REKLAMA

Filozofia religii. Kontrowersje: Problem zła [cz. 4]

Data emisji:
2018-12-06 11:00
Audycja:
OFF Czarek
Prowadzący:
Czas trwania:
36:40 min.
Udostępnij:

Prof. Jan Hartman i biskup prof. Marcin Hinc są kolejnymi gośćmi Cezarego Łasiczki, których rozmowa stanowi część książki "Filozofia religii. Kontrowersje". Dzisiaj dyskutują o problemie zła. Rozwiń »

Więcej o książce na stronie: https://ksiegarnia.pwn.pl/Filozofia-religii,770492443,p.html Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Powracamy dzisiaj do rozmów opartych trochę na książce, która już, że wiadomo, że ukaże się w przyszłym roku: 7 stycznia przyszłego roku premiera książki "Filozofia religii. Kontrowersje" pod redakcją Jacka Hołówki i Bogdana Dziobkowskiego, wydana przez wydawnictwo naukowe PWN. 13 par, 13 rozmów o różnych kwestiach. Adwersarze na początku nie wiedzą, z kim rozmawiają, potem mogą za sobą polemizować, komentować tekst drugiej osoby z tej pary. Dzisiaj kolejna para i dzisiaj problem. W studio goście, prof. Jan Hartman, zakład filozofii bioetyki Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego, dzień dobry i biskup prof. Marcin Hinc, proboszcz parafii ewangelickiej w Sopocie, biskup diecezji pomorsko-wielkopolskiej, wykładowca Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie, dzień dobry, witam serdecznie. Rozwiń »
Kiedy mówimy o złu to właściwie, o czym mówimy? prof. Hartman.

W języku polskim ma wyjątkowo szerokim znaczeniu po angielsku jest np. kilka słów i trochę łatwiej się rozeznać zwykle mówimy o złu przeżywanych lękach o cierpieniu, ale też ewentualnie o tym co uważamy za źródło zewnętrzna tego cierpienia 4, gdy mówimy o złu czy to będzie ruch los bagaż przykrość depresja ból czy to będzie coś po stronie obiektywnej, czyli jakiś brak czegoś niedostatecznych albo jaka szkoda, jaka strata, jakie zagrożenie.

To zawsze jest to napięcie między węzłem przy zielonym, a tym co jawi się jako obiektywnie zastane i nie do przezwyciężenia wdanym momencie pusto jest takie ważne że, chociaż w różnych kontekstach mówi o złu to zawsze mamy na uwadze przeżyciach i to o złoto w co jest domniemanym tego przeżycia źródłem jej oraz doświadczenie takiej na realność takiej zachłanności przemoc żywności tego co odrzucamy strony budujemy i co nazywamy złem

Bo tak najogólniej rzecz ujmując złem i jest to wszystko, o czym mówimy nie znam danych takim nie przeżyć negującym przeżyć i zawsze coś takiego się przeżywało to przynajmniej tymczasowo, bo mamy do czynienia z czymś, czego tu i teraz natychmiast nie możemy tony dotację usunąć się tu doświadczenie, że mówienie Atu nadal trwa, a czy to wewnętrznie jakąś depresję rozpaczy przykrość zewnętrznie, jakie zagrożenie, ale uwielbienia a kto za to nie znika natychmiast i to w kantorze i zastaje rzeczywistość omów aktualność faktycznych przemożną chęć tego co identyfikuje jako przedmiotowe źródło cierpienia bądź rozpoznaję w sobie Jakow no grający od wewnątrz cierpienie ta przemożna jest najbardziej charakterystyczną cechą słowa, że mimo negacji to jest coś pozytywnego, czyli trwającego w pewnej faktyczną ości stawiającego opór mojej woli negacji również wyzwanie, jeżeli chodzi o zło dla osoby religijne jest wyzwaniem jest pogodzenie takiej daje koncert myślenie, że skoro Bóg jest w 3 władny i nieskończenie dobry, a jednocześnie jest Stwórcą wszystkiego na to dlaczego dlaczego Bóg miałby stworzyć zło, gdy dokładnie tak przez wieki to interpretowano myślano i staram się w mojej prezentacji pokazać metodą dialogu jak ludzie na ten temat myśleli, jakie są możliwe sposoby przeżywania i ukazać również remonty wtorek dwudziestego wieku patologii, która często mówi się o niej, że jest ich zmian poza Iranem jak w przypadku ballad licha, gdy patrzymy trochę w innej perspektywy na Boga na jego działanie z perspektywy przede wszystkim Solidarności z człowiekiem i Solidarności w cierpieniu i gdy rozpoznamy to perspektywę moim zdaniem w tym prezentowany przeze mnie koncepcji możemy spojrzeć na zło z zupełnie innej strony ukazać, że zło jest częścią świata nieuchronną częścią możemy mieć wpływ na ten świat, budując dobro lub, budując zło i to zło i dobro, o którym mówimy nie tylko subiektywne tak jak mówił mój przedmówca, ale odnosi do danej rzeczywistości będzie aksjologii i do aksjologii, a ten świat wartości dla człowieka religijnego nieszczęść abstrakcyjnym, ale czymś danym i zadanym i w ten sposób wydają się człowiek religijny patrzy na problem zła stożka innej perspektywy z perspektywy odniesienia tego do Boga do absolutu często ludzie współcześni, którzy już jej nie do końca ma taką koncepcję tradycyjnego Boga wszechmocnego Stwórcy odnoszą się do Boga jako do 2 osobowego bytu, które są obecne w jej życiu do czegoś co, czego doświadczają sumieniu w ten sposób inaczej interpretują samo ból jest samo cierpienie i samo zło tym samym, a czy to to nie jest taka gimnastyka no właśnie, która wynika z tego, że to trudno pogodzić tego wszechmocnego wszak dobrego Boga z istnienia zła, gdyby nie było czymś trudnym to by nie było całej debaty toczącej się od Koreańczyków stoików Augustyna i Leibniza to jest wielkie wyzwanie i osoba wierząca traktująca poważnie racjonalność i biologiczną i zarazem ma świadomość tego, że w czysto logicznych kategoriach to jest nie do pogodzenia i też dotąd się do takich głównych myśli, które w był w tekście prof. Hartmana się pojawiają, że ma mieć pretensje do pogodzenia ja staram się unikać w ogóle wchodzenia w taki dyskurs, który można, by na serio brać taką hipotezę, że jakaś osoba ich banki ani, która ma jakiś swoje cele myśli wolę pragnienia uczucia no stworzył czy stworzyła świat, a jednocześnie stwarza w tym świecie zło, jakiego diabła albo wypadek drogowy albo czy jest zachorowanie na raka i w związku z tym, że ten pan czyta pani ta osoba, jeżeli jest, a priori uważana za nieskończenie dobry rząd trzeba ją z tego usprawiedliwić np. mówić, że na, tworząc rozłąkę chciała nas doświadczyć może nam to wynagrodzi albo chciała, żebyśmy docenili dobrą, doświadczając zła i t d . czy ja ja uważam nos podawanie się tego rodzaju mitologiczny dyskurs i rozwijanie go na gruncie takich analogii z umów z gruntu nośne niegodne filozofa oczywiście świat został przez żadnego pana ani tanie stworzony nie trzeba tego pana czy tej pani usprawiedliwiać 13 lat ta osoba Bóg czy Allach czy Zeus czy ktokolwiek ich na nie ma takiego porządku, więc cała ta problematyka jak to jest, że dobra osoba dobry pan czy dobra pani stworzyła świat, a na tym świecie jest zło, a mogłoby nie być albo mogło być troszkę mniej problematyka jest bezmiar nie naiwna lwa ważne jest postawienie pytania, kto się jak to jest możliwe, że taka no i taki mitologiczny czysto dysków utrzymał się na gruncie filozofii i rzeczywiście traktowano to poważnie, ale ja się w ogóle coś takiego nie daje świat nie został stworzony przez żadną osobę i nie ma takiego problemu, dlaczego ta osoba skoro miała być dobra Atu taka dobra nie jest blisko prof. Maciej Hinc tak oczywiście tutaj dochodzimy do kwestii istnienia istnienia Boga ten jest równie racjonalne poglądy jak ateizm i nazywanie tak jak w tekście wszystkich ludzi, którzy wierzą naiwnymi infantylnym i t d. uważam, że w 2001. wieku w dialogu z filozoficznym jest z tym w daleko idącym tsunami FOT PAP lub niestosowność są wydaje się, że współczesna filozofia, bo w momencie filozofii dialogu zrozumiała, że dawna filozofia świadomości, która twierdzi, że wszystko da się ująć w pojęciach racjonalnie i tylko ateizm jest jedynym sposobem na interpretację świata odeszło dziś do przeszłości, ale i umówimy się raczej jak spotykam się często z innymi filozofami, że nie posiadają dar wiary inni tego daru nie mają inni są Agros tygodnik, ale takie wprost atakowanie religii jako takiej w tym kontekście wydaje się być czymś niewłaściwym powrócił do naszej rozmowy myślę, że głównym wyzwaniem w ogóle w tych innych także dialogach jest to, że albo mówimy o o darze wiary, ale wtedy należy zawiesić wszystkie logiczne narzędzia dostępne filozofii albo jednakowoż wybieramy i narzędzia i przy pomocy tych narzędzi my analizujemy różnego rodzaju myśliciel czy założenia, ale także tego wątku powrócimy po informacjach Radia TOK FM biskup prof. Marcin Hinc prof. Jan Hartman studio informacje o 1120 po informacjach wracamy do programu off czarek po tych zespołów kameralnych dziś w studia goście prof. Jan Hartman zakład filozofii bioetyki collegium medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego i biskup prof. Marcin Hinc biskup diecezji pomorsko-wielkopolskiej wykładowca chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie jest proboszcz parafii ewangelickiej w Sopocie rozmawiamy o problemie zła czyli, skąd zło ten problem i inne czy to w formie rozmowy 22 osób znajduje się w tomie filozofia religii kontrowersje wydanej przez wydawnictwo naukowe w PWN ta książka ukaże się na początku stycznia przyszłego roku wracamy do naszej rozmowy albo może poważnie potraktowali dziś widzę, że kamyczki się tutaj dostały do 2 do tej machiny prof. Jan Hartman powie, że odrzuca jako osoba nie religijna dyskusja na temat czy Bóg mógłby czy nie nie mógłby no bo był projekt jest zasobność często jest niemożliwe z pewnością że, gdybym był osobą religijną to bardzo bym się wystrzegał mylenia absolutu, który jest przedmiotem czci religijnej jest czymkolwiek co jest od absolutu absolutnie różne, a więc n p . z kamieniem żabą czy człowiekiem to jest bardzo zła metafory, a także sugestia, że absolutyzm bardziej podobny do osoby niż do żaby jest niepoważne absolutnie nieskończenie różnic nieskończenie inny niż człowiek się na tym polega to doświadczenie religijne prawdziwe głębokie doświadczenie religijne się neguje związek absolutu z ZUS osobowością rzesze przekracza tę perspektywę wyobrażanie sobie wielkiego ojca czy wielkiego króla ich już powiększonego o człowieka wielkiego ducha wielkiego maga jej oddaje się w myśl i afirmacji nieskończonej inności trudno było bardzo pilnować, bo o tym, iż człowiek wyobraża absolutne podobieństwo człowieka i używanie Frasobliwy takich imprez DK Notus treści odnoszą do człowieka, że jest na szkodę dobry Boże i sprawy albo, że kocha to popełnia pewnego rodzaju idola tkwi chyba lepiej już czcić słońce niż czcić będą oddawać boską cześć człowiekowi takie moje zdanie na ten temat, więc ja w ogóle nie rozważam klasycznych problemów to od licealnych jak to jest że, że jest zło w świecie nie próbuje usprawiedliwiać rzekomo istniejącego wielkiego ducha i Stwórcy świata z tego, że jednak wymontował w ten świat zło, bo to jest po prostu problematyka absurdalna natomiast można zapytać jak to jest, że w ogóle jest w złocie można sobie wyobrazić, że wyzwaniem było dużo nie można sobie wyobrazić, że wyzwaniem było nie, bo aż nie da się przeżywać dobra człowiek nie potrafi przeżywać uczuć afirmatywny tych przyjemności i podzi w 23 i i t d . bez współ przeżywał Ania cierpienia taka jest dynamika ludzkiego przeżywanie ludzkich obiektywności, że tam zawsze jest element negatywny element braku lektury wynika z samego właśnie dynamizmu doświadczenia tego, że ono jest intencjonalne odczuła, gdy na kontynuację, a więc na pokonywanie pewnego oporu również wobec tego to co jest chore latem tych przeżyć to jest właśnie to dojmująco rzeczywistością zła w tym moim tekście przede wszystkim skupiam się na zwalczaniu wszelkich sugestii typowych dla teologii, że jest coś pozornego złu jako takim ostatecznym rozrachunku świat jest najlepszy z możliwych i t d . nie broni twardo tłumaczy co to znaczy, że zło jest realny, że zło jest naprawdę i jeśli musi być zło w przeżywane musi być cierpienie i wina i różne inne postaci zła przeżywanego to musi też być oczywiście po stronie tylko relatywnej przedmiotowej tej rzeczywistości zastanej musi być obok dobra niż zło to jest taki dialektyczny błota będzie się wspierają jakich 2 opozycyjne siły mówimy o dialekt CIT taki dialektyczny procent, w którym zło dobro są ze sobą sprzężone z odpytywania czy jest jakaś ogólna jak globalna ekonomia dobra Wisła czy to wychodzi jakoś tak na 0 jesteś nie niepoważne sugeruje, że jest jakiś ewentualny ośrodek decyzyjny czy jakaś uniwersalna miara bunt zasada, która równoważy go właśnie nie równoważy dobro zło nie dobro jest realna ognistego zawsze i zło, a więc zawsze są lokalne to wszystko się zawsze dzieje lokalnie i Absolut dlatego ich jakby niesprzeczny ze złem, że znajduje się pod ich stronie i nuklearnych nie tam, gdzie zło się wydasz, a tam, gdzie jest rzeczywistość tam jest opór faktyczną ości rzeczywistości tego czemu nie podołam tu i teraz to co co muszę pokonać tam jest rzeczywistość rzeczywistość jest dokładnie tam, gdzie się być absolutnie nie chciałbym za bardzo już spekulacje teraz chodzić, by się nie udało mętne dziwaczne, ale chciałem go podkreślić, że dla zrozumienia zła, bo co ważne jest odróżnienie między realnością i ich realnością, która jest domeną absolutu i bardzo ważny jest też zrozumienie tego, że ta interakcja między subiektywne ością podmiotowością przeżywaniem, a tym co jest zewnętrznym obiektywnym goryla hitem odpowiednikiem tego przeżywania, gdyż jest fundamentalną sprawą do zrozumienia zła w jego najrozmaitszych postaciach, bo to słowo mamy powtarzam raz jeszcze takie po polsku bardzo bardzo pojemne tak naprawdę tam się bardzo dużo rzeczy mieści pomiędzy np. chorobą, a winą jest jednak ogromna różnica, ale coś łączy się na zawsze jest to nie nie chcemy ani chorować nie chcemy być winni blisko prof. Marcin Hinc szerzej 1000 wątki pojawiają się wypowiedzi prof. Hartmana, a także ten kierunek myślenia o tym, że prosi osoby religijne, kiedy myślą o Bogu to właśnie o Bogu, który nie jest podobny człowiekowi i dodaje, że teraz starają się wytłumaczyć Boga, który jest takim bardzo powietrze takie, by był człowiekiem i byli trochę jego obrońcami w procesie sprzedaży miedzi jeśli ktoś, mówi że niema absolutu podważa jego i potem mówi jak ten Absolut powinien wyglądać opisującego EDK też ma być taki nie taki wyśmiewając wyobrażenia religijne ludzi w chrześcijaństwie to nie wyobrażamy sobie Boga Ależ publiczną objawia to jest podstawowa cecha religii chrześcijańskiej, że my stajemy wobec absolutu, które są całkowicie inny wobec nas i ukazuje się nam na tyle na ile znam się ukazać n p . w chciał bowiem ukazuje się w rozmowie z siebie z osobą, która wchodzi w dialog z Bogiem co daje mu pytania stawia pytanie dlaczego, dlaczego jego życie jest takie ani inne i dostaje odpowiedzi do poszukiwania własnej odpowiedzi i na tym polega dialog religijny człowieka z Bogiem, że nigdy nie wiemy na ile Bóg coś nam ukazać na ile chce powiedzieć kim jest jej i również pytanie hiobowe o jego cierpienia boi o złożoności w świecie tak naprawdę do końca nie znajduje odpowiedzi w polonezie kościół da się znajduje i rodzinna, ale nie podważa nigdy, że zło nie istnieje testy u Augustyna też test zło czytanie Świętego Augustyna Augustyna Aureliusza, że z traktatu o naturze dobra, że zło nie istnieje Augustyn nigdy nie podważał tego, że zło obiektywnie istnieje tylko starał się stwierdzić, że zło jest tam, gdzie jest jak najmniej dobra, więc i tych również występuje dialektyka dobra izba w chrześcijaństwie i ruchem religijnym to nie jest także chrześcijaństwo narzuca swój pogląd jedynie słuszny i stara się tłumaczyć Boga z mniejszych większych nieszczęść tramal miejsca, ale to zależy, w którym państwie zależy, w którym państwo, które w systemie akurat żyjemy w takim, w którym właśnie narzuca poprzez instytucje państwowe zdarza się, owszem, są takie państwa, w których nie tylko mówi o Polsce alei w krajach islamskich również, że od odejścia od religii jest również karalne prawda liczne zmiana wyznania związali podlega karze śmierci to nie jest właściwa droga i ja nie reprezentuje tego typu myślenia myślenie, które prezentuje współczesna myśl ewangelicka na gruncie filozofii religii teologia myśląc biologiczną, która próbuje dojść do pewnego konsensu do wspólnego poszukiwania ma świadomość, że Bóg się nam objawia i że to niemy jest, żeby go wymyślamy, ale on jest tym, które do nas mówi Nowak, ale myślę sobie że, gdyby Jezus przeczytał książkę filozofia religii kontrowersje to pewnie wpadną pomysł, że może ten przekaz oryginalny był dużo łatwiejsze, bo one kosztem się przynajmniej bronił tak mówią o pewnych zaleceniach, jeżeli chodzi o postępowanie, a człowiek zadaje pytania tak n p . dlaczego bo Niemcy dzieci kiedy, kiedy są wychowywane w jakiś myśli religijnej Noto katechizm, bo pozwala im zrozumieć pewne rzeczy które, gdyż to pewien kształt świata wagi ale dlaczego to dlatego, bo to, dlaczego to dlatego, bo to oczywiście pojawia się na jakiś trudny w niektórych patrzmy religijnych w myślach problemy jak 3 może być 1 jak 3 osoby albo, żeby te mogą być 1 jednocześnie być oddzielne no ale jak to w filmie chyba nam sądem pan 1 z bohaterów powiedział, że no sorry to on jest nielogiczne, więc to trzeba po prostu wierzyć ojcowie soborowi próbowali to zrozumieć poprzez, tworząc będzie osoby substancji i t d. są wypracowane Formuły rozumienia tego, ale się wydarzy najciekawsza współczesna myśl bezmyślnie genomu Hetmana, który mówi, że nauka o Trójcy świętej jest przede wszystkim dla nas modelem postępowania modelem budowania wzajemnych relacji, gdy kościół wschodnich bardzo silnie hierarchicznym podporządkować się też syna i ducha ojcu może pan mówi o doskonałej jedności równości, że to ma być dla nas w swoich ty wzór jak ludzie powinni postępowanie zostaje 3 powinniśmy się darzyć szacunkiem równością i dbać o siebie nawzajem i wesel i myślę, że tak jest, żeby tam dzieje, ale z drugiej strony rozumiem, że ma pewne kwestie mamy inne zdanie to jest różnica między właśnie ludźmi o 3 osobami zarządza święto kontroli co jest to ma za sobą studia typowo oszustwa są pytania, na które ja chciałbym odpowiedzieć mogę mieć inny znani są pytania, których nie podejmuje inie chciałbym na nią odpowiadać nie odpowiada na pytanie czy ich istnieją krasnoludki jednorożce czy osoba, która stworzyła świat po prostu ja się uchylam od takiej dyskusji, ale nikomu nie bronił wyznawać rozmaitych przekonaniach w kadrze jakaś osoba stworzyła człowieka wolnym związku z tym umożliwiła mu orzeczenie w związku z tym LOT-u musi być zło, bo to osoba jest niedoskonała ono i ja się porusza on jako filozof intelektualista w porządku czysto racjonalnym pojęciowym zupełnie wykluczone, żebym rozważał na serio pojęcia w kontekście jakiegoś mitu np. o istnieniu Zeusa, lecz o istnieniu Boga, więc jestem zobowiązany za to nie płacą, że będę ściśle racjonalnej myślę, że toi owo złóg, pomijając wszelkie mity Boga mimo to powiedzieć prof. Jan Hartman po prostu wierzę w 1 Boga mniej niż rywale powiedział, ale wierzę w to uwierzyć jest rzeczywistość tras NDN no i prostują Harman studio biskup prof. Marcin Hinc informację o godzinie 1140 informacja wracamy do programu off czarek był też w World Trade chce iść w stronę gości biskup prof. Marcin Hinc biskup diecezji pomorsko-wielkopolskiej wykładowca chrześcijańskiej Akademii rolniczej paszami proboszcz parafii ewangelickiej w Sopocie i prof. Jan Hartman zakład filozofii i bioetyki collegium medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego w styczniu dały 7 stycznia ukaże się książka filozofia religii kontrowersje net to 13 rozmów na różne tematy związane z religią takie trochę filozofii to religijne dialogi albo czasami właściwie 2 monologi książka wydana przez wydawnictwo naukowe PWN Anny, a studio rozmawiamy o wybranych zagadnieniach z tej książki dzisiaj o problemie zła i zastanawiam się przy kolejnej rozmowie przy właśnie 3333 czy w ogóle rozmowa, w której obydwie strony czują, że ma sens jest możliwe, jeżeli chodzi o o tematy religijne w Realu, a myśmy zrobili mi znać religii nie ma żadnego istotnego związku między problematyką zła Lary, czyli zła dobra, bo tych rzeczy nie można oddzielać, a problematyką religijną problematyka religijny pogrzeb generalnie mało filozoficzna na to, że do takich teorii kultury jak religia powstają leki zaspokajają potrzeby w jaki sposób się zmieniają również, jaki związek między religią, a różnymi funkcjami racjonalnymi, bo w myśleniu religijnym pojawiają się też pojęcia co tutaj, czego mamy tutaj domu natomiast problematyka zła jest poważną problematyką intelektualną ja napisałem po prostu obszerną poważną sprawę, że przedstawią swoją teorię zła i tyle i tu żadną religią tak naprawdę nie ma nic wspólnego, a że jest taki książce no to, dlatego że ludzie religijni zadają sobie po prostu pytanie, kto jest się o tym, będę miała być dobry Adamek to nie jest żadna poważna kwestia filozoficzna jeszcze raz mówi natomiast ostatniej części rozmowy pojawiła się sprawa jeszcze raz negatywna ości ewentualnej pozorności zła to zło jest zawsze negatywne, bo stosunek podmiotu do zła jest zawsze negujący i zło jest tym innym w stosunku do przed podmiotu, który przeżyła wozu jako cierpienie ból doświadcza tego zła poznawczo jako źródła tego cierpienia jeszcze nie znaczy, że nie jest zawsze czymś pozytywnym i realnym, czyli właśnie faktycznymi danymi, a więc chodzi o to, żeby nie ulec pokusie, że tak w ostatecznym rozrachunku jakimś absolutnym kosmicznym czy transcendentny 1 to zło jako warunek dobra ostatecznego od jakiegoś ostatecznie dobrego porządku świata jest jednak tylko jakimś lokalnym pozorem to nieprawda tych samych nieprawdą jest, że zło tak jak czasem się wydaje rząd filozofom średniowiecznym, że złoto zawsze ostatecznie jakiś brak no bo oba byty zawsze dobry trochę Dental niedobry, więc wszelkie zło jest jakimś niedostatkiem bycie, a więc ma charakter prywatny oczywiście nie oczywiście nie jeśli brakuje mi Ziemba NATO to zło jest prywatnych, bo niczego nie brakuje ale, jaką jest pejoratywne to jest ta pozytywna, bo mogę powiedzieć wam wybrakowana łączy bezzębne Steinke i jeśli doświadczamy bólu zęba co ten element negatywny jest czysto abstrakcyjny mogę powiedzieć wtedy nie doświadczamy braku bólu, a tak naprawdę bardzo dojmującą odczuwa bezpośrednio przeżywam realność zła jak i swoich teorii nie mogę tych wykładać nie chce się w na tym 1 skupić się w jej obronie realności słowa i sprzeciwiamy się wszelkich Office Center system histerii, która próbuje jakich oknach ich ostatecznym planie ze względu na Absolut i jego jakich prerogatywy do absolutnego dobra negować złożyła negować jego realność tak samo jest ze śmiercią, kto próbuje udawać, że nie ma śmierci, bo to jest początek innego życia HH Heil tak naprawdę jej nie ma, bo to jest tylko przejście do innego życia ten po prostu odmawia stanięcia twarzą twarz rzeczywistością, a tuż po śmierci właśnie takim szczególnym rodzajem zła, które jednocześnie jest warunkiem możliwości dobra, bo bez śmierci nie byłoby tej całej ludzkiej kondycji, którą wpisany jest przeżywanie dobra i zła jest taki bardzo osobliwej graniczny przypadek jest zła, które jednocześnie jest filmowany i nie może nie być filmowane jako warunek możliwości i dobra i zła, ale to tylko tak przy okazji wspomina wiem, że ten temat z o śmierci odchodzenia umierania coś jest bliski panu profesorowi będą, że kiedyś ktoś zainteresował już dziś 8000 blisko prof. Marcin Hinc tak filozofia religii jest poważną częścią współczesnej myśli filozoficznej to nie jest religia jest przedmiotem badania kulturoznawcze ani etnograficznych i t d . w nie tylko w Polsce, ale również w całym świecie szczególnie w krajach anglosaskich mamy do czynienia z wieloma myślami po 1 po drugiej stronie po stronie agnostykiem prostym ateistycznej idealistyczny, który się tą tematyką zajmują i ten dom świadczy o tym, ach ten pomysł, który stworzyli prof. Hołówka i jej zespół Powenu, że ta problematyka jest dla współczesnego człowieka ważna oczywiście próby negowania religii wyśmiewania religii również test zabobon coś infantylne go tak dalekich Office maty to Fisz Emade w tym, że właśnie niepoważne, jeżeli ktoś nie ma żadnego doświadczenia podważa to, że ktoś inny może mieć to jest właśnie uciekanie swój zamknięty świat już ja myślę, że tutaj wątek, który się pojawią w ogóle w rozmowach jest taki, że trudno jest korzystać z pewnego narzędzia, jeżeli się ją West jest osobą religijną, która pewne rzeczy zakłada, że one są bardzo się, że nie mogę zakładać, że ich nie ma się one dla mnie są sami objawiony rozumiem, że z w niektórych nurtach filozofii mamy pewne narzędzie tak, dzięki któremu możemy rozłożyć coś na czynniki pierwsze i zobaczyć czy ktoś się zgadza tak osoby religijne mówiono właściwie to się nie zgadza, ale notebook jest poznany więc, więc może istnieć Nate i teraz pracując w niektórych systemach nie da się po prostu rozmawiać mam wrażenie mówimy no dobrze albo przyjmujemy to narzędzie i przy pomocy tego narzędzia chodzi o taki wynik albo przechodzimy przyjmujemy to narzędzie mówi wychodzi za taki wynik, ale ja czuję, że jest inaczej, bo boi, bo włączam teraz jakiś poziom, który w ogóle jest częścią tego narzędzia i nie, mówi że nie korzystam skorzystamy z tych samych racjonalnych narzędzi teologia filozofia realistyczna jest tak samo racjonalna posługuje się zasadami logiki tylko stwierdza, że nie jesteśmy w stanie określić do końca, że człowiek jest jedynym bytem wszechświecie, który jest bytem racjonalnym i jest Bóg, który się nam objawiona tylne nie chce się objawić test jego suwerenność jako absolutu jego transcendencja idei nie mogę negować tego co jest doświadczeniem moim wielu milionów ludzi miliardów ludzi w obecności Boga w moim życiu i w oparciu o objawienie, które jest dane biblista jego nowego testamentu i danymi jest tak samo logiczne myślenie staram się, by świat zrozumieć i na tym polega chemia energetyka może teraz my staramy się zrozumieć świat zadajemy pytania na przylot skoro Bóg jest nieskończenie dobry to dlaczego to, dlaczego cierpimy na ich no i ostrożnie, ponieważ nie ma logicznej odpowiedzi na to pytanie to apologeci uciekają się do gimnastyki czy nie do gimnastyki tylko do rejestru stara się zrozumieć rzeczywistość w właśnie na bazie danych domenę antyki pełnego rozumienia, która jest pewnym nurtem współczesnej filozofii i sens cierpienia nie ma celu cierpienia jako o in indywidualnego bólu, bo w nie ma takiego czegoś jak orzekł, że każdy ból zęba, o których mówiliśmy musi mieć jakieś swoje głębsze przeznaczenie akurat ma, by znać organizmowi, że coś nie można było to protest od schematyczne rozumie oczywiście tego bólu i temu służy w takim stresie ból zęba, ale nie można każdego mojego doświadczenia bólu stara się zrozumieć, jakim kosmiczny w porządku tego bez wątpienia Jadwiga nie powiedziałem napisałem i mówimy o cierpieniu jako doświadczeniu ludzkości, które może nam coś powiedzieć i dla mnie wielkim doświadczeniem dwudziestego wieku jest doświadczenie Holokaustu drugiej wojny światowej japoński geolog, którego cytuje w pracy, gdyż po doświadczeniu Hiroszimę Nagasaki wiąże właśnie jest takie przesłanie może, że z tego powstanie czas, gdy ludzie nie będą się zabijać i żyjemy jednak 70 lat przeszło o tym co się wydarzyło Hiroszimę Nagasaki i nie mieliśmy do czynienia z kolejnym wybuchem bomby jądrowej może to cierpienie doświadczenie tamto, ale ludzkość preferuje klasyczną metodę za wiele, ale mamy wariatów, którzy krajów powiedział, którzy mogliby osiągnąć jednak może pewne doświadczenia również doświadczenia cierpienia innych powodują, że powoli, aczkolwiek z nadzieją na wzgórzach i ja przez szacunek dla innych ofiar ludobójstwa w Ełku unikam włączania ich w tego rodzaju no proszę sobie naiwne deklaracje, że może ich śmierć nie poszła na marne, bo dzięki temu ludzkość się nauczyć, że tego nie należy robić zostawmy te ofiary Holokaustu zostawmy też moje uczucia Niewiem co ma dorzeczy to, czyja mam tu nie ma uczuć religijnych uprawiania matematyki, tym bardziej bardzo zdyscyplinowanej pojęciowo logicznie filozofii, bo takie uprawiam to trzymam nie mam doświadczeń religijnych niema nic dorzeczy, gdy moja osobista sprawa on się podzielę z państwem jako człowiek obcujący z problematyką metafizyczną na co dzień mający już tak powiem we krwi doświadczenie religijne w rozmaitych jego wymiarach jest mi bardzo mi obce, ale właśnie dlatego wiem, że jak rozwiązuje zadania matematyczne albo zajmuje się teorią zła to muszę to doświadczenie religijne zawiesić na kołku żadnych dogmatów religijnych i np. wyobrazić, że Absolut można zinterpretować jako osoby nie mogą wprowadzać na serio to do spekulacyjnego logicznego zdyscyplinowanego i krytycznego myślenia o czymkolwiek w tym również kupcy ludzie się i o złu problem zła problem dobra problem absolutu problem ludzkiego doświadczenia ludzkiego cierpienia ludzkiej śmiertelności to jest wszystko razem, więc i jądro ludzkiej intelektualnej troski jest, toteż taka problematyka, dla której w ogóle ludzkość myśli też problematyka ostateczna i trzeba ją traktować z ogromną powagą i pokorą nie udawać, że to jest coś, o czym Sejm możemy tak przy kawie rozmawiać to są sprawy, na których niektórzy się o trochę znają i mogą coś na ten temat głębszego pojeździć niż mogą włączyć pod warunkiem, że bardzo dużo pracy wykonają, żeby naprawdę zbliżyć się do tej problematyki prowizja to przestroga dla pana nie dochodziły do pokoju z pokorą, że średnia z 3 bardzo ważne filozofii zemstą pokory, żeby zrozumieć, że są rzeczy, które wymagają logicznie dyscypliny są rzeczy, na które się ludzkość trochę poznała nie wszystko jest przedmiotem możliwym przedmiotem bardzo swobodnej rozmowie prosi o tę pokorę Szubina, który czasem brakuje wtedy, kiedy akcentujemy nasze prawo do własnego zdania i swobodnie równościowej dyskusji ono jest, ale nie na gruncie bardzo poważnego myślenia sprawa zła i dobra sprawa absolutu i ludzkiej śmiertelności ludzkiej winny to są sprawy ostateczne i dobrze, że filozofia też potrafili poważniej traktować i dobrze też mówimy o pokorze, bo właśnie do tej problematyki należy oprzeć przede wszystkim podejść z pokorą stwierdzeniem, że człowiek nie wszystko może zrozumieć nie wszystko może pojąć, że to może nie do człowieka należy zawsze ostatnie zdanie ostatnie zdanie należało do biskupa prof. Marcina Hinca tym razem proboszcza parafii ewangelickiej w Sopocie biskupa diecezji pomorsko-wielkopolskiej wykładowcy przecież jak mitologiczny w Warszawie dziękuje prof. Jan Hartman zakład filozofii bioetyki collegium medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego bardzo dziękuję bardzo, że w reszta sporów także ten w książce filozofia religii kontrowersje książka ukaże się 7 stycznia przyszłego roku wydawnictwo naukowe PWN informację o godzinie 2
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

2 Dostępy Premium TOK FM w cenie 1! Podaruj Dostęp Premium wybranej osobie, zupełnie za darmo!

Kup teraz

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!