REKLAMA

Filmy, których oglądanie boli

Data emisji:
2019-01-09 11:00
Audycja:
OFF Czarek
Prowadzący:
Czas trwania:
39:13 min.
Udostępnij:

O książce "Anioły nie znają wstydu. Transgresja w kinie Nowego Jorku" z Marcinem Borchardtem rozmawia Cezary Łasiczka. Rozwiń »

Więcej: https://czesciproste.pl/sklep/1-anioly-nie-znaja-wstydu-transgresja-w-kinie-nowego-jorku-9788395153501.html Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

W studio dr Marcin Borchardt, reżyser, scenarzysta, filmoznawca, pisarz, wykładowca Gdyńskiej szkoły filmowej i Uniwersytetu Gdańskiego, dzień dobry państwu, dzień dobry panu. Najnowsza książka mego gościa nosi tytuł "Anioły nie znają wstydu. Transgresja w kinie Nowego Jorku". Książka wydana przez wydawnictwo Części proste. To taka książka, mieliśmy okazję kilka słów zamienić przed chwilą, że to nie jest książka, którą można sobie do poduszki wziąć czytać i całą noc, oczywiście można, tylko każde zdanie albo każda seria zdań teraz sprawia, że zaczniemy myśleć, kombinować. Jeszcze oprócz tego pojawiają się powieści, książki, opracowania, filmy różnego rodzaju, może może sięgnąć do biblioteczki domowej albo musiałaby istnieć dlatego, żeby zobaczyć, jak to wygląda. I po prostu teraz ta książka, która jest książką prawie 500-stronicową, zamienia się w cały proces i zajmuje kolejne 4 miesiące, żeby się z nią zmierzyć? Rozwiń »
No trochę tak, rzeczywiście jest ktoś wiedział, że to nie jest jednak książka tylko 3 książki w 1, których wspólnym mianownikiem jest ta tytułowa transgresja rzeczywiście to chyba nie jest książka dobra na wieczorną lekturę, zwłaszcza jeżeli chcielibyśmy sprawdzić zobaczyć to, o czym na kartach tej książki można przeczytać, że jeżeli byśmy chcieli zobaczyć prace artystyczne bądź filmy, o których ja na opowiadamy, bo to może być rzeczywiście na lektura nie na nie nie mniej niedobra przed snem w taka dodatkowa, gdzie dozwolona do lat 18 osoby, wnosząc dozwolone od lat 18 są pewnością tak.

A skąd, dlaczego transgresja w ogóle?

Dlaczego transgresja w trochę z takich pobudek osobistych to znaczy ja przez całe życie słuchałem muzyki która, która nam nowy kraj ciała poza takie oczywiste granice estetyczna była nieładna szorstka była niepokorna w latach osiemdziesiątych bardzo fascynowali mnie artyści związani z Nowym Jorkiem wówczas nie zdawała sobie sprawę, że za moimi ulubionymi zespołami takimi jak Sonic Youth czy Swans stoją również inni artyści, którzy tworzą dzieła filmowe i te dzieła filmowe są jeszcze mocniejsze i jeszcze bardziej drapieżne jeszcze bardziej obrazoburcze jeszcze bardziej idące w kontrze do konstruktu społecznego do modelu kultury, w którym funkcjonują.

O tym, dowiedział się znacznie później znacznie później zobaczyłem te prace i gdzieś tam po drodze postanowiłem, że zawarta jest opisać dlatego żonę od wielu wielu lat były marginalizowane, a w wielu krajach także w Polsce w praktycznie w ogóle nieznane i stąd ten pomysł żeby, że po prostu usiąść napisać w związku z tym, że ten temat jest tak ogromne od transgresjach, można pisać w zależności od dziedziny nauki w rozmaity sposób oto słowo nie daje się w żaden sensowny metodologicznie sposób definiować, więc na jest to ocean, w którym można utonąć ja traktuję traktuje to jako pewną kategorię estetyczną, żeby sobie uprościć wywód

Tak no i sam pan jeszcze do tego oceanu dolewa wiaderkami wody

Tak, dolewam, tak zależało na tym, żeby to było jak najbardziej komplementarne pełne gęste dlatego ten tekst jest taki, ale także zależało mi na tym, aby opisywać tę historię poprzez historie ludzkie związane z konkretnymi artystami, ponieważ wydaje mi się, że w ten sposób możemy łatwiej się z zrozumieć mechanizmy, jakie i, jakie rządziły zarówno artystą podejmującym się działań transgresja innych, a także dowiedzieć się coś więcej on o złoto o tamtym świecie i DAX czy tutaj trener miota, bo tak sobie myślę z 1 strony mamy do czynienia z takim odwiecznym umorzenia w wiecznym poszukiwaniem prawdy wolności takie czymkolwiek to miałoby być, jakkolwiek iluzoryczna tak, a z drugiej strony to jest jakiś takie to jakaś taka próba wydostania się z przedwczesnego gorsetu jej konto konkretnego kontekstu społecznego Narodowego w nea jest być może dorzucimy do tego w złą sztukę tak bunt tak możemy do tego dorzucił złą sztukę, bo jeżeli przyjrzymy się tak czysto dożynek filmoznawcą na -li większość filmów, które czyta opisy to są po prostu niedobre chwile można, ale nie mówmy o polskim kinie, a tata, a od niej mówimy o SIO ne o kinie nowojorskiego undergroundu to bardzo wiele z tych filmów to po prostu niedobre firmy i moglibyśmy na tym zakończyć dyskusje po co o nich pisać skoro są niedobre tymczasem, jeżeli na nie spojrzymy zupełnie innej perspektywy n p . z perspektywy współczesnej kultury z perspektywy kulturowej to okaże się, że te filmy są nośnikami bardzo interesujących treści, które nie były intencjonalnie w nich zawarte, ponieważ bardzo wiele opowiadają o tamtym świecie o mechanizmach nim rządzących o pewnych motywacjach artystycznych, czyli budują nam bardzo ciekawy bardzo ciekawą historię rozwoju sztuki czy kultury, z której nie mieliśmy do tej lektury, które nie mieliśmy świadomości do wyboru dopiero przeglądanie tych tych prac po latach daje nam taką możliwość świeżego spojrzenia i odmiennego spojrzenia zrozumienia czegoś co drugą fascynujące jest to, że taki miałem iść w niemal przebłyski czytający te pana książkę, że na niektóre przejawy transgresji trochę patrzymy jednak z przymrużeniem oka mówimy o Boże przez to zupełnie tak niedawno do dogrania czarnoskórych aktorów czy czarnoskórych postać używano do białych, którzy pomalowanych na czarno takie cóż to za transgresji aha aha chińskich i ponowimy zaraz zaraz, ale co dzisiaj z wzbudza oburzenie co dzisiaj doprowadza ludzi do białej gorączki z bardzo podobne kwestie Ależ oczywiście, że tak to samo co 100 lat temu do Echa każde dzieło sztuki, które naruszy tabu cielesności, a do tego połączył z cielesnością jakąkolwiek symbolikę religijną będzie dziełem transgresji innymi wywoła wściekłość w przykłady można mnożyć, chyba że chyba, że mamy do czynienia z cytatami obrazami wziętymi żywcem ze starego testamentu ja myślę, że one również umieszczone w pewnych kontekstach artystycznych mogą mieć bulwersująca i mogą być transgresji wszystko zależy od tego w jaki sposób zostanie w jaki sposób artysta wymyślił sobie dzieło, jeżeli oczywiście, kto dokona transgresji no ale przypomnimy sobie nurt tzw. sztuki krytycznej w Polsce słynną instalację Doroty Nieznalskiej pasja, która była właśnie takim dziełem, a potem w Libanie wątki wiedziałem o charakterze transgresji innym, a konsekwencje artystka ponosiła całymi latami przecież w no tak może zapowiedzieć no jestem otwarty widzę świat no zupełnie nie rozumiem tego oburzenia, które ta praca wywołała no ale jednakowoż są tematy, które są święte nie możemy ich dotyczy dotyka Śląska Holokaust i tymczasem w tym nurcie znowu mamy na to paliwo umowę dokładnie mamy mamy w nurcie polskiej sztuki krytycznej Artura Żmijewskiego i słynny film Berek, który był nakręcony jak się niedawno okazało w komorze gazowej obozu koncentracyjnego w Sztutowie Stutthof w naj teraz mówimy tutaj nie jest taki otwarty to jest właśnie poznana wszystko jednakowoż są pewne świętości rozum, że artysta tylko czyhali czatują w innym zaś świętości to teraz ci pokaże wyceniono to swoje święto, gdy wydaje mi się, że to nie i dodał, że do końca tak się nie dzieje znaczy jak pisze w tej tak ta książka z w 1 z nich i części jest studium przypadku i tam skupiam się na tym jak to wyglądało w konkretnych osób w nowym Jorku w konkretnym czasie, jakie były przyczyny, które spowodowały, że nagle oto mieliśmy wysyp dzieł, które były ewidentnie obrazoburcze pornograficzne, które bezpośrednio atakowały normy kulturowe normy społeczne łamały także prawo, więc co się musi wydarzyć wokół nas, żeby artysta chciał podjąć się bardzo ryzykowną dla siebie, o czym pisze na bardzo wielu przykładach próba stworzenia dzieła, które w ten sposób, że tak ofensywnie przeciwstawia się rzeczywistości, by podział za to płaci się jak w pewną cenę, ale czy w ogóle mamy do czynienia z dziełem zielono nie zakłada transgresji do niej no oczywiście, że mamy mama ma SA mamy wielkie morze, które umorzono, ale mają już znudziła gama Rio nie wszystkie dzieła sztuki muszą mieć tradycyjnego przez całe lata his historia sztuki co w celem sztuki było poświęcone celem sztuki było naśladowanie natury cywilnej pełniejsze oddanie doskonałości świata natury było było o tym dlaczego artysta powinien zmierzyć dopiero raz na rok z Narodowym z narodzinami techno za zmianą technologiczną, jaką przyniosły przyniosły narodziny fotografii czy film okazało się, że naśladownictwo już się nie jest wartością, bo po co to robić skoro możemy coś odwzorować mechanicznie znacznie doskonale, tak więc ta transgresji absolutnie nie jest czynnikiem niezbędnym do tego, że powstawał dzieł sztuki, bo dotąd to co to trochę wyższym doprowadzi do Wschodu kompletny absurd tak szef EDF w komendzie w wrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM informacje o 1120 dr Marcin Borchardt reżyser scenarzysta filmoznawca autor wykładowca gdyńskiej szkoły filmowej oraz Uniwersytetu gdańskiego jest państwo i moim gościem anioły nie znają wstydu transgresja w kinie nowego Jorku książka wydana przez wydawnictwo części proste o tym, dzisiaj rozmawiamy i transgresje szerzej w ogóle Taxus Fund w książce nie tylko chodzi o nowy Jork informacje o 1120 po informacjach wracamy od dr Marcin Borchardt reżyser scenarzysta filmoznawca autor wykładowca gdyńskiej szkoły filmowej oraz Uniwersytetu gdańskiego jest państwa moim gościem anioły nie znają wstydu transgresja w kinie nowego Jorku książka wydana przez państwo części proste o tym, się rozmawiamy, ale z wspomniał pan muzyce nie oczywistej coraz wspomnę o książce Awangarda muzyki końca dwudziestego wieku przewodnik dla początkujących dach ta książka ma jeszcze kilka lat, ale nie starzeje się nierealne jest absolutnie uniwersalna, którzy w swojej książce pisze Palo z 1 strony próbuje pan no właśnie uchwycić to co te nieuchwytne transgresje tak próbuje dociec istoty czymś czym w zasadzie jest jednak polega pisze na tym, że o tym jak kilkuset stronach jest trudno jest mi to by zawrzeć w inne w 2 zdaniach jest przede wszystkim przekroczeniem tak to należy tak to jest złamaniem radykalnym gwałtownym złamaniem obowiązującym obowiązujących w danej społeczności danej kulturze zasad normy i prawnych moralnych etycznych i jakikolwiek jest to po prostu gwałtowne przekroczenie pewnej obowiązującej w danej kulturze zasady w talerze i granic, jeżeli mówimy to dobrze pewne pewne ograniczenia tworzą społeczności społeczeństwa, aby wszystkim żyło się lepiej w zarządach kryterium celowości takiego przekroczenia o celowość takiego przekroczenia norm w rozmaite są rozmaite są pobudki myślę że, gdy każdy tak jak podział na wstępie traktuje transgresji jako pewna kategoria estetyczna więc, więc dot k artyści indywidualnie pewnie mają swoje motywacje doby taką motywacją może być chęć wywołania zmiany społecznej Niezgoda na obecną rzeczywistości poprzez przedstawienie rangi radykalnego dzieła artystycznego wywołanie czegoś w rodzaju katar z Wisłą oglądających, które będzie skutkowało tym, że nagle na świat z stanie się stanie się lepszym, ale trwający do Toli transgresji no należy zwrócić się choćby do ZUS debata jak, który co prawda nie nie stworzył naukowych fundamentów dla trans Grecja, a także idąc takim tropem trochę jak ja zaproponował pewien Namysł nad tym czym tkwi istota transgresji jest najem uważa, że ludzie człowiek z dna na pewnym etapie swojego rozwoju doszedł do wniosku, że to, że nie chce być zwierzęciem, że nie jest zwierzęciem, że jest czymś więcej niż zwierzęciem, że żaden rząd może strzelać zgłoszenie, że także, że za rzecz, że te pewne atrybuty zwierzęce kości takie jak nasza cielesność jak to, że mamy życie seksualne jak i że mamy fizjologię, że mamy mu się w jaki sposób zajmować się zmarłymi, że te atrybuty przypisane zupełnie naturalne przypisane naszemu codziennemu życiu należy era mogłyby zepchnąć na pewien margines, ponieważ człowiek jest czymś więcej ma posiada wolną wolę posiada świadomości jako jedyny znany nam Betty jest w stanie kreować się to kim jest a aby kreować to kim nie jest należy należy wprowadzać zasady i ograniczenia, które nas o o odseparowaniu od tej naturalnej nam dane na danej zwierzęce kości i to był taki pierwszy klip pierwsza transgresji jak on ludzie dokonali ale gdyby od subaru ująć się od OC od tego świata natury pew no ale skutkowało to tym, że nagle ludzie zaczęli tworzyć kulturę, która była z 1 strony pełna zakazów nakazów, a z drugiej strony była też inną różnicujące cechą świata natury i zwierząt, bo wykonywaliśmy jako ludzie pewną pracę, czyli coś, czego zwierzęta nie robią i powstał świat, który swego rodzaju hybrydą tej naturalnej zwierząt coście, którą gdzieś tam z chamem, a tą cechą, do której zmierzamy czy, czyli cechom człowieczeństwa czegoś więcej jest strefą niemalże bliską sacrum wideo pozwala nam się okazało, że zależy jednak warto by było być może wróci, bo kultura jak mawiał Floyd jest jedynie źródłem cierpień, więc być może trzeba było to co byłby może wrócić do tego świata naturalnego jako się z nim pogodzić, ale okazało się, że znajdą też, że to niemożliwe, ponieważ na ten świat już funkcjonuje w tej takich krytycznych postać w, tak więc społeczeństwo zdaniem bata, a jak jest takim jest takim zbiorem sprzeczności gwałtownych sprzeczności, tak więc bardzo trudne jest to definiować i im się też niełatwo rozumnych i co teraz transgresji miały być powrotem do korzeni w UE mogłaby być, ale w jak powiedziałem jej zdaniem francuskiego bibliotekarza jest już niemożliwe, ale są takie oczywiście są z wielu myślało, aby to aby, aby spróbować to zrobić pogodzić ze światem natury i zacząć np. używać do tego narzędzi nie wywodzących się z biologii czy religii, a tylko na rzecz naukowych np. w domach, że to przeskocz do Dundee do nowego Jorku, bo w oczy się wspomniał pan, że jest kilka książek w 1 i można się denata z Grecją zatrzymywać i myśleć i kombinować na, ale jest też ta część, która właśnie poświęcona jest tym drugim przypadku tak testujemy w przypadku ludzi, którzy się miotali zdecydowanie się miotali na 3 i morza, gdy media zaczęły zaczyna bardzo wcześnie, by opowiadać historie te historie 1 z rozdziałów cofa się wręcz do pierwotnie fotografie do tego niezwykłego wynalazku, jakim była ożywiona fotografia, czyli filmy pisze o tym dlaczego uważamy, że ruchome obrazy musiały być oglądanie ruchomych obrazów musiał być dla tych pierwszych widzów formą transgresji, zwłaszcza jeżeli n p . na ekranie oglądali pocałunek jak to było z słynnym filmem wyprodukowanym przez ludzi Edisona apotem zajmuje się tym co się wydarzyło po drugiej wojny światowej czyli, a nowojorski Underground May i tak dochodzą do lat siedemdziesiątych, kiedy ta właściwa historia się rozpoczyna ona rozpoczyna się od rzeczy, która jest zupełnie nie filmowa mianowicie o mocy kryzysu, który miał miejsce, które zaczął się potem z lat sześćdziesiątych w nowym Jorku, a który wybuchł z ogromną siłą na początku lat siedemdziesiątych był wywołany oczywiście ze strony wojną w Wietnamie z drugiej strony fatalnie zarządzanym miastem z trzeciej strony sytuacją polityczną m. in. wojną ją kiboli, a na taką sytuacją, kiedy państwa OPEC zablokowały dostawy ropy naftowej do Stanów zjednoczonych co wywołało gigantyczne problemy w nowym Jorku zaczęto zwalniać ludzi całe miasto całe miasto pogrążyło się w ogromnym kryzysie finansowym mieli stanęło na skraju bankructwa i wówczas jest takie świetne zdjęcie, którego nie niestety nie mogliśmy opublikować w książce, pokazując 1 z dzielnic dolnego Manhattanu, gdzie w taki stan scenerii przypominającej galerię w jakąś katastrofę, jakby byli jak i jakby przez Manhattan przeszedł z kataklizm wojenny stoi mężczyzna z gazetą i na tam wielkimi drukowanymi literami jestem Sany FOT City Drop Dead, czyli prezydent Ford mówi do do nowych roczników, że ich miasto jest jest trupem jest bankrutem i że z funduszy federalnych miasto nie będzie subsydiowane po bo bo lepiej żeby, żeby po prostu upadło i ta sytuacja spowodowała dla ogromnej zmiany, jakie ogromne zmiany społeczne miasto zaczął się wyludnia się pojawiły się powołują się ogromna przestępczość, bo pojawił się narkotyki w skali nie da to nienotowany wcześniej miasto było miastem upadłym, ale jednocześnie kryzys na rynku nieruchomości sprawił, że w mieście pojawiło się bardzo dużo pustych lokali, w które miały swoich właścicieli, ale nie inni nie powinni oni byli w stanie ich wynajmować, więc w w tym niebezpiecznym tyglu ma miejsce naturalne da się miejsce znaleźli ze strony imigranci rozmaite mniejszości imigranci Kolorowi oraz oraz artyści, którzy zaczęli ciągnąć do nowego Jorku, ponieważ nowy Jork zawsze był stolicą sztuki wszelakiej i każdy aspirujący twórca marzył o tym, aby w nowym Jorku zaistnieć, więc się okazji okazało się, że były pustostany morza można było je nielegalnie zarobić i można było zacząć tworzyć sztukę no dobrze, ale takie taki kontakt jak pan opisał też kodeks, którym trudno o transgresji je no nie jest lub od razu rozległy gmach jest przestępczość narkotyki zdołali je do kładek, ale artysta tworzy z tego co ma pod ręką, jeżeli artysta mieszka na śmietniku to tworzy ze śmieci, ale tez artyści których, których historie opowiadamy to byli ludzie, którzy nie zgadzali na to, że rzeczywistość, który wie w jaki sposób, by na nią reagowali, którzy aktorzy, którzy ktoś kto, którzy czegoś, czyli do, czego się aspirował Ali i w związku z tym, że ta sytuacja była, ale wywoła wywołana czynnikami jak gdyby poza ich światem indywidualnym światem więc, odnosząc się do do niego tworzyli dzieła, które chciały w ten świat z ogromną mocą uderzyć dlatego wystosowali transgresje dostałem się też, by w naj lep SI opowieść o relacji przysłowiowego przeciętnego obywatela czy w ogóle całych społeczności gminy z ze sztuką i jakoś nie umiejętnością nazywania rzeczy czy też nie umiejętnością analizowania odczytywania rzeczy, bo tutaj w tej książce u pana często pojawia się słowo pornografia w i takimi takiej łatki były przy przypisywane do widowni ludzie uczy literackich czy filmowych tak nie mówiąc o tym, że coś się z pornograficzne albo obsceniczne właściwie zamykamy sprawę nie tylko nie wymaga od nas naszego myślenia, dlaczego tłumaczenia może polemiki tylko Włosi kończy sprawy w sposób bardzo prosty tak oczywiście jeżeli, jeżeli nazwiemy jakiś firmy filmem pornograficznym to to w zasadzie jedno przestajemy go to traktować w kategoriach dzieła sztuki, a i taka Łatka została przypięta bardzo wielu firmom m. in. niezwykle interesująca mówi filmowi Barbary Rubin, która jest artystką w zasadzie w Polsce ogólnie znaną, a on, a tytuł książki anioły nie znają wstydu jest cytatem, który dotyczy właśnie Barbary Rubin to Jonas Mekas powiedział Anioł nie znają wstydu Barbara nie znała wstyd było anioły Barbara jest aniołem w Barbara Rubin na początku lat sześćdziesiątych zrealizowała w z filmu, który był jej pierwszym eksperymentalnym dziełem zatytułowany kraksę Hands, a później w związku z tym, że ten tytuł jest skandaliczne, a nie możemy go przez Trumpa Fed w barażu koguty oraz w pewnej grupy Next, czyli o los w rozmowie z Anwilem wielo ziarnisty jest taki filozof w Królewcu mieszkał, gdybyśmy mieli wiele tych filozofów to wyśmienita tę drugą część, a koguty to dopiero okaże, że w rękach synka co potem my, a potem był jeszcze podtytuł Krystyna Summers czy Boże Narodzenie smart Narodzeniem Anna na ziemi w intencji Meander był taką takim kolarzem złożonym z wysyłanych w zbliżeniu, a akcji genitalia tak to określę dobrze to teraz produkujemy transgresji czasowej, gdyż informacje już cofnąć się pojawia, więc przeżywamy naszą transgresji, aby do transgresji wrócić po informacjach Radia TOK FM pracować, bo artysta studiuje farmację 1140, a potem wracamy do kogutów i innych zwierząt w dr Marcin Borchardt reżyser scenarzysta filmoznawca autor wykładowca gdyńskiej szkoły filmowej oraz Uniwersytetu gdańskiego jest studio anioły nie zna wstydu transgresja w kinie nowego Jorku książka wydana przez wydawnictwo części proste to najnowsza najnowsze dzieło mojego gościa przed informacjami rozmawialiśmy o Barbarze Rubin wybitnej wyjątkowej, choć jest absolutnie wyjątkowej kobiecie absolutnie wyjątkowej kobiecie w świecie nowojorskiej awangardy, która była zdominowana są to mnie zaskoczyło przez 1 przez nich zaginął, którzy bali się bali się kobiet taki dobry wyjątkiem był Jonas Mekas nazizmu, a jego filmem z ona się inspirował rozmaitymi rzeczami natomiast w tym w rękach synka są absolutnie nie film pornograficzny pomimo tego, że pokazy akcji genitalia on jest po prostu ułomnych kolarzem, który nie jest zilustrowane są bardzo ciekawe taką, a takimi chcemy rozmaitych piosenek, które były wówczas niezwykle popularne na amerykańskich listach przebojów, tak więc mamy taki Kontrapunkt, który w dosyć zdumiewający sposób ilustruje dźwiękową to co widzimy na ekranie i ten zabieg to powtórzył chwilę potem ten węgiel w takim bardzo bardzo słynnym kanonicznym wręcz filmie Skorpiona leasing więc, więc pytanie brzmi, kto był pierwszy ktoś, jakimi inspirował się, że Barbara była tutaj pierwsza ze są bardzo ciężko sfrustrowana tym swoim dziełem i oddała je masowi ma Kasowicz, mówiąc że może zniszczyć te taśmy albo zrobić z nimi cokolwiek coraz rzadziej na szczęście on jest po nowo oczywiście tego filmu jest bardzo za bardzo można na nie nie ma gdzie obejrzy liczna, ale w słuchacz, który bardzo będzie tego chciał toby nie znajdzie gdzieś w internecie no dobrze, ale my Cars Jonas Mekas to, że z interesującą postacią, bo to oczywiście ojciec amerykańskiej awangardy bez bez jego pracy u podstaw nie mielibyśmy tak wspaniale opracowanych tych wszystkich filmów w Berlinie moglibyśmy jest z nich rzecz jasna korzystać, tak więc to jest to jest po to jest człowiek, o którego którego Rollins Band, którego rola nie do przecenienia to jest także człowiek, dzięki któremu bardzo wiele tras kręcenie filmów jak np. słynne Tsai Ming czescy płonący istoty czeka zmywa to był film, który rozsierdził Amerykanów do tego stopnia, że żal, że przypadek ten stanowi pewien casus prawny jest historia amerykańskiego systemu sprawiedliwości, ponieważ zakazywanie tego filmu i dyskusja na jego temat trafiła do amerykańskiego Kongresu kongresmani się też 2 tygodnie odnieśli początkowo były traktowane absolutnego FIM pornograficznej obrazoburczy Leandro i były zakazywane w SN zakaz z wnętrza we Francji do tej pory obowiązuje nikt nie został formalnie zniesione mają im to w, a film tak czy inaczej jest kanonem amerykańskiej awangardy filmowej to oczywiście oczywiście, by tego nurtu eksperymentalnego w, kiedy mówimy o przekraczaniu przekraczanie pewnych granic to może zapytać, kto lub co te granice wyznacza w stanach Zjednoczonych, jeżeli chodzi o sztukę filmową ktoś, choć były pewne instytucje, które nie to było jeszcze w momencie, kiedy film nie był formą, w czym nie był uważany za formę wypowiedzi jako tako chroniony należy do instytucji recenzuje z tych 3 amerykańskich cenzury jest rzeczywiście fascynująca i co ciekawe gdzieś tam pod koniec dziewiętnastego wieku, kiedy źródłem wszelkiego zła, a on były niektóre firmy czy czy fotografia, a takie tanie publikacje, które opisywały zbrodnicze czyny książeczki z tz w 222222 centy wówczas tego się obawiano to na straży jest jak sam o to powiedział anteny komu stołek, a na straży z politycznego rynsztoka jest stała amerykańska poczta, która była tym urzędem nadzorującym, a potem tych urzędów nadzorujących było całe mnóstwo w zasadzie w erę były urzędy centralne były urzędy lokalne byli samozwańczy cenzorzy i t d. tak dalej tak dalej 1 z najbardziej radykalni podchodzących do od tych spra w w gminach najbardziej radykalny instytucji było słynne katolicki Legion przyzwoitości, który nadawał kategorie rozmaitym firmom, które miały wchodzić na ekrany kin innej najbardziej przerażającą kategoriach można było otrzymać z punktu widzenia filmowego biznesu była kategoria CK Dance, czyli potępione jak przyjrzymy się na pół żartem pół serio faktem jest po prostu schowała jak przyjrzymy się liście, które otrzymywały certyfikat potępiony to to mamy tam po prostu Filmoteka arcydzieł w imię żartem pół serio 8 , 5 Felliniego dziecko rozważy notował to Viadrina oraz co wiadomo dlaczego adresów dziecko, ale mechaniczna pomarańcza np. czy też egzorcysta mściciel Clinta Eastwooda cara Aleksego bis to firmie wynika tak rozumiem taksówkarz taki rozkaz tak tak tak tak także Norris rozumie, dlaczego powinien zakazać tego nie chodzi o etykę tylko o estetykę biorąc w w każdym razie tych instytucji nadzorujących było całe mnóstwo ale gdy też trzeba mieć wydają się w cenzury, a zysk powodowała, że to, że holi Łódź zaczęło produkować filmy bezpieczne i toteż było to też pozwoliło zdobyć hollywoodzkim producentom globalny zasięg stacji w Hollywood stał się marką globalną także dzięki cenzurze, ponieważ kontent, który proponuje, by proponowali było był bezpieczny i nie kontrowersyjne dla także innych rynków, więc cenzura pełniła biznesowo na pewno rola pozytywną, ale z gry, ale także czasy, o których mówimy to były czasy, gdzie do właściwie nie było chyba potrzebna jest innego to takie dane były bajkowe czasy to był z Bragą to w sensie myślę sobie rodzinie amerykańskiej, która w końcu lat 50 Wanda mąż wyjechał do prawdy, zanim się pracować, bo może świetnie zarabiał nadchodził weekend, więc można było wyjechać za miasto w nędzy zdobycze technologiczne ówczesne pozwalały żyć komfortowo szczęśliwie radośnie tak, ale w tym takim cukierkowy my idylliczny modelu amerykańskiej rodziny z lat 50 okazało się, że są podszyte nieprawdopodobną hipokryzją, bo nagle zaczęły się pokazy dawnych pojawi się raport jest seria raporty badające amerykańską seksualności z tego raportu masturbacja stera uwielbia ruskie tak, że nagle znajomi i Gomory jak no bo nagle okazało się, że żaden wirus Wall wizerunek amerykańskiej rodziny i jest diametralnie odmienna od tego od tego opisywanego w filmach czy czy kolorowych magazynów po magazynach pojawi się też w wówczas był magazyn dla mężczyzn playboy chociażby, który nagle przestał pokazywać młodego mężczyznę jako solidnego ciężko pracującego człowieka na razie 3 swoich najbliższych, ale takiego faceta z fantazją, który żyje wg własnych zasad na jej zaczęli w końcu umieszczać świetne artykuły, bo przecież dla nich do dzisiaj wszyscy kupują, bo tak dla tych co zrobiliście z nożem itd i co co co dzisiaj są transgresje tak uprzejmie in w Donbasie w zasadzie to to trudno powiedzieć, bo w Polsce mam wrażenie, że w tezie, że rzecz, że jakoś nie widać transgresji no takiego się tak artyści jacyś tacy spokojniejsi stać ich mam takie wrażenia, ale może też bardziej nie kalkulują może kalkulują może się obawiają myślę, że przykłady innych artystów, o których których opisy tych szans na nie raczej zachęcają do tego żeby, żeby próbować walczyć z z kulturą systemem społeczeństwem, bo można za to zapłacić bardzo wysoką cenę i wielu moich bohaterów rzeczywiście taką cenę nie tylko odrzucenie, ale także uwięzienia, a posądzenia o szaleństwo musiało zapłacić, tak więc będą to trzeba się zastanowić się po prostu opłaca czy nie lepiej jednak płynąć z nurtem, a nie, a nie pod prąd, a może mamy do czynienia z zupełnie inną transgresji, by zobaczyć, jakie dzisiaj dzieła artystyczne wywołują rośnie oburzenie w n p . w Warszawie stanął w głosie 2 pomniki, które wywołały wielkie oburzenie w samym centrum stolicy jedne schody drugi gówno się dość proste i im, że to jest współczesna Polska transgresji morza no może i tak nos wie pan w DF natomiast może ta my możemy też tak to potraktować im myślę, że w bulwersująca wystawa i happening w rodzaju modlitwy kółka różańcowego byłoby dla zwolenników sztuki współczesnej także w jakimś doświadczeniem transgresji nie mieli ubrań być, jeżeli byśmy chcieli ubrać to formę happeningu w Boże kilka porad praktycznych dla tych z naszych słuchaczy, którzy z jakiegoś powodu chcieliby sięgnąć, a wręcz Obst chętnie go mówi z jakich kwot dlatego, że to nie jest książka do poduszki Kolejarz Rosjanie w Azji, ale niech pozytywnie to, żeby jak ja nie to nie jest ostrzeżenie to jest to będę zachęcała przyszedł książki Alone z książką tak orzekł człowiek zaczyna mówić kombinować myśleć, a na pewno chce sięgnąć do dzieł literackich łatwiej, a czy trudniej dojść do filmów do filmu jest rzeczywiście trudniej moja fantastyczne redaktorka pracy za tą książką musiała w tak czy inaczej przejrzeć wiele z tych z tych dzieł Mao jeśli nie pan dobierał to działa, żeby dania wybierałem takie, które rzeczywiście mają charakter transgresji, których dyrektor, których oglądanie boli od Wrocławia Grecja w praktyce trochę tak trochę tak trochę tak natomiast, jeżeli miałbym chce zareklamować to co napisałem to mogę powiedzieć że, że znajdziecie państwo tutaj wiele bardzo bardzo ciekawych historii tej zasadzie można ją przed kartką w meczu otwierającym dowolnej strony i tam powinno coś państwa w jakimś akapicie wciągnąć w ten świat ponurych był to właśnie czy ponurej raczej Piekorz post i odebrać tę opowieść sobota oraz wiedzcie, że dług jest zbyt to jest prawda opowieść o CIT znowu to totalna cisza ale gdy go też napisała z takich jak poszukiwanie tych podstawowych czy pierwotnych tej wolności tej prawdy tak ważną kategorią wolności dla mnie kategorią niezwykle ważną, ponieważ to ona sprawia, że jesteśmy podmiotowi i bycie wolnym i jest inny o w 2 granice mojej wolności wyznaczam tamy i w ten sposób, aby nikogo nie nie mniej niż wcześniej nie razi mnie nie ranić natomiast natomiast każdy oraz artyści w rozmaity sposób to to co to czynili i w Haiti i to, bo to też było to, bo właśnie formą transgresji, a o, której się tutaj na trasie tej zastanawia najbardziej ekstremalnym przykładem jak sama się rozwija dalej rozwijał jest poświęcona przez tak cynizmu wiedeńskie wyschnięte no chyba chyba najbardziej radykalna mu z czystych ras agresywnych nurtów jakie, jakie znamy z dwudziestego wieku w Rozmierzy wynikał trochę trudnego dostępu do materiałów od niemal zupełnie proste proszę proszę proszę mi wierzyć nadzieja, że skrupulatnie dotarły naprawdę do wszystkiego do czego do, czego chciałem dotrzeć, o czym wiedziałem, że rzecz że, że istnieje, więc w dal oglądanie zapisów Bachanaliów, które odbywają się na zameczku PIT cenzorów, a których demiurgiem jest Herman nic się z aktywistów no to nie jest to nie jest przyjemna, a przy przyjemne przy przyjemny pokazy filmowe w dobrze anioły nie znają wstydu transgresja w kinie nowego Jorku książka wydana przez wydawnictwo części proste autorstwa Marcina Burkhardta to jest książka to dzisiaj rozmawialiśmy w dusić wszystko szło powiedzieliśmy w sensie tak, żeby zachęcić albo Zachara Górnik marynarz w tym co powiedzieliśmy wszystko na podanie powiedzieliśmy wszystkiego ja dopowiem proszę się aniołów nie bać dr Marcin Borchardt reżyseruje scenarzysta filmoznawca wykładowca gdyńskiej szkoły filmowej i Uniwersytetu gdańskiego był państwem gościem informacje o godzinie dwunastej już za kilka minut po informacjach Mikołaj Lizut jego program ani dzisiejszy program przygotował Paweł Zientara informacje
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium 40% taniej na dzień Babci i Dziadka!

Kup teraz

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA