REKLAMA

Jak tworzyć przestrzeń dostępną dla niepełnosprawnych?

Data emisji:
2019-01-30 12:40
Audycja:
Raport Gospodarczy
Czas trwania:
13:32 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Raporty gospodarczy, a my w raporcie gospodarczym dziś będziemy zastanawiać nad tym jak wygląda nasza z przestrzeni w Polsce. Jak można by było ją poprawiać tak, żeby była ona bardziej dostępna dla wszystkich, a szczególnie, jeżeli popatrzymy my to także dla osób niepełnosprawnych. Ze mną w studio pan Kamil Kowalski architekt, projektant dostępności Fundacja Integracja, dzień dobry. Co to właściwie jest dostępność przestrzeni? Dostępność to jest możliwość korzystania z tej przestrzeni przez różne osoby, z 1 strony osoby z niepełnosprawnością, ale też rodziców z dziećmi, kobiety w ciąży, osoby czasowo niepełnosprawne.  Rozwiń »
Ale też jak najbardziej są bezprawne czy nie chodzi o to, żebyśmy projektowali przestrzeń tak, żeby ona była dostępna dla niepełnosprawnych, ale utrudniała funkcjonowanie osobom bezprawnym tylko, żebyśmy wszystkich byli w stanie pogodzić jak w Polsce idzie myślenie w ogóle o tym też bardzo złożony temat psy, bo z 1 strony z jak ja tematem zajmuje się ponad 10 lat, więc obserwuję duże zmiany w ciągu tych 10 lat jak zaczynałem to rozmawialiśmy o i sprawdzaliśmy czy pochylnie mają zgodne z przepisami nachylenie np. i w zasadzie to było Max co dało się z budynków wyciągnąć, a w tej chwili jednak coraz częściej mówimy np. opętań indukcyjnych dla osób słabosłyszących o audiodeskrypcji dla osób niewidomych i jest szereg takich rozwiązań, które się pojawiają i coraz częściej możemy obserwować co nie znaczy, że jest idealnie i też na pewno taka perspektywa, ale dużego miasta może być myląca, bo jednak dużych miastach jest lepiej niż nigdzie iść w małych miejscowościach Dorota to też na pewno obserwujemy w najpewniej jeszcze dużo dużo przed nami też dużo wydatków, bo jesteśmy gdzieś na takim etapie, który zaczyna pochłaniać wymaga coraz więcej funduszy też jest ta cała infrastruktura istniejąca, którą trzeba jakoś się naprawić ono właśnie, bo tak naprawdę rozmową o tym, żeby poprawić przestrzeń publiczną także do nagłych najbardziej dostępna dla wszystkich to jest rozmowa o kilku właściwie elementach, choć w wielu elementach muzyk strony mówimy o przestrzeni takie jak ulica np. no to jest 1 przestrzeń, ale inną przestrzenią jest nowo powstający budynek, gdzie pewnie przy odpowiedniej ich przy próbie zaangażowania, a zresztą teraz już świadomość, że pozostał wspomniał rośnie jak Sopot projektuje nowy budynek to łatwiej jest za zarządzić tym jak ma w środku wyglądać, a trzecią sprawą jest jak poradzić sobie z tymi budynkami czy z tymi wzorcami chociażby, które już stoją i chcemy modernizować, ale nie zawsze jest to oni odpowiednio dużo przestrzeni takiej, która tam teraz jest, żeby można było wszystkie wymagania spełnić wszystkie wymagania da się spełnić praktycznie zawsze w ryzach to jest tylko kwestia tego jak dużo małych pieniędzy, a Mateusz tyły to jest bariera tak dokładny, że mamy niżej mielibyśmy nieograniczone fundusze jesteśmy w stanie naprawdę zrobić prawie wszystko jej nie te rozwiązania techniczne, które w tej chwili są dostępne pozwalają na naprawdę dużo tylko głaszcze trzeba w celu trzeba mieć za co w natomiast nawet z tymi budynkami nowymi nie jest tak do końca dobrze, a robiliśmy ostatnio fundacji czekiem my analizy jak tę sytuację w Polsce wygląda i m. in . z, a przeczytaliśmy sporo raportów NIK na ten temat w, a i n p . w województwie lubelskim mamy szereg badań, które pokazują, że w ostatnich latach, a tylko 40 około 40 % budynków oddawanych do do użytkowania czy po Pakistan poważnych zmianach spełnia warunki opisane w przepisach w zakresie dostępności czasem to są drobne jakieś pomyłki natomiast zdarzają się rzeczy w stylu zbyt stromych pochylni, gdzie mamy jasny zapis jak my powinny wyglądać, gdzie okazuje się, że nagle inwestor na etapie budowy rezygnuje z toalety, która była w projekcie budowlanym czy trzynastka nie zapewnia dostępu do kondygnacji, na które powinien raz zapewnić dostęp, więc to pokazuje, że pomimo, że nasze przepisy w zakresie dostępności są dosyć skromne to i tak mamy jakiś problem z ich egzekwowaniem i wdrażaniem w życie to się wydaje wreszcie właściciel takie w domu bulwersująca wręcz, że powstające nowe budynki niespełniające wymogów wydawałoby się, że no to nie jest już 3, gdy coś niezwykłego spotykanie ludzi niepełnosprawnych wśród innych odnoszących się wózkiem na ulicy czy chociażby jak zmienić na początku matki z dziećmi matki zwózkami też muszą poruszyć też po przestrzeni publicznej też nie jest to takie łatwe lądowym skoro tak skoro panowie, że te przepisy mamy skromne już teraz, a 1 z dniem ich nie przestrzegamy to były tak chcieli się w jakiś dobrych wzorców odwołać to właściwie do urn, by dokonać tego powinniśmy się odwoływać nie jest nam mamy na pewno na świecie przynajmniej kilka ciekawych standardów i przepisów, z których możemy czerpać sztukę to nie jest tak, że my we wszystkich obszarach jesteśmy zupełnie do tyłu, bo mamy oczywiście ustawę pr. bud . która od dziewięćdziesiątego czwartego roku jakoś tam poważnie się nie zmieniła w i niestety przez 20 lat mówi o tym, że mamy budynki dostosowywać do potrzeb osób z niepełnosprawnością, ale w szczególności poruszających się na wózkach i zapominamy o osobach niewidomych słabo słyszących z niepełnosprawnościami intelektualnymi i t d. w NATO my z drugiej strony mamy np. psy przepisy kolejowe co prawda wymuszone przez Unię Europejską w, a które wymagają szeregu dostosowań na dworcach to oczywiście znowu odnosi się do nowych czy przebudowywanych dworców natomiast jest szereg bardzo szczegółowych wytycznych w jest norma Europejska i są od 21542, która jest zalecana przez komisję Europejską właśnie do stosowania m. in . na na dworcach i która zawiera bardzo dużo już takich szczegółowych rozwiązań, z których możemy czerpać z mamy standard amerykański n p . do uzupełniające akcjom lekarz śliwki zabici z, która też zawierają bardzo dużo o szczegółowych informacji o tym jak dostępność przestrzeni powinna wyglądać i pewnie tak moglibyśmy wymieniać wymieniać wspomnę, bo one dworce kolejowe i tutaj też należy zauważyć, że szczególnie na tych dużych dworcach w dużych miastach, kiedy trwają modernizacje tym trwają przebudowa to tam też się zmienia to dostępność jest ułatwione, ale i to z drugiej strony pewnie wiele na wielu naszych słuchaczy gdzieś miało okazję przeczytać w internecie niedawno historię pewnej kobiety w z Gdańska, która ze swoim 13 letnim niepełnosprawnym synem próbowała przejechać pociągiem do Berlina i choć moich spotkań oraz szereg różnych problemów począwszy od jakiej się złej woli ludzi, ale to zostawmy, ale gdzieś na tym, że nawet były sprzęty, które mogły pomóc była Platforma np. która mogłaby pomóc w tej kobiecie usiąść razem z tym dzieckiem do pociągu, ale ich forma nie była używana albo się bronił ziarno niektórzy przeszkolenia ci co z tego, że my mamy skoro i tak zdaniem nie chcemy nie potrafimy korzystać to jest generalny problem dworców czy my z fundacji uważamy, że w mule Platformy przychodowe nie są z 1 z najlepszymi rozwiązaniami na pewno nie są rozwiązaniami, które powinny zapewniać dostępność na dworcach, gdzie potrzebujemy bardzo dużej przepustowości, gdzie mamy ludzi z bagażami, którzy też potrzebują głowę się przedostać między kondygnacjami niekoniecznie po schodach, ale mamy osoby starsze np. osoby z dziećmi tak dalej, które chętnie, by skorzystały z windy ani nie na, a z Platformy nie mogą, bo ona jest dedykowana raczej symbol na wózkach nie będą też znikały różne już takie szczegóły techniczne, które utrudniają korzystanie z tych urządzeń mają one są natomiast dosyć skomplikowane w obsłudze i nie często, jeżeli obsługa obiektu n p . nie nie korzysta z tych urządzeń do sytuacji w, kiedy trzeba to zrobić Mierzwa nie wie, kto zrobi jak grzyby bywają problemy takich sytuacji znamy dużo nie tylko o nie tylko z dworców na tył urządzenia też często są zepsute, bo one jednak narażone na warunki zewnętrzne niskie temperatury wilgoć tak dalej lubią ulegać awariom w Spale, więc to jest to jest 1 aspekt, a nad drugim aspektem jest też taniej i jakie mamy procedury na dworcach dziś to zgodne jest zgodne z przepisami unijnymi czy mamy możliwość AM mamy w zasadzie obowiązek powiadomienia na przewoźnika na 48 godzin przed chęcią przejazdu, że my chcemy z tego przejazdu, a skorzystali, więc nie mamy takiej całkowitej, a swobody podróżowania, ale przykład z gry znane też, że powołam grupę z ostatnia ostatnie kilka dni dlatego łatwo o tym, mówić to ta kobieta kot ten warunek spełniła się porobiło wcześniej, że będzie potrzebowała takiej pomocy na granicy z tym nie wydarzyło na pewno trzeba byłoby porozmawiać o swoich ideałach z tym ta sama rozwód to coś co mogło się tam wydarzyć co mogło nie zadziałać, bo wiem o tym, że coś coś na pewno nie zadziałało w euro i na takie sytuacje się zdarzają i nie tylko na dworcach w nasadzie śledzimy na talony magnetycznie działa na siłach może było pań momenty, bo każdy dziś, kiedy komfortu się znajdzie i łatwo zaobserwować, ale w taki nawyk codziennych sytuacjach codziennych z umowy takich właśnie zwyczajnych takim złym funkcjonowaniu tych do naszego osiedla w Warszawie nowe osiedle budynki, które powstały w dosłownie kilka lat temu 23 lata temu i to co mnie naszło mnie zdziwiło to coś tam są windy no są windy i świetnie, ale przyciski do win są całkowicie gładkie, ale człowiek zwykły zimą w rękawiczce nie jest w stanie takiej windy uruchomić usługę biuro związku niewidomych A1 to jest znowu problem tych nowoczesnych technologii, które dziś są wkraczają i tak, że chcemy, żeby coś wyglądało w naszym odczuciu mu bardziej estetycznie, a nie zastanawiamy się nad tym jak z tego będą ludzie korzystać w bloku mieszkalnym być może jest to trochę mniejszy problem, bo w osobach nawet niewidoma żyć w takim bloku mieszka jest się w stanie pewnych rzeczy nauczyć, bo korzysta z tego gestu dzień dzień, więc jest w stanie sobie tam w ubóstwie główne cele niż 15 m od brzegu jak nacisnęli to coś tam się coś tam się wydarzy dużo gorzej jesteśmy takie rozwiązania stosujemy w budynkach publicznych co nie znaczy, że w mieszkalnych to jest kraj, jeżeli zrobimy to w budynku publicznym tam mamy często osoby, które przychodzą uraz, a nie są w stanie z tego skorzystać znam sytuacje, gdzie w urzędach miasta n p . takiej windy są instalowane w PE i znam też sytuacje, w których potem się o wymieniało kamera albo stosowało specjalne nakładki na na panelach takim zdarza się, że jest jeszcze gorzej czy mamy na skalę blok mieszkalny dok, w którym mamy 8 klatek schodowych do każdego montujemy podnośnik schodowych, ale i potem okazuje się, że osoba na wózku, żeby z tego podnośnika skorzystać to musi wezwać pracownika ochrony co musi zrobić za pomocą domofonu, który znajduje się na górze schodów w Nowak z absurdalnych sytuacji szkoda, że nocą rozwoju miejsce może to ich relacji z tym minie, zanim Polska będzie mieć będzie odpowiedź, że już dobrze jest mieli i ja takiego obserwuje sytuację IT te standardy, które my przyjmowaliśmy 10 lat temu za to co jest dobrze, ale tej było daleko do tego co my dzisiaj uznajemy za, dobrze więc wydaje mi się tak naprawdę nigdy nie powiemy, że jest 100 % dobrze z programem rząd, który uruchamia program dostępność plus, który jest nastawiony właśnie na wyznaczenie różnych przestrzeni dla osób z niepełnosprawnościami to są dobre projekty na pewno tak lecz gdyby w bardzo duże nadzieje mamy związane z z tym projektem zresztą też nie nie ukrywamy tego, że sam projekt ustawy było z dużym stopniu inspirowany na projektem, który w świętej pamięci Piotr Pawłowski czy nasz nasz prezes Neo pracowało kilka lat temu i Ignacym kraj stał się nim dużą inspiracją do tego co co w tej chwili się dzieje w oczywiście diabeł tkwi w szczegółach i wiemy, że cały czas trwają prace nad ustawą Jana pewnie z uznaniem wejdzie w życie w z innym kształcie niż jest w tej chwili udostępniona do konsultacji publicznych i zobaczymy w celu strony to pójdzie do umów jest już teraz, gdy dostawa zostanie opublikowane w ostatecznej ostatecznej wersji spotkamy się wtedy, żeby ją ocenić, a dzisiaj musimy kończyć bardzo dziękuję wam Kamil Kowalski architekt projektant dostępności Fundacja integracja
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: RAPORT GOSPODARCZY

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium odsłuchasz każdy podcast! Wybierz pakiet: Aplikacja + www i słuchaj podcastów TOK FM wszędzie, gdzie tylko chcesz!

Kup teraz

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA