REKLAMA

Daniel Buren zaprojektował scenografię dla warszawskiego Teatru Studio

Data emisji:
2018-09-13 14:40
Audycja:
Andymateria
Czas trwania:
12:16 min.
Udostępnij:

Z kolorowych pasów zrobił swój znak rozpoznawczy. Francuski artysta, Daniel Buren zaprojektował scenografię dla warszawskiego Teatru Studio. Rozwiń »
Żona Edwarda Krasińskiego poszła w Paryżu na wystawę Daniela Burena 1970 roku w galerii Iwonne Lambert i, jak sama mówi, spodziewała się, że będą tłumy, a było parę osób, bo sztuka, którą reprezentował Buren w tamtym czasie jeszcze nawet w Paryżu była nie do przełknięcia.
Na audycję zapraszają Anda Rottenberg, historyk krytyk sztuki i Anna Wacławik-Orpik. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Andymateria. Dzień dobry, państwu czwartek 14 40 z niewielkim ogonem, Andymateria w radiu TOK FM, dzień dobry pani Ando, dzień dobry pani Anno. Anda Rottenberg, historyk krytyk sztuki i Anna Wacławik-Orpik. Lubimy takie mariaże różnych sztuk. Mariaże sztuk są dziś na porządku dziennym, to właściwie jest istota dzisiejszej sztuki, o czym mało kto wie. Rozwiń »
Ale po to jesteśmy, żeby próbować wyjaśnić różne rzeczy na ten mariaż to jeszcze w dodatku francusko-polskie myślałby kto, że się już Francuzi całkiem na nas obrazili po tym, jak nie przyjęli naszych nałóg jedzenia widelcem no, więc jeśli po nim na myśli w obecności wzmożoną Daniela Burena w Warszawie i nie tylko to temu mariaż rock od początku patronowała Anka też Kawka, czyli od dawna

O tak od 1970 roku, czyli już prawie 50 lat Anka też Koska postaci niezwykłe afer w Polskiej sztuce osoba, która na przewróciła do góry nogami krytykę polską już w latach pięćdziesiątych jeszcze jako młodziutka Dębska KUL -u w, która współpracowała z kantorem jest spółką twórczynią galerii Foksal w Warszawie a, a właścicielką kolejnych galerii w Paryżu przyjaciółką Henryka Stażewskiego żoną Edwarda Krasińskiego, a potem żoną Eustachego Kossakowskiego nauczycielka akademicka autorka książki bardzo interesującej generalnie kobieta orkiestra, której właściwie nie mówiłyśmy tutaj, ale Anka i jest osobą jest o niespożytej energii i barwy zawsze radykalnych koncepcjach sztuki Otóż jeszcze wówczas jako żona Edwarda Krasińskiego i poszła w Paryżu w nim na wystawę Daniela Burena 1970 roku w galerii Iwonne Lambert i jak sama mówi spodziewa się, że będą tłumy, a było parę osób, bo sztuka, którą reprezentował Buren w tamtym czasie jeszcze nawet w Paryżu była nie do przełknięcia Krasiński wówczas przyjechał z Tokio już miał za sobą serię wyznaczania przestrzeni czy czy też anektowany nie przestrzeni za pomocą swego błękitnego skoczę na na wysokości 130 cm i nagle okazało się, że to coś wybierzemy, czyli też neutralną sztukę w pionowe pasy, które chodziło o to, żeby odciąć się od jakiegokolwiek artyzmu obrazy konkretnej szerokości od 8 cm jak 8, a centymetrów 7 mm, że nagle zaiskrzyło no i nic dziwnego, zważywszy na ten rodzaj pewnej chodniki ENA nie nazwałbym tego co robią to jest raczej, jeżeli już trzymać się jakiś takich nie do końca trafnych określeń to używa, abym takiego określenia, którego wymyślił miał na użytek rozmaitych twórczości niejednej tylko wielu Andrzej Dłużniewski, czyli procent, a natręctwo no to nie jest, bo to jest to nie jest natręctwo to jest coś co każdy z nich i w jaki sposób opracował nigdy nie unikał z nim Bożena kręcą może być artystyczne, a tu chodziło o mnie o artyzm tylko on przemyślaną strategię decyzji decyzję artystyczną nośną i konsekwentną i gry było takie Dębna, dobrze więc związki Annie domyślam się długo on podczas wizyty, nad którym nastąpią później, a w pracowni UWr bierze na wyjazd z kieszeni swojsko 3 niebieski i najlepiej długo na pionowe pasy dla innych firm czerwone PAF to były czerwone pasy czerwony i Biała ten obraz został pokazany jako wspólna praca albo galerii Denise René nie tak dawno temu w Paryżu 2004 roku oczywiście trudno było ukryć w związki między tym co robił Bjoergen i w jaki sposób SMT robił Henryk Stażewski, ponieważ Anka przyjaźniła się z strażackim to naturalnie zaprosiła AMD Irena do pracowni Henryka Stażewskiego w pana nie wiem czy mówiłyśmy, kiedy się tym, że w tej pracowni właśnie rezydował również Edward Krasiński mówiłyśmy, choć było to już dość dawno temu Otóż w do tej pracowni zawitało Bjerre 71004 . roku wyjrzał przez okno i najlepiej na nim w kolejne utwory takie nalepki uważa jednak taką folię na, a na oknach pracowni obydwu polskich twórców zostawił w domu zostawił do pracy in situ tak w 1985 roku Henryk Stażewski w ramach projektu dialog, który miał miejsce w Sztokholmie z inicjatywy banki też kod i ich od jej kuratelą zaprosił do współpracy Daniela Bielan i co zrobił zdaniem Pierre Laurent stworzył taki rodzaj budyneczku z tych pasów w bucie wpły w na taka konstrukcja, na którym rozpięte płótna w ich przekonaniu wylądował ten ten budynek w zakresie należy do Kaban eklektyzm et ratio, czyli rozerwany nr 9 z obrazami skarżyskiego wewnątrz teraz ta budowla znajduje się muzeum sztuki w Łodzi, czyli po obie po wjechaniu do połowy świata znalazła się w Łodzi w 2009 roku zakupił ją to muszę zakupić deon kolekcji łódzkiego muzeum sztuki i Jarosław Przyborowski wybitny kolekcjoner razem z żoną i otworzyli ze źródeł takich perypetii ekskluzywnej kolekcji sztuki z dala od ludzkich spojrzeń czyli, czyli w Wojnowie niedaleko Poznania, gdzie właśnie się otworzyła wystawę Danilewicz Irena już teraz państwo wiedzą, dlaczego metek opowiadamy o tym, artyście namiętnie w nim nie tylko dlatego też ile w 2 klasą, a pierwszą, czyli sufit kasetonowy w kwadraty wymalowane tym razem nie w paski, ale paski i nie czarne i w czarne kwadraty, ale paski pani Anno znalazły się w teatrze studio na jakim ze w namalowany na, a w formach geometrycznych chrześcijanach Kuba właściwie równoległość Hannah potężni sąsiedzi ściany w ustawionych na scenie teatralnej rozmaitej wielkości w rozmytej kolorystyce niektóre świecą ich jako scenografia scenografia jako dzieło sztuki Tychy trojga lat propoz . Dy lana dla teatru i w tej scenografii będą grane kolejne przedstawienia przynajmniej 3 i dopiero co był wernisaż 9 września o takich w na tym nie koniec jest jeszcze wystawa dokumentująca obecność Irena byłej pracowni Stażewskiego Krasińskiego w alei Solidarności w, a i dopiero tam widać ile energii ten twórca francuskich, którzy skądinąd jest bardzo znanych i szalenie promowany przez państwo francuskie w PRL zrobił dla Polski odczyty scenografię, że na chwilę jeszcze na wrócę do teatru studio to można tak zwiedzać po prostu wciągu dnia czy niekoniecznie myślę, że to byłaby jednorazowa sytuacja, dlatego że na scenie dużej i są grane też inne przedstawienie zacznie się od tego, że będą dziś działać na małej scenie na, a potem na dłużej dopiero, więc tak od razu nie można także ulicy nie można zmieniać, bo albo one nie są galerii tylko są w teatrzyk na scenie staną na widowni na rzecz, a w transzy są szkice leczenie w teatrze tylko w galerie są szkice dlatego krytyczną zestawione bardzo inteligentnie ze projektami Oskara Hansena tezy jak w umowie szalenie interesujące Anka też Kafka, a my w tej pracowni z swego byłego męża mówiła o takiej specjalnej kategorii o rodzeniu się sztuki z przyjaźnią i o swej wolności, którą dawała ta pracownia i która też była aktem twórczym poniekąd w czasach, kiedy dookoła było ciężko, czyli właśnie w latach siedemdziesiątych osiemdziesiątych bardzo wyraźnie podkreśla aspekt tej wolności w tym wyjętym z publicznego oglądu miejsca, jakim była pracownia i wymiana myśli którejś tam odbywała nawiązujące oczywiście również do czasów współczesnych a, chociaż dzisiaj Jeremie jest pokazywany publicznie z wielką atencją my cieszymy się, że artysta jeszcze serce do nas nie straciła może, kto wie znowu czuje się bardziej aktualnie z tym co robi przyjeżdżając do Polski w każdym razie się festiwal prac Daniela odbierana mini festiwal, bo nie wiem czy się tej instytucji między sobą umawiały nad Oką tylko oryginalne się mogły nie umawiać Les koordynowała to wszystko luka jak powiedziałem to jest osoba, bez której nie byłaby możliwość nieobecnych zbierana pierwsza ani druga pani ta współpraca Anka stoi za tym wszystkim skromnie nie mówiąc o swojej roli, ale w domu jej córki jej i Edwarda Krasińskiego Berent też zostawił swój ślad tylko to jest prywatna przestrzeń kompletnie nieosiągalny dla publiczności tylko wspominamy o tym, dla porządku, więc kierunek na poznanie ewentualnie naucz się ewentualnie teatr studio mąż ja dożyję do Mroczy gest dobrej formie jestem czy miejscem głównym, który jest kolebką tej współpracy, ale i ona kiedyś odbywała w galeriach, które prowadziłem KR róg kolejnych po wyjeździe z Polski natomiast one dostępne tylko kamery się umawiać z osobami, które prowadzą fundację galerii Foksal Bones pod opieką fundacji, a antymaterią poleca i zapraszamy za tydzień po 1440 spotkamy się jak zwykle w radiu TOK FM rozmawiać o sztuce Anda Rottenberg i Anna Wacławik-Orpik
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANDYMATERIA

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium odsłuchasz każdy podcast! Wybierz pakiet: Aplikacja + www i słuchaj podcastów TOK FM wszędzie, gdzie tylko chcesz!

Kup teraz

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA