REKLAMA

Czy rozwój kolei może poprawić bezpieczeństwo na drodze?

Data emisji:
2018-11-03 09:00
Audycja:
Skołowani
Prowadzący:
Czas trwania:
39:59 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Dzień dobry, Krzysztof Woźniak przed mikrofonem, audycja Skołowani. W studiu dr Jakub Majewski prezes fundacji ProKolej, czyli o kolei będzie dzisiaj cała audycja, dzień dobry panie doktorze, dzień dobry. Aż do dziesiątej porozmawiamy, tak przed tą dziewiątą rzuciłem czy kolei jest w stanie, jest rozwój kolei poprawić bezpieczeństwo na polskich drogach. Przez ostatnie 3 dni, od środy, środa, czwartek, piątek, na polskich drogach w wyniku wypadków drogowych zginęły 32 osoby. Już wiemy, że dzisiaj kolejne dochodzą niestety tak jest.  Rozwiń »
Podobno trwa jakaś akcja związana z tymi obchodami dnia wszystkich świętych akcja policji akcja Znicz jak co roku, jaki to ma wpły w na bezpieczeństwo tego niestety nie wiemy no ale dobrze panie doktorze w 2007 Urząd Transportu Kolejowego co roku przedstawia taki dokument podsumowujący działania na kolei za dany rok m. in. też jest w ogóle oddzielny dokument sprawozdanie ze stanu bezpieczeństwa za 2017 rok bardzo ciekawe szczerze mówiąc lepiej przygotowany niż statystyki za wypadków drogowych robione przez policję tutaj tak tylko w nawiązaniu do policjantów, żeby może przejść 1 dokument coś wnioskowali z tego no i wynika z niego, że w 2011 roku było 171 ofiar śmiertelnych, ale tylko 1 pasażer zginął w wyniku wypadków z koleją czy też w ogóle, gdy odbywających się na kolei i rzeczywiście tak jest, że tak naprawdę wszystkich wypadków nawet tych, które nie to nie powodują żadnych konsekwencji w 23 to są wypadki, które niektóre dotyczą czegoś co się dzieje na zewnątrz kolei, czyli albo przejazdów kolejowych albo są psy znajdujące się na torach w sposób nieuprawniony jest czasem z własnej woli czy tak znanymi osobami 3 Valencia ale, ale osobami trzecimi z rzadka zdarza się, żeby w z winy kolei nie zginął ktoś tak jak pasażer czy pracownik kolei to są pojedyncze przypadki przez cały rok nie tak naprawdę po po katastrofie w Szczekocinach to pewnie jest przez kolejnych kilka lat parę osób Ekol jest bardzo bezpiecznym środkiem transportu, gdy wszystkie te procedury i to on na to się często denerwujemy, że kolej jest mało elastyczna mało mnie nie niewystarczająco szybko niewystarczająco reagująca na na zmieniającą się rzeczywistość wynika z tego, że jest jej męża jest dziedziną, która to bezpieczeństwo stawia na pierwszym planie jest ważniejsze, żeby dojechać bezpiecznie dojechać szybko no nie nota 3 prędkość dojazdu też jest ważna dla pasażera tak dalej będziemy jeździć np. ani o 1 km szybciej niż jest to dozwolone nadanej im niczego bym o transporcie samochodem i rentowym nie powiedział tutaj posłużył się taką anegdotkę często dziennikarze również je również Tottenhamu organizują takie wyścigi wyścigi p t. otwarto dziś nowy fragment autostrady drogi ekspresowej linii kolejowej i ich spróbujemy zbadać jej jak szybko dojedziemy z miasta tutaj obdarowanego w ten sposób do stolicy rano wsiadają na 1 samolot drugi pociąg trzeci samochód no i się rozpoczyna wyścig, relacjonując przez cały dzień imają się gdzieś tutaj pod Pałacem kultury spotkać zobaczymy to będzie pierwszy rynek wygląda to tak, że co jakiś czas wpisują, gdzie tam są jak sytuacja u nich swoje 1 jedzie pociągiem jest sobie śniadanie drugi walczy za kierownicą są korkiem 0303. czeka na odprawę bagażu i wszystko byłoby fajnie czasem wygrywa kolejkę wstępnie, że samolot z zarządzaniem opóźnienia na kolei była także ten, który jechał pociągiem gdzieś utknie przyjedzie 203040 minut później niż w setkach miast także całe miasto nie jest najgorzej takie podsumowanie taka tabelka tutaj Jacek jechał w 4 godziny wydał na to 58 zł + 3 zł na hot doga na stacji benzynowej tam ktoś namieszał część TFI poszerzy byłoby wszystko fajnie, gdybyśmy uczciwie prowadzić ten kraj ten wyścig to znaczy zakładając, że wszyscy przestrzegają przepisów, bo jeżeli nie notują takie bardzo dobre rozwiązanie mianowicie Hajty ten nasz przysłowiowy Jacek, który jechał samochodem dojechał w takim oto czasy i wydał tyle pieniędzy to przyjmijmy, że Agatka, która jechała pociągiem dojechała za darmo, bo skoro Jacek nie przestrzega przepisów ruchu drogowego jechał szybciej niż mniejsze dozwolona prędkość maksymalna to duża dawka po prostu nie zapłaciła za bilet i oszukała konduktora i będzie wtedy kolej wyda atest może teraz pora na takim jak ktoś jest bardzo sprytnie będzie ganiał po składzie przesiadał się spieszy od wielu lat nie jego popełnienia albo uderzono w Łazienkach wie, że będą dokładnie albo do trendu konduktorowi autograf to, bojąc się, że ma taki celebryta, którzy nie płacą mandatów w zamian za rozdawanie autografów i jeszcze w dodatku chwalą się tym czyli, czyli pokazują naszemu społeczeństwu, że to naprawdę w porządku żeby, żeby łamać przepisy ruchu, ale to też dobre, bo teraz pokazuję Zobacz, jaka kolej jest fajna nomadów autograf czy tam dałem autograf i nie dostałem mandatu za darmo przejechać za darmo uczyć moralności zła, że tak, że jedni jeżdżą niezgodnie z przepisami drudzy nie płacą za bilety na nas kompletnie bez sensu no, tak więc z tym się zgadzam się zgadza miej SC co do tego porównania i tych, które tych wyścigów, o których pan mówi to też dobrze by było pokazać właśnie z jakich prawdopodobieństwo tego, że zginiemy podczas tego wyścigu no na drodze jest zdecydowanie większe niż jak się okazuje na kolei, bo jak już dostaniemy na to kolej no to prawdopodobieństwo, że zginiemy podczas jazdy pociągiem jest bardzo bardzo małe, a jeżeli w samochodzie no to zdecydowanie większe no spójrzmy statystyki, jeżeli wybierzemy autobus zamiast pociągu czterokrotnie większe prawdopodobieństwo, że nie dojedziemy w ogóle do celu 33 krotnie, że nie dojedziemy w całości, a że będziemy ranni natomiast samochód 58 × większe prawdopodobieństwo wypadku śmiertelnego i 111 × większy, że ryzyko, że będziemy ranni to pokazuje, że tak, że te statystyki naprawdę nie są wyjedzie wykraczają poza, jaki błąd statystyczny kolei jest najbezpieczniejszym środkiem transportu i czasem może warto nie zaoszczędzi nie oszczędzać tych 20 minut 3 czy pół godziny tylko dojechać bezpiecznie, zwłaszcza w takim okresie jak teraz, kiedy na drogach jest bardzo dużo samochodów wszyscy gnają na łeb na szyję, żeby dojechać i dłużej czuwać przy grobie jak rozumiem, bo prawdopodobnie takich list jest ich cel, że jadą na 180200220 km / h i później przy stole rodzinnym chwalą się jak ktoś szybko dojechali i 3 niezależnie od celu nie powinno się tak jechać czy to na grób w kolejnej osoby odwiedzić nie wiadomo jakich innych przyczyn tak po prostu nie należy jeździć Intela po to jest po prostu nielegalne to jest nielegalne i to jest zagrażający nie tylko tym osobom, które są w samochodzie, ale tak, że dookoła innym, więc tu trzeba patrzeć Dobrzan rozmawiając o kolei, bo to temat to gdzie jest najniebezpieczniej wszak co jeszcze podczas jazdy w danej trakcji kolejowej przy danych z torach to, w którym miejscu jest najniebezpieczniejszy to są przejazdy kolejowe, a faktycznie czy może te wypadki się zdarzają mu też w innych miejscach w ogóle tam, gdzie nie powinno dochodzić do tych zdarzeń, bo nie ma przecinania się kierunków ruchu w oczywiście, jeżeli mamy nie jest skrzyżowanie dwupoziomowe z to bezpieczeństwo na przejeździe kolejowym jest jest pełne 36 % wypadków kolejowych to są wypadki na na przejazdach kolejowych 33 % potrącenia przez pociąg, czyli tak jak mówią 2323 wypadków kolejowych jest niezwiązane, niemniej nie bezpośrednio związane z transportem kolejowym z wypadki kolejowe jest gigantyczny problem z UE w Polsce mówiąc szczerze tak jak jesteśmy na szarym końcu statystykach bezpieczeństwa ruchu drogowego tak z tymi wypadkami jest dokładnie tak samo jest taka akcja bezpieczny przejazd prowadzona przez zarządcę infrastruktury kolejowej, czyli przez polskie linie kolejowe od bardzo wielu lat tam są takie liczniki, na które można sobie sprawdzić ile już w tym roku zginęło ludzi na przejazdach kolejowych i nawet niestety za ile godzin czy minus darzy się kolejny statystycznie kolejny wypadek, w którym ktoś zginie ona w tym roku byliśmy bardzo głośny wypadek w Szaflarach na egzaminie na prawo jazdy zginęła kursantka właśnie na przejeździe kolejowym nie umiemy jeździć przez pokonywać przejazdu kolejowego cały czas kierowcom się wydaje, że zdążą przed tym pociągiem, że przecież pociąg jest jeszcze daleko natomiast pamiętajmy, że się pociąg jadący 123110 km / h w ciągu kilku sekund może też kilkaset metrów pokonać i tam, gdzie go nie było nagle się pojazd jasne, ale to jest 1 tylko częściej jak doprawdy ziemi nie potrafimy czy też kierowcy nie potrafią przejeżdżać przez przejazdy kolejowe z drugiej strony patrząc n p . na tz w różne dokumenty wizji 0 tam pokazuje, że jeżeli na jakiej części infrastruktury często dochodzi do wypadków to może coś jest nie tak z tą infrastrukturą no kto jest odpowiedzialny za to infrastruktura i za poprawę bezpieczeństwa na danym odcinku, ale to po skuciu informacji panie doktorze proszę, że tak nie wyrywać spokojnie mamy czas dr Jakub Majewski prezes fundacji ProKolej no właśnie to wielkie pytanie czy rozwój kolei będzie w stanie poprawić bezpieczeństwo również na drogach skrót informacji po nim wracamy druga część audycji skołowani Krzysztof Woźniak przed mikrofonem w studiu dr Jakub Majewski prezes fundacji ProKolej i rozmawiamy o tym czy rozwój kolei może poprawić bezpieczeństwo również na drogach w kontekście np. przejazdów kolejowych, żeby tam nie było wypadków czy potrąca mi osób przez pociągi, bo 23 wypadków związanych z koleją to właśnie jest sąd wypadki czynne również z innymi uczestnikami tak to nazwijmy ruchu drogowego i w pierwszej części mówiliśmy właśnie o tym, bezpieczeństwie na przejazdach kolejowych i że w niektórych miejscach skoro dochodzi do często do wypadków drogowych to może coś jest źle nie tylko z ludźmi, którzy tam się poruszają, ale z infrastrukturą i źle zaprojektowana moim bardzo proszę pan Daniel na profilu z kolei na Facebooku wysłał wiadomość w temacie rozmowy o kolei prosiłbym o poruszenie tematu ograniczonej widoczności na przejazdach jestem osobą, która chyba mam nadzieję panie panie Danielu, że zawsze pan się zatrzymuje przed przejazdem kolejowym z, która chyba zawsze zatrzymuje się przed przejazdami również strzeżonymi to bardzo dobrze, że tam też należy się zatrzymywać i spojrzeć i często gęsto szacując, że na około 40 % przejazdów widoczność na tory jest tragiczna najczęściej wystarczyłoby dbać o regularne przycinanie roślinności to kto jest odpowiedzialny za stan infrastruktury na przejazdach kolejowych w reduktorze w Polsce akurat mamy taką sytuację, że za przejazdy w całości jest nieodpowiedzialne z kolei w całości ponosi koszty zabezpieczenia tych przejazdów jak tam siedzi dróżnik to musi temu dłużnikowi płacić co miesiąc wynagrodzenie instalować urządzenia konserwować je nawet nawierzchnię drogową na przejazdach remontować to nie jest typowa sytuacja i trochę ona też zaburza to podział bezpieczeństwa miał nietypowa w innych krajach innych krajach jest ona przykładną skoro krzyżówek 22 rodzaje transportu, notując logicznym byłoby, że po połowie dzielą się kosztami takiego skrzyżowania w natomiast tutaj łatwiej było to nie jest rytm zaszłości historycznych tego, że kolej kiedyś była potężna pozostawić w całości na kolei skutek tego taki, że zarządcy dróg umywają ręce mówią przejazd kolejowy toniemy w wypadki na reguły przejazdach kolejowych to nie są wypadki drogowe to są wypadki kolejowe choćby tam zginął kierowca i mnie i zniszczony został w samochodach najczęściej siedziała tak w Senacie najczęściej dzieje w związku, o czym ten temat bezpieczeństwa na przejazdach w ogóle w stosunku do wielkiego problemu bezpieczeństwa drogowego, jaki mamy w Polsce gdzież tam umyka i druhny i z punktu widzenia kolei on jest bardzo istotny, bo tak naprawdę przytłaczająca większość rannych czy ofiar w systemie kolejowym o tyle z punktu widzenia drogowców to jest jednak coś widzianej jako margines w związku z tym ta presja na te przejazdy kolejowe i na poprawę bezpieczeństwa na nich nie jest aż tak duża, a pieniądze, które niektóre trzeba wydać na takie zabezpieczenie przejazdu są niestety bardzo duże no k o ogród na okrągło, licząc taki system automatycznych rogatek światek w tym te światy tego tego systemu, który wykrywa pociąg z odpowiednim wyprzedzeniem to jest około 1 000 000 zł na taki przejazd rocznie nie mówi o instalacji o wizę na jednorazowy jednorazowo koszt utrzymania urząd w związku z tym mówiąc szczerze z punktu widzenia kolei to w zasadzie przejazdy koleją są czystym kosztem tak one są z punktu widzenia kolei zupełnie niepotrzebnie jak kolej, by chciała rozwiązać problem z przejazdami kolejowymi OBI zamknęła zlikwidowała nie był tak, bo jeżeli my chętnie znowu posłużę się takim przykładem, jeżeli ja jestem właścicielem tych torów tak jej ktoś przez te tory chce przejść to on ma interes ani ja mój pociąg jeździ jest bezpieczne i nie nie musi się w żaden sposób troszczyć o tym, że, że te tory trzeba przekroczyć natomiast ktoś typu zarządca drogi chce te tory przy nie przekraczać w jakim miejscu do nich Sieradz mówić jak to zabezpieczymy w jaki sposób zadbano o bezpieczeństwo dziś jest tak my chcemy przekroczyć droga wy budujecie tutaj przejazd z punktu widzenia kolei ewidentnie to jest wyłącznie koszty wyłącznie problem wyłącznie wyłącznie po stronie kolei no tak i mówiąc szczerze za zaczęły polskie linie kolejowe również podpisy pod presją w jakim stopniu tego środowiska koleją zmniejszać liczbę przejazdów kolejowych przepisy mówią o tym, że, jeżeli np. mamy wiaduktu w promieniu 4 km przed ich zatem wiaduktem nie powinna być przejść w poziomie szyn po to, zbudowaliśmy wiadukt, żeby w sposób bezpieczny można przekroczyć linię kolejową i nie o to, żeby tuż obok ktoś jeszcze tam jeździ sobie traktor Kielc na pole do drugiej stronie torów i on nie bardzo chce nadkładać drogi dziś przez wiadukt, o czym robimy coś takiego, że budujemy wiadukt, a i tak zostawiamy przestoju maszyn, czyli w gruncie rzeczy te ryzyka związane z przy przekraczaniu linii kolejowej kamienie spadają dziś mamy w Polsce takiej, jaką taką dużą kampanię ludzi, z czym środowisk czy 10, zwłaszcza tych obszarów wiejskich, którzy domagają, żeby tych przejazdów nie likwidować, bo ich jak najwięcej nie będzie nas stać na to, żeby po 1 000 000 zł co pół kilometra wyposażyć każdy przejazd w system ostrzegania czy czujecie aktywnego strzyżenie de facto obsługa i użytkowanie tych przejazdów kolejowych to my pokrywamy z naszych pieniążków na zdecydowanie tak na koniec płaci za to kolej, czyli najbliżej, bo bądź to ci co kupują bilety bądź płacą za przewóz ładunków koleją zżymają się żona taka droga bądź to się w dofinansowaniu ze środków publicznych wszyscy podatnicy jest efektywniej byłoby mieć tych przejazdów mniej za to lepiej zabezpieczone i ten problem w tym tak pisał słuchacz, czyli widoczności na przejazdach kolejowych rzeczywiście jest coś takiego nazywa się to fachowo trójkąt widoczności, czyli ten plan kont, pod którym jak zbliżamy się do przejazdu kolejowego powinniśmy widzieć pociąg i tutaj też jest problem z dnia tego, że należałoby wyciąć krzaki drzewa, ale okazuje się, że ktoś tam Jabłonka ją z Jabłonki zbiera jabłka i nie jest rozwiązanie jest grzywna od torów kolejowych należy do kolei o i kolej może robić no co chce nad 4 m w skrajnej szyny kolei może robić co chce to jest teren kolejowy na nas wszystko co się dzieje dalej, czyli na dojeździe do przejazdu mamy las mamy mamy czy czyjeś zabudowania mamy tam ogródek mamy tam sad mamy coś tutaj można wyłącznie próbować negocjować bądź wypłacać odszkodowania znowu z tych środków kolejowych, żeby ta wy, żeby ta widoczna była lepsza w dni nikt nie jest chętnych było kilka takich dużych dyskusję nad na temat wyczyszczenia pasów przy linii kolejowej 20 m od od linii kolei nie powinny być w ogóle drze w to ze względu na na różne pogodowe kłopoty huragany, które przywracają ton drzewa na tory w bibliotece na te drzewa wjeżdżają pociągi opóźniają się trzeba to wszystko usuwać naprawiać dalej tak dalej wyobraźmy sobie teraz, że wśród wszystkich linii kolejowej zgodnie z przepisami w promieniu 20 km nie powinno być żadnych drze w jak wyglądała linia kolejowa macher przestały być zalesiony, a tam są takie miejsca, gdzie w zasadzie od morza do morza może ono może linia kolejowa 3 i trzeba szukać jakiegoś złotego środka natomiast niewątpliwie jest także kolejni wszędzie ma mieć prawo wejść na ten teren i ma prawo tę roślinność usuwać, a jednocześnie znowu to wpływa na na bezpieczeństwo kolejowe, ale drogowej drogowcy nie martwią się tym, że nie mogą tam wejść oni uważają, że problem przejazdu jest problemem wyłącznie kolej no tak należy to faktycznie jest duży problem to też kwestia pr. bud . jako ono zezwala na zabudowę chociażby domami w okolicach przejazdów kolejowych i również torów do, pomijając bezpieczeństwo, ale to to jak wpływa na życie ludzkie to druty dotąd przez cały czas oscyluje ostatnio też głośna dosyć sprawa związana właśnie z przyjazdami i zabudową ludzie nie skarżyli się pisali bardzo dużo protestów na temat tego, że pociąg uporczywie trąbi w ofensywie jeździli uporczywie trąbi przed przejazdem kolejowym z czyli, czyli podaje tzw. fachowo sygnał baczność ostrzegający o tym, że się zbliża do przejazdu kolejowego dosłownie w tym miesiącu zmieniła się w miarę no w tym nie w porze dnia miesiąca zmieniło się rozporządzenie, które mówi, że przed przyjazdem strzeżony już nie trzeba będzie ostrzegać syreną po to, żeby właśnie nie budzić się co 1520 minuty mieszkańców najszerszą dyskusję czy na zasadzie ktoś, kto n p . przez przeszedł pod szlabanem albo zdążył w ostatniej chwili czy ten dodatkowa Syrena pociągu nie byłaby dla niego ostrzeżeniem, że jednak się zatrzymał albo albo przyspieszył, bo różnie bywa jasne no właśnie wraz z ciałem niejednokrotnie, że ktoś wpadł pod tutaj musiał zdradzić nazwy Pendolino pojechało za cicho no właśnie my pamiętajmy, że pociągi w Polsce zaczynają jeździć coraz szybciej coraz ciszej, więc jednak kolej modernizuje my ich już 13 na bezstykowy te pociągi nie turkot są i tych kilkaset metrów jest, w których zależy, kiedy w zasięgu naszego wzroku się pojawią po po trasie pokonywać w ciągu kilku sekund, ale jak rozumiem z przejazdu czy bez przejścia w tym przypadku również zabezpieczone no one są zabezpieczone i tej potrzeby dzwon dzwonienia niemal przed przejazdem albo jest dyskusjach zdecydowano tak w nowym rozporządzeniu zapisano, że przed przyjazdem na niestrzeżonym nie będzie to bardzo proszę mi powiedzieć że, dlaczego podczas jak na przejeździe kolejowym są światła to są migoczące te czerwone w porze też długą próbowałem dojść do tego w końcu doszedłem wczasach, kiedy kolej była tą wiodącą dziedziną techniki chodziło o to, żeby czerwone światło ostrzegające kierowców nie myliło się z czerwonym światłem wyświetlanym dla maszynisty dlatego unika i czerwono Miga problem, żeby się inne, że równie równolegle, przenosząc z całkowicie system kolejowy na drogi tam też zastosowano sygnalizację świetlną tą, którą mamy na skrzyżowaniach i tam zastosowano światło czerwone ciągła i teraz kierowca, zbliżając się do przejazdu kolejowego napotyka na 2 migające czerwone światło i w zasadzie bardzo często niestety nie wie jak to odczytać Otóż jest to bezwzględny zakaz wieszania przejazd kolejowy, choć na drodze takiego sygnału niespotykany, bo na drodze mamy albo światło pomarańczowe którymi jest światem ostrzegającym albo światło ciągłe czerwony, który mówi o tym, że wjechać na skrzyżowaniu Wall Street może wprowadzać w błąd to jest tylko takie ostrzeżenie, ale nie do końca znaczy, że nie możemy wjeżdżać na ten przejazd no niestety jest także na tych przejazdach kategorii c w Żernicy, gdzie nie ma szlabanu, a tylko światła migające światła są aktywne łączą się tylko wtedy, kiedy zbliża się pociąg mamy bardzo dużo wypadków z bodaj 2 lata temu było także więcej wypadków było na przejazdach strzeżonych tymi światłami w takich niestrzeżonych wcale można, by interpretować w ten sposób, że tam, gdzie niema nic poza znakiem stop kierowca podjeżdżał rozglądał się i bardzo uważał, bo bał się, że ten pociąg się pojawi tam, gdzie były te światła uznał, że to jest tylko ostrzeżenie, ale oczywiście tam było większe natężenie ruchu, mówi że te przejazdy niestrzeżone całkowicie, czyli pasywnie oznaczone tylko znakami drogowymi są na takich drogach, gdzie ten będzie to natężenie ruchu bądź to drogowego bądź kolejowego jest bardzo niskie, bo jeżeli gdzieś jedzie pociąg oraz na tydzień to też pewnie nie ma sensu tam budować wiaduktu, tym bardziej że na takich jak, że przeważnie ropociągi rząd dość wolno natomiast na nas na liniach, gdzie już ruch jest intensywny zaczynamy udo wzbrania się te przejazdy w różne urządzenia pierwszą arenę naj naj prostszym zabezpieczeniem są właśnie te migające światła później są pół rogatki, które automatycznie zamykają na najbardziej obciążonych przejazdach dróżnik, który sam pilnuje bezpieczeństwa i wyższe natężenie ruchu kolejowego drogowego wyliczamy iloczyn tych 2 wskaźników tym wyższa kategoria przejazdu i bardziej drogowe jest ważniejsze niż kolejowe przeważnie przeważnie tak, chociaż są linie kolejowe oczyszcza, gdzie jest ten jest bardzo intensywna ludzie pociągi jeżdżą dużymi prędkościami tam nie wolno zrobić przejazdu uzupełnienie strzeżonego tam tam będą zabezpieczeniem być musi gmina, jeżeli przekraczamy prędkość 110 km / h na kolei to musi być wiadukt i myślę, że to jest tak naprawdę jedyne całkowicie bezpieczne rozwiązanie, które w, które eliminuje wypaczyli po prostu w większości miejsc powinno być takie taka infrastruktura i takie połączenia kolejowe, które z, pozwalając na jazdę 160 km / h wtedy by tych przejazdów po prostu nie było ono w pana Wojciecha na tytułowe pytanie audycji jak rozwiązać jak poprawić bezpieczeństwo muszą jeździć, by przyspieszyć kolei, jeżeli będzie żyła szybko to nie brzmi przez ruch SA Chorzów rozwiązał pytanie czy rozwój kolei jest w stanie poprawić bezpieczeństwo na drogach, bo tak się zastanawiam w tych krajach, które są na samym przedzie, jeżeli chodzi o bezpieczeństwo na drogach Norwegia Szwecja wielka Brytania to czytam kolei działa sprawnie to znaczy czy udziału przewozowy na kolei jest większa niż w Polsce jest gdzieś tam mniej więcej zbliża się przynajmniej do tego udziału w przewozach samochodowych no liderem oczywiście Szwajcaria, a nawet wielka Brytania potężne daje też jest bardzo bezpieczna na drogach, a jej i tam bardzo dumny kolej jest znana doskonale poziom mórz i trzeba trzeba powiedzieć system zdrowia jest tak zorganizowany precyzyjnie punktualny, że rzeczywiście przekonuje ludzi do tego, żeby nie kupować samochodu, a nawet jak go mają przecież Szwajcarzy nie są narodem w ubogim to często zostawiają go w garażu i na co dzień poruszają się transportem kolejowym transportem publicznym w ogóle, bo w miastach różnymi środkami transportu to wszystko spięte wj Eden bilet i dzięki temu ruch na drogach jest mniejszy, więc jest bezpieczniej nie, szukając odpowiedzi na to pytanie no bardzo często słyszy taką opinię nie korzystam z kolei z mojego punktu widzenia kolei w Polsce mogłaby nie istnieć w błąd duży błąd, bo ten sam człowiek, który w kolejnym zdaniu, mówi że jak go niezwykle irytuje, jaką podróżując swoim samochodem na autostradzie widzi wyprzedzające się ciężarówki i 6 ciężarówek tak nie powinno być sobą przecież one mu w, utrudniając pracę zawodową czy życie osobiste, bo uniemożliwiają szybki przejazd autostradą na groby n p . np. na drogę do pomyślmy sobie teraz zamiast po tej drodze te ciężarówki mogłyby jechać po drodze żelaznej, czyli można, by przeładować ładunek formy kontenerów czy czy jakiejkolwiek innej strony uderza nią w 1 z największych największych gałęzi zatrudnienia w Polsce na transport drogowy i proszę pamiętać o tym, ale przecież wszyscy ci ludzie mogliby znaleźć pracę na kolei, a przekwalifikować się tak wiele szkoleń, jeżeli chodzi o kwalifikacje do zawodowego kierowcy coroczne badania muszą przechodzić doszkalanie i t d. ciężka praca i teraz mieliby się przekwalifikować na kolej na jeszcze uwagę, że na kolei niestety tych niestety tych badań i szkoleń i pouczeń okresowych jest jeszcze więcej i wykształcenie chociażby maszynisty to tym bardziej jest to mają troje radnych ponad ponad 4 z grubo po ponad starych uważa Waldemar skrót informacji dr Jakub Majewski prezes fundacji ProKolej i czy rozwój kolei może poprawić bezpieczeństwo również na drogach to bardzo ciekawy wątek to on przed tym przekwalifikowaniem się z transportu drogowego na kolejowe i o tym w następnej części skrót informacji w tym trzecie i ostatnia część Skołowanych Krzysztof Woźniak przed mikrofonem w studiu dr Jakub Majewski prezes fundacji ProKolej i o tej kolei rozmawiamy o rozwoju kolei jak ona może wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa na drogach i powiedzieć, że np. Szwajcaria jest bardzo bezpiecznie na drogach nutę kolei ta kolej funkcjonuje bardzo bardzo dobrze tak jakby miał pan wybrać coś co coby pan wziął ze Szwajcarii funkcjonowania kolei założył bezpośrednio tutaj u nas w Pile im się, że powszechną dostępność, bo to nie chodzi o to, że ta kolej była niesamowicie szybka, bo kolej z kwiaciarni jest niesamowicie szybko nawet w Niemczech kolej mnie nie jeździ z jakimi prędkościami rzędu 350 km / h chodzi o to, żeby ona była dostępna dla każdego mieszkańca nie tylko wielkich aglomeracji, ale również mniejszych miejscowości, że Izrael często jasne też od razu pojawia argument, że Szwajcaria nie jest takim samym krajem jak Polska my mamy tutaj i problem problem związany z obszarem naszego państwa no i kto nie będzie można tak dostosować się w Szwajcarii, chociaż Szwajcaria bardziej górzysta no ale z drugiej strony wierzymy w to, że drogi można tak dostosować się, że na koniec wybudujemy tyle dróg ekspresowych autostrad, żeby każdy mieszkaniec naszego kraju miał możliwość dotarcia do do autostrady jest gdzieś tam zaraz za swoją nagrodą pewnie tak nigdy nie będzie ja wiem takie hasło parę miesięcy temu przy okazji centralnego portu komunikacyjnego, który na szczęście nie rozmawiam możemy prosić, by do dzisiaj cisza wyborcza w po, że nie będzie także każdy mieszkaniec naszego kraju będzie miał dostęp do transportu kolejowego w promieniu 30 km bardzo dobrze bardzo się z tego cieszę, chociaż złośliwi od razu skomentowali to media społecznościowe, że będzie sporo ludności trzeba przesiedlić, żeby w pobliże stacji, żeby będzie to prostsze niż budowanie dróg linii kolejowych myśmy mieli dużo linii kolejowych w Polsce i bardzo pracowicie żeśmy wyrównywali różnice między zaborem rosyjskim a, a pruskim, bo w Rosji budowało się linie kolejowe rzadko w Niemczech często w związku z tym pozbieraliśmy terminie w niemieckie, żeby osiągnąć rosyjską gęstość się na terenach ziem odzyskanych robimy tak pracowicie rzeczywiście teraz nawet rząd mówi o tym, że trzeba będzie odbudować linie kolejowe, które rozegraliśmy też nie ma racji, jeżeli kolej ma być dostępna również ta kolej Towarowa, gdzie ktoś ma z UW swoje ładunki załadować na wagon NATO musi na koniec miejską bocznice gdzieś w zasięgu swojego zakładu czy bardzo niedaleko z niedalekiego dojazdu są takie fajne przykłady z Dolnego Śląska gmina nieduża w po wzgórza trzebnickie kamieniołom drogi lokalne kompletnie rozjechane przez ciężkie pojazdy wożące kruszywo, a teraz mamy boom HR w budowie autostrad dróg ekspresowych linii kolejowych w radiu, że są potrzebne gigantyczne ilości bajek i przez to lokalne drogi gminne przeczyta to świetny Team sznur ciężarówek okazało się, że tam obok Santorini używano dla akcji wystarczyłoby 45 km torów wyremontować i nagle ten pociąg podjechał bezpośrednio pod kopalnie w i załadowaną to kruszywo do innych do wagonów, kto na tym zyskał lokalna społeczność, która przestała remontować w nieskończoność drogi zupełnie w swoim interesie okazało się, że jest bezpiecznie okazało się, że nie ma dziur drogach okazało się, że po prostu pieniądze włożone w kolej odzyskano zupełnie, gdzie indziej odzyskano w systemie drogowym i odzyskano w spokoju mieszkańców i to jest właśnie przykład tego jak inwestycja w kolej poprawia sytuację na drogach takich przykładów jest bardzo dużo na to, o czym zaczęliśmy mówić, czyli ten daje też sznury tirów, które jadą naszą ta naszymi drogami ekspresowymi to przecież, gdyby połączyć linką to by wygrać 1 wielki pociąg sięgające od granicy litewskiej swych wybaczyć synonim, ale też powiedziałem, jaki może być problem nasycenia właśnie zatrudnienia na polskim rynku, jeżeli chodzi o przewóz towarów samochodami tutaj jest bardzo duże lobby, które nie pozwala wręcz przeciwnie apeluję o to, żeby robić takie normy prawne, które ułatwią kierowcom poruszanie się właśnie przewóz Temidy przewóz towarów np. nogę w jakiej zmiany wprawie, które sprawią, że będzie jeszcze więcej kierowców tirów tzw. oko z określeniem takim potocznym tak, ale to jest trochę bardzo szanuję sukces tych przewoźników drogowych rzeczywiście jako kraj żeśmy w bardzo dynamicznie rozwinęli się staliśmy się w zasadzie potęgą Europejską, która w wożeniu grodzy bas kryła ponad połowę wszelkiego frachtu drogowego wraz z Unii Europejskiej i tutaj przedsiębiorczość tych ludzi inne inwestycje często często były od poziomu rodzinnych firm są godne pochwały teraz natomiast, jeżeli chcemy być krajem, który tylko i wyłącznie sprzedaje niskie koszty swojej pracy, czyli gwałtu wszystko co możemy eksportować to to kierowca, który będzie spał w Skawinie tira i będzie poza domem z kół kolejne tygodnie to musimy gdzieś zacząć ten ten system transportowy przenosić na wyższy poziom kolej jest takim wyższym poziomem, dlaczego wał w unii Europejskiej trwa wielka dyskusja o tym, żeby ograniczyć się właśnie ten tzw. damskich socjalnym chodzi o to, że my ciągle konkurujemy tylu kosztem, a powinniśmy zacząć konkurować jakością terminowością dostaw, jakim systemem, który jest jednak systemem nowocześniejszym również bezpieczniejszym z punktu widzenia użytkowników dróg i bardziej bardziej neutralnym z punktu widzenia środowiska wyobrażam sobie, że można to wszystko spiąć 1 system i tak się tu dzieje w tej przy przykładowej Szwajcarii, gdzie społeczeństwo zdecydowało o tym, że nie będzie tranzytu przez Alpy samochodowego, jeżeli komuś się to nie podoba, że ładujemy na granicy szwajcarskiej ciężarówki na pociągu przewozimy tunelami, które w tej chwili czy sięgają kilkudziesięciu kilometrów podpisy pod powierzchnią ziemi czy kilkudziesięciu metrów długości, żeby przejść przejechać nie zanieczyszczają środowiska to musi to Szwajcarię objechać i ten kraj jest krajem postrzeganym jako wysoko rozwiniętych z bardzo wysoką kulturą jazdy, ale tam są wygórowane bilans tych przepisów nie sprawiło, że ludzie zaczęli czy też firmy transportowe zaczął objeżdżać Szwajcarii okazało się, że można też jak te koszty skalkulować cenę frachtu i przewieźć ten samochód pociągiem kierowca w tym czasie wypocznie i będzie mógł spokojnie jechać dalej to jest do pomyślenia również również u nas natomiast trzeba inaczej ułożyć relacje ekonomiczne, że droga jest za darmo, bo to jest taki, że zawsze koronny przykład jej litewska 333 czy inny czy rosyjska ciężarówka przejeżdżająca przez Polskę w zasadzie nie płaci nic my wybudowaliśmy z ogromnym wysiłkiem w końcu wybudowaliśmy nowoczesny system drogowy przynajmniej w tych relacjach tranzytowych w większości na koniec nic z tego nie mamy na czym mają z tego ci, którzy jeżdżą przez Polskę tranzytem udostępniamy to za darmo oczywiście jak tylko o jakich pan w kosztach mówi Bond rolnik płaci za drogi za użytkowanie tych płatnych odcinków na to litewski przewoźnik musi musi płacić, jeżeli wykupuje viatoll domu to nasze oczy, gdzie płaci natomiast, jeżeli policzymy, jaki jest koszt tego co się okazuje, że te opłaty za drogi w Polsce należą do najniższych w unii Europejskiej i i Inki i ogół per saldo my dokładamy do tego systemu kolejowego właśnie z naszych podatków, czyli również do tego tranzytu dokładamy z naszych podatków pytanie czy mamy w tym interes jako kraj no dobrze to proszę też, bo kiedyś chyba rok temu rozmawialiśmy o tym, właśnie w przewozie towarów koleją i z wychodziło również z raportu Urzędu Transportu Kolejowego, że w Polsce jest wcale nie jest tak bardzo źle, jeżeli chodzi o przewóz towarów koleją, bo tam było około 30 % coś takiego się w od udziału mamy z całkiem przyzwoicie jeżdżące jest tego przewozu Międzynarodowego, czyli tego właśnie tranzytu przez małe nasz kraj rozumiem, że ten towar to tylko u nas przewozimy na terenie Polski jest punktami nie wiem z Warszawy do Krakowa i tak by z dalej, ale ten tranzyt jest dużo pamiętam to tranzyt kolejowy w całości przewozów to jest około 4 %, czyli naprawdę niedużo, czyli tak to ta historia o tym, że to jest krajem tranzytowym nie do końca nie funkcjonuje, ale mogą być dane trochę starsze, bo teraz jest wielkim wielka historia dotycząca nowego Jedwabnego szlaku tranzytu w i intermodalnego towarów z Chin to szerzyć się bardzo dynamicznie rozwija tych pociągów w na początku było 300 później 1000 teraz mamy już w tym roku, o którą prawdopodobnie będzie ich około 2 , 53000 w ciągu roku, czyli to pokazuje, że ktoś już kilka pociągów dziennie, które docierają przez Polskę do Europy zachodniej z Chin i to jest niewątpliwie szansa naszego systemu kolejowego ten jest relatywnie urzędy duży udział przewozów towarowych to niestety np. z Węgier my mamy gospodarkę opartą na węglu, gdybyśmy ją unowocześnienie i zaczęli korzystać n p . z odnawialnych źródeł energii to okazałoby się, że część ładunków z kolei ucieka i my musimy je czymś zastąpić tym czymś właśnie są kontenery, czyli Intermodal czyli, czyli przeładowywania ładunków w niewielkich partiach, bo oczywiście trudno, żeby każdy z każdego miejsca, gdzie potrzebuje do swojego odbiorcy wysłał pociąg trzeba to wszystko zebrać jakąś 1 większą całość dopiero wtedy zapełnia się poziom, który ma przecież 40 wagonów, czyli tak naprawdę czym 40 albo więcej tirów jadących z 1 punktu do drugiego skompletować trudno natomiast, jeżeli to jak w 1 punkcie zbierzemy na terminal intermodalny załadujemy w formie kontenerów i rozładuje rozbierzemy odbiorców to wtedy zaczyna się to robić się realne i tak wygląda właśnie transport kolejowy z Europy zachodniej tam grubszego bonów towarowych to są właśnie Przewozy kontenerowe, bo one w tą masowość kolei łączą z tą elastycznością, która jest wymagana przez nowoczesną gospodarkę, że to nie jest już kopalnie, które ładuje pociąg za pociągi nie wysyła do elektrowni tylko są rozproszeni odbiorcy albo statek, który przypływa z kontenerami maty stery kontenerów tyle, że to zapełnia 200 pociągów, ale każdy kontener na koniec trafia do innego odbiorcy w jest dziś państwo zastanawiałem, dlaczego wyjeżdżając z niedzieli za granicę n p . na wakacje bardzo dużo widzą samochodów ciężarowych z tablicami polskimi to dlatego, że to co pan doktor powiedział naprawdę jedzie metrem, jeżeli chodzi o transport drogowy nasze firmy tutaj polskie są liderem w tym w tym zakresie pytanie czy to dobrze wielka dyskusja jak pokazują przykłady w różnych krajach różnie zdobywa no dobrze to jeszcze idąc dalej tym tropem czy rozwój kolei może poprawić bezpieczeństwo również na drogach Norwegia najbezpieczniejszy kraj w ogóle, jeżeli chodzi o bezpieczeństwo na drogach dość trudne i dobrze, jeżeli chodzi o rozwój i trakcji kolejowych i torów kolejowych linii kolejowych no bo tam i sporo tych z wysepek i sporo o skalnego ułożenia, a mimo to z tego co czytałem i patrzyłem to całkiem nieźle w Norwegii sobie radzi kolei tak, choć też niska gęstość zaludnienia w terenie w Gnienie nie ułatwia działalności kolejowej, ale inne kraje skandynawskie tak jak Szwecja, zwłaszcza zyskują n p . na tym właśnie te stawki dostępu do infrastruktury kolejowej są tam praktycznie zerowe, czyli tak jak na 1 znana na tych drogach my w Polsce mamy niezwykle wysokie stawki dostępu do infrastruktury do Grot dość powierzają, choć infrastruktury kolejowej infrastruktury taki pociąg towarowy płaci po 30 zł za każdy kilometr, który pokona pociąg towarowy pewnie by pasażerski w zależności od tego czy to jest mały autobus szynowy powiedzmy 2 zł 3 czy ekspresy dalekobieżnych kilkanaście znanych z obrad przez państwo, że teraz na drogach zaczyna pobierać porównywalne opłaty i taka ciężarówka płacić 10 zł za każdy kilometr od postu kilometra cały biznes się cały biznes, by się rozsypał okazałoby się, że warto zjeść to wszystko koleją to są już decyzja na poziomie polityki transportowej państwa kolej nie może samodzielnie poradzić sobie z utrzymaniem własnej infrastruktury konkurowanie z drogami, jeżeli te drogi udostępniamy samochodom osobowym praktycznie za darmo ja wiem, że zaraz będzie będzie reżyser pochodzący z rąk wierzę że, że płacimy w opłacie paliwowej za za drogie, ale kolej też zużywa paliwo i też płaci w tej swojej opłacie paliwowej za utrzymanie dróg z fast foodów z funduszu drogowego krajowego funduszu drogowego to jakiś tam proces magistra US nalicza, tak więc to nie jest tak, że z tej opłaty paliwowej na kolei nic nie idzie to przecież jest starszy też nieprawda proszę wierzyć, że jest pewne powiązanie pomiędzy rozwojem kolei używaniem kolei z jazdą koleją, a bezpieczeństwem na bezpieczeństwo na drogach tak jak mówiliśmy kolej jest znacznie bezpieczniejsza niż przemieszczanie się po drogach no no oczywiście też to tak działa, że jeżeli mamy mniej troszeczkę ludzi jeździ no to jest mniejsze prawdopodobieństwo, że będzie ten wypadek na drodze oczywiście biorąc pod uwagę, że jeżdżą bezpiecznie bezpiecznie i że ta infrastruktura jest bezpieczna pytanie jest od naszej słuchaczki pani Pauliny pytanie do eksperta, dlaczego jeśli jest wracają do przejazdów kolejowych tak na koniec, dlaczego jeśli jest automatyczne systemy zamykania szlabanów to kierowcy czekają 2030 sekund, a jeśli jest, że dróżnik to czasami 10 minut koni powinno tak będzie na czas oczyści taka praca dłużnika nie robią to po obcować z zewnątrz jest dosyć trudna, bo sznur samochodów przekaże tron to droga i ten dróżnik stara się w pewnym momencie zamknąć te szlabany, żeby już dali mu na ten przejazd nie wjeżdżali w przypadku przejazdu automatycznego zauważcie państwo nagle zapalają się światła i je blokujące możliwość przejazdu, a później Anetta Rogalska zamyka się automatycznie nie czekając na to czy jest jeszcze ktoś zdąży czy ktoś jeszcze dociśnie pedał gazu, żeby zdążyć przed pociągiem warto przy tym pociągiem się zatrzymać rzeczywiście jest tak, że przejazd kolejowy często zamyka się z wyprzedzeniem, ale pamiętajmy, że w ciągu kilku sekund pociąg, którego nie widać może naprawdę znaleźć się na naszej drodze i czasem nie warto oszczędzać tego Take IT dlatego też tego pół minuty 3 minuty tylko aby zatrzymać ją obejrzeć ten pociąg pociąg mamy coraz nowocześniejsze dizajn jest też mocną stroną kolej warto popatrzeć w noc w nasz rodzimy producent nawet dostał nagrodę za wielokrotnie wdarła się za za dizajn z, tak więc tutaj bardzo, że pani Paulina Majda jest takie jak na maj, a czasem pociągi towarowe wcale nie wygląda różnie z tym, że jak wziąć pani Paulina tylko jeszcze dodaje, że myśli, że to jest główny problem szalonych zachowań kierowców na przejazdach szlabany zamykane są na bardzo długo i kierowcy robią wszystko, żeby zdążyć przed ich zamknięciem proszę tego nie robić ja wielokrotnie mówiłem lepiej stracić przed przejazdem te 5 nawet 10 minut niż później stracić wiele wiele więcej czy też sprawić, że ktoś straci wiele wiele w tym więcej dr Jakub Majewski prezes fundacji ProKolej bardzo dziękuję panie doktorze jak zwykle za to rozmowy niezwykle interesującą kolei jest to, o czym rozmawiać, bo sporo planów się dzieje na kolei to porozmawiamy innym razem niestety taki okres ciszy wyborczej, więc staramy się nie ryzykować bardzo dziękuję panie doktorze bardzo, ale przed nami za kilka minut informacje Radia TOK FM pani dr Dorota Sumińska wierzę zwierza jeszcze zaprasza 1220 zmotoryzowani Krzysztof Woźniak kłania się Nisko do usłyszenia
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SKOŁOWANI

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast! Bez reklam!

Kup teraz

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA