REKLAMA

Transport w mieście: pieszy kontra rower kontra samochód?

Data emisji:
2018-09-13 19:00
Audycja:
Magazyn Miasta
Prowadzący:
Czas trwania:
01h 08:28 min.
Udostępnij:

Miejski transport. Kto jest ważniejszy: piesi, pasażerowie komunikacji miejskiej, rowerzyści czy kierowcy osobowych samochodów? Mimo, że te zbiory zazębiają się ze sobą, czasem dość znacząco - panuje tu gorący i wieloletni spór, choć tzw. trendy się zmieniają. Ten spór pojawia się też oczywiście w dyskusji, którą Marta Żakowska prowadzi z Robertem Buciakiem, Katarzyną Grygą Nikić i Jackiem Grunt - Mejerem. Rozwiń »
Wiemy już, że różne typy przemieszczania się przynoszą bardzo różne skutki społeczne, zdrowotne, ekonomiczne i środowiskowe. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Dzień dobry państwu, Marta Żakowska, zapraszamy do wysłuchania kolejnego podcastów Magazyn miasta. Mamy okazję, przyjemność realizować serię podcastów specjalnie dla państwa w związku z akcją samorządową w wyborach samorządowych TOKU Usłysz swoje miasto w ramach, której Radia TOK FM prowadzi debaty wyborcze w 12 miastach. Transmitujemy je też na antenie Radia TOK FM, a w międzyczasie, jeżeli państwo chcą dowiedzieć czegoś więcej, na który z tematów, które pada czy to w kampanii czy właśnie w tych debatach, czy też po prostu, który obserwuje się w swoich miastach i zastanawiać się co zrobić. W związku z tym, że idą wybory i że można jakoś wpływać na to, żeby ten temat poruszyć w miastach. Rozwiń »
Postanowiliśmy dostarczać wam regularnie trochę treści pogłębione ME w wymiarze stąd nasz pomysł wspólny z radiem TOK FM na podteksty magazynu miasta i dzisiaj rozmawiać będziemy o w bardzo ważnym temacie, który po, która angażuje nieustannie nowe i środowiska i środowiska różnych dzików miejskich to bardzo gorących dyskusji, czyli o kwestii przemieszczania się po mieście tego jak chcemy to robić jak powinniśmy zrobić, ale i też jak musimy zrobić dzisiaj, kiedy wiemy już, że różne typy przemieszczania się przynoszą bardzo różne skutki społeczne zdrowotne ekonomiczne i środowiskowe w naszym studiu mamy dzisiaj w wyjątkowych gości rynkowych podlać zaangażowanych w te sprawy od lat na wielu poziomach pracujących nad przemianami naszego podejścia do myślenia o tym jak przemieszczamy się tam miejsce w jest nam Jacek Grunt-Mejer pełnomocnik prezydenta miasta stołecznego Warszawy ds. rewitalizacji, który od lat promuje różne ciekawe kwestie dłużnym dziś o tym opowie w kontekście mobilności czystych szkód w dzień dobry finał gry w jest Robert Buczak z federacji piesza Polska współzałożyciel tej federacji z jej tezy zielonego Mazowsza, który zajmuje się m. in. też bardzo często badaniami, czyli ma w ręku wiele danych ma nadzieję, że się z nami nie podzieli, który w ramach tych dyskusji są bardzo ważne w czyn, który dzień dobry jest z nami na Skypie, więc halowym, w czym więc, więc tanie ale, ale mam nadzieję, że ewentualnie na równi z uczelni w LM w wolnych tak jest Katarzyna Gryga nikt nic publicystka i producentka, która też jakiś czas temu zasłynęła w tej debacie naszej o o modelach przemieszczania się w miejsce ich funkcjach bardzo w bardzo wyraźny sposób Ryska są z repliką wszystkich serdecznie witam witamy w i może zepsuć zacząłbym od pytania do ciebie, bo twoje stanowisko wzbudziło bardzo gorące emocje zarówno w środowisku ekspertów jak i wśród urzędników i el i różnych mieszkańców dziennikarzy w nią przez jakiś czas temu w skrócie mówiąc mam nadzieję, że Pogoń Misztal tak jak mieści się na to ochoty, że każdy ma prawo do podejmowania decyzji na temat tego jak przemieszczać więcej to miejsce i że jakiekolwiek zobowiązania w tym kontekście w zasadzie nie mają racji bytu chcemy na myśli zresztą moje nazwisko przede wszystkim na nie żal nie uległy zmianie, bo uważał, że każdy ma prawo korzystać z tego miasta i komunikacji jej takiej, jaka pogoda mu służy jako jedni potrzebna w normalnym funkcjonowaniu, aczkolwiek Emu modeling ostatnio nie wymienił ponieważ, że umniejszyć praw tak dalej, ale pod Warszawą, gdy radio, ale i jak moja przyjaciółka z Londynu przyjechała zobaczyła niedawno udać się na zakupy uwaga i potencjalnie dobrym domowym beczek Nowaków w Ikei takich ławkami pomyślała, że po prostu padnie mówi, jakie na pewno dla nas, ale dlatego, że po górach tu mieszkał rok halę targową, ale w Warszawie mieszkam w uprawnieniach Sandomierz tam centrum tym momencie mieszkam w domach od wrogości, a nie najlepiej skomunikowane czy będzie zasilana lepiej bardzo dobrze skomunikowana i momencie nie kocha najlepsza komunikacja pod słońcem po domach znajomych i w artykule użyłam tego typu argumentów nie można oczekiwać już przedkładać mnożnika do komunikacji miejskiej i publiczne jakikolwiek on tylko Lech i na rower i naszym klimacie musimy dokupować po metody poruszania się od pogody, jeżeli mamy i słabe i duże korki, bo zakładam, że mi ten artykuł był na tyle głośno odebrane jako taka bezpardonowo wyraziła podanie i naprawdę już ma dość odbija odbija od odbijania podobne rzeczy oczywistych użyła argumentu moich oczach i w górach ma notuje Niemcy malutkie, ale równie ważne, kto pracuje na wałach von Weber banku i ja go on określony brak szkody u boku też urok podali legendy pod płotem od takich jak i ona ma on sam bank ani Giewontu to jest mniemam, że panowie też jeżdżą bardzo cienkie rajstopy i ulg i całoroczne i w umowie w MRR umowie tam być tak chcemy przypomnieć jak wyglądało styczeń luty Pol PL tam było ogromnym rozdzwoniły się na kino 20 po południu zaczynało się w ciągu dnia pomimo 1112 biegu to tam najpierw w końcu graczem oraz Szambelan w obozach karnych Banaszka 20 o łamaniu wojewodzie i macochę dania budowla rower od UE nie użyłam bar lub osoba argumentu urząd czy później argumentu użyje ich po potulnie godzić na 4, że są niektóre mniej i mają określone lobby praktyk nie polega na dostarczeniu do mojej pracy tylko i wyłącznie do wartości tej puszki mózgowej Kopacz jest mu tylko n p . bank oraz, apelując premii, ale nie wiemy ilu reklam, a nie dbają o takiego bądź in Poland polali czegokolwiek, bo statut polegać na polu nie wiadomo anty totalitarnych nie mają 67 punktów nawet w 1 dłoni jak oni muszą się przemieścić do swojej Plant Band, który ma orzec, że nie dlatego w pani Ewelina Wagnera nie miała klubu jak na metę nie jak i de Gaulle, a przeciwnikiem ścieżek rowerowych piknik sztuki i t d. jajkami UMŁ jak najbardziej dalsza odbudowa obiektach infrastruktury to wielkie mamy nawet legitymacja upominać o nią brak ich od kei PL w podatkach lub, na które składać, u których Pogoń Handball wiele, ale właśnie gospodarki, żeby to drogi były jak najlepiej zorganizowany jako uczestnik ruchu drogowego jako kierowca Jakub Piech ruch o tej problemowej traktowana to dzieło oskarżają ich logo Super i ten zamiar być bardzo Barlinek obiektu pomogło ale, ale komukolwiek pomogę jak długo po drugiej jasne dziękujemy za ten wstępny głos bardzo ciekawy, bo pokazuje jak często w pewnym sensie mylnie w tej dyskusji o tym jak przemieszczać się po mieście, jakie miasta budować pod kątem przemieszczania się dyskutujemy o mandat po 1 opcji w kontrze do drugiej, a nie o zrównoważeniu elementów infrastruktury miejskiej tak żeby, żeby one tylko trochę wyraźniej niż dzisiaj te elementy odpowiadały na potrzeby różnych różnych użytkowników ruchu, ale twoja opowieść tutaj wzmożone m. in . Jacka grunt Mayera, który prawie już zaczął uprawiać wf po głowę musi ruszyła na męża wojna w lewo bardzo wyraźnie, więc fiasko CETA o tym, myślisz czy to jest tak, że każdy ma prawo do autonomicznej decyzji w kontekście tego jak możemy i powinniśmy się przecież przejeżdżać właśnie przechodzić w miejsce przemieszczać po mieście czy też jednak w dzisiejszych czasach przy tych danych którymi operujemy, które znamy to już nie jest kwestia wolnego wyboru czy z mego punktu widzenia jest cały czas wolno wolny wybór tak inni to cudzej pani Katarzyna powiedziała nikt nie widzę, jakby problemów z tak naprawdę z tym podejściem natomiast rolą miasta jest troszeczkę coś innego rolą miasta jest stworzyć takie warunki wszystkim użytkownikom różnych środków transportu warunki tego, żeby przemieszczać się w sposób wygodny bezpieczny tak, żeby te osoby, które faktycznie mają łatwą możliwość skorzystania z np. z roweru czy wszystko jedno komunikacji miejskiej chodzenia pieszo mogły taką czynność po prostu codzienna nie mogąc dłużej myślę, że dzisiaj jest to w wielu sytuacjach dosyć trudne imię to, o czym do tej pani wszystko powiedziała, że ktoś dojeżdża 20 km nie o to chodzi, żeby teraz, żeby intencją ani miasta dzięki tym myśleć też żadne organizacje pozarządowe nie jest to, żeby nagle 100 % ludzi jeździło na rowerach ani też niekoniecznie 50 tylko, żeby osoby, które w maskach mieszkają 3 km od centrum, bo 5 metro centrum mogą spokojnie dojechać z takim rowerem, jeżeli wybiorą go, a teraz jest często taka sytuacja, że oczywiście to się zmienia i można powiedzieć, że żona, że nasze ścieżki rowerowe świecą coraz lepsze jest coraz więcej ale jakby wciąż jest ich nie wystarczająco dużo czy nie wystarczająco dobrze są skomunikowane i wystarczająco dużo jest połączeń tak wciąż w centrum warsztat miasta jest dosyć trudne rowerową i jeśli popatrzymy też na takiej grupy, które nie pojadą autem np. dzieci czy seniorzy, którzy mogą mieć duże trudności z tym, żeby poruszać się autem natomiast rower ze względu na to, że jednak nie wszystko daje lepszą lepszą orientację w przestrzeni tak łatwiej widzieć rzeczy dość oczka wyżej siedzi EBOiR dziś trochę wolniej to widać też po krajach Zachodu tam, gdzie chory na Holendrzy wciąż osoby starsze seniorzy często korzystają z rowerów teraz ostatnio, zwłaszcza elektrycznych, używając dalej w przestrzeni tak tej miejskiej do przemieszczania się właśnie za pomocą roweru nie niekoniecznie niekoniecznie muszą posiadać auto i jakby to co tutaj myślę, że jednak nie wybrzmiało to duża jakaś proporcja nieco inna niższy niż wynikająca z dotychczasowego pójścia w kierunku takim że potrzeby miasto szło w takim kierunku przez lata, że buduje przez infrastrukturę dla samochodów także jest w ogóle się w bardzo różna jest wszystkim miasta właściwie można było powiedzieć, że nawet miasta Zachodu może z wyjątkiem Holandii Danii bardzo duży nacisk kładę na to, żeby budować drogi remontować i ich efekty były takie, że ludzie wybierali to, dlatego że tam właśnie wygodnie tak liczna, ale droga jest legalna, ale ich mur nie muszę się w klasie kącika mam utrudnioną możliwość, bo nie mam kiedy się pan zabiera głos Wr Olę lider Jagi Hajto, ale wiąże się on jedno lat czołg, ale ja jestem piekielnie uczulona na na kopiowanie jak były albo powoływani na obronę w oderwaniu od lub układu biograficznego o obwodowego i t d. ale tak się składa, że mój mąż 25 lat mieszka w Danii, gdzie mieszkał w PRL, bo już pośmiertnie bohaterem dania 25 lat, a terminalem nieba, ale liga Cohena i nie tylko dochody otrzymywaliby płatne obok dar ciągłe TTIP to jedno z badań i po ciągle nic poza kolejką np. podam przykład i Kopenhagi i Amsterdamu Kopenhaga ziemia i długu odległość pokonywania uparcie na odległość pokonywana do pracy i blachy i 1,5 km i Warszawie tel 22 i łamanie praw działa w Warszawie średnia to, że pan syna Jana w Warszawie, ale każdy jest nawet więcej 80 % podróży miejskich i nie przeprasza, ale pani mówiła, że sztuka nie jest prawdziwa z danych, które są Warszawskiego badania ruchu prowadzone wynika, że większość podróży miejskich co jest do 5 km nie nie jest to 22 zloty nie jest kompletnie, skąd ma pani takie dane natomiast jeśli chodzi o tego typu podłożu, a jest, aby i bardzo nie wystarczy spojrzeć na wielkość Warszawy, by dbać o średniej, ale po raz druga rzecz kolejna Kopenhaga IFK pamiętam tak jak Amsterdam i pompatycznie LM grają Robert Kuba śniegu Poland i jeśli kot i pan dalej ja pamiętam, że jako pełniący służbę Holender i układach ładnych lat temu w Warszawie nie mogła dochodzić do stanu i pierwsza to zrobiłam je po prostu lubiłam mówią wprost z ich powodu braku brakuje umiejętności w kołach i braku świerki i LO im poniekąd, jakby nie było takich niechcianych umów objęcia takich wypłat, których można spokojnie wjechać ów nieważny ICO to dla niepełnosprawnych nie on, że warunkiem jest pod uwagę, że warto jednak mimo zwiększenia lub osoba jasne, ale infrastruktura, bo zależy mi na tym tak zależy mi na tym żebyśmy, żebyśmy jak w tych podcast magazynu miasto wyciągali bary wyciągali go inne głębsze spojrzenie na wszystko bardzo fajny tani PRL ani tym co podaje przykłady, czyli rozumiem, że generalnie po po 3 załóżmy, że mamy już infrastrukturę która, która odpowiada na potrzeby rowerzystów, czyli główny Głogów na kwestie główna kwestia, która w dzisiejszych w wielu polskich miastach jest dużym wyzwaniem brak innych dróg rowerowych Chojny i odpowiednich elementów w wielu jednak nadal w miastach sprawia, że rzeczywiście trudno trudno dyskutować o tym, żeby rower mu było konkretną alternatywą śnieg w wielu miejscach w Polsce, ale chcemy też omijać, bo chciałam oddać głos Robertowi k PAP PS Jachna mamy inny klimat i dla nich nie ma tak w rozliczeniach z łona i dajmy oddajemy tym samym mogą tutaj z kolei wice kolejne elementy WF-u u Roberta bój czeka tym razem ruszaj się ręce Robert jak to jak widzisz to wszystko mnie jestem geografem w, więc znam warunki klimatyczne, jakie są w Europie nie jest muszę powiedzieć, że poza miesiącami zimowymi to warunki dojazdy klimatyczne dojazdy w Warszawie są lepsze niż w Holandii czy tani u nas po prostu mniej pada, a prawie codziennie jest jakiś drobny deszczyk po prostu są nadal leżą blisko niego leżą blisko oceanu i regularnie pada, a trzecie warto wspomnieć o tym, się 1 z miast, które mają największy udział ruchu rowerowego na świecie jest o luk w Finlandii, która leży na znalezienie go 60 tym drugim myta mają zimę przez pół roku mówi zimą ruch rowerowy stanowi 34 tego co latem i tam spadek wyraźne liczby rowerzystów zaczyna się od - 20 en Stone Temple z trenerem to zlecenie jak myślisz jak widzisz, że Polacy nie jest wiedząc co są rękawiczki w Aninie jednak rozżalony za rok jej trenerem dla mnie to jest trochę dziwna, ale jedno można iść na rowerze i rękawiczkach czapce z braku przyzwyczajenia oswojenie się na wzruszenia wreszcie rowerem siłą, a poza tym no i myślę, że tak nienawiść wrosła w SLD to na 90 % w Finlandii o o 14 tutaj to to jest coś musi być na rzeczy no i rowerem można się poruszać się od Spitsbergenu, bo tam też Elbląg RBN nie jest warsztat rowerowy i sklepy rowerowe 2 aż po strefie Równikowej mu, gdzie w w Afryce n p . bardzo popularne są rowery są w Luandzie, która jest korzystali także rowerem da się jeździć wszędzie tykała interes, bo kwestia tego, żeby mi nie patrzeć na to, że trzeba coś na siebie ubrać albo nie że, że pada też z cukru nie jesteśmy na jasne i algami ma rower jako po prostu nie ma to po uregulowaniu okres do 11011 miliard EUR PLN słownie, ale nikt nie zmusza nikogo tak jak powiedziałem na początku, żeby do czegokolwiek nie tylko chodzi o to, żebyśmy my jako miasto mogli zachęcać do tego, żeby ci, którzy chcieliby skorzystać z roweru faktycznie z niego mogli skorzystać i teraz, jeżeli mogę dalej kontynuować to co po przerwane wcześniej to i tak po pierwsze, faktycznie większość podróży też do 5 km i to oznacza, że jest to by zaszaleć świetnie zrealizowany średniej ważność, a nie tylko nie lalka Basia z badania ruchu są dostępne na stronie ZDM oraz biura polityki mobilności trans realizowane co roku, a nie są co roku uciekł chyba nas w 2015 jest bardzo drogie badanie kosztuje kilkanaście milionów złotych natomiast w reżyserii Anny oraz na 5 września można można się przyjrzeć, ale to tak naprawdę nawet nie jest w tym rzecz, bo to 480 % 50 % jest ich bardzo dużo faktycznie natomiast istotą rzeczy jest to co też widać w innych miastach europejskich, jeżeli nie możemy podawać przykładów Kopenhagi Amsterdamu to wszystko jedno możemy spojrzeć na Berlin, który jest z nami bliscy, jeżeli chodzi o podobne warunki klimatyczne i temperaturowe, jaki miał nawet można będzie 2 × większe, jeżeli chodzi o powierzchni chyba ma 902 × więcej mieszkańców wsi już 2 × więcej niż mieszkań kwotę 2 × większej niż 2 × większą powierzchnię co też jest tutaj istotny ruch rowerowy, o ile pamiętam wynosi tam chyba około 1516 % co jest jednak wyraźnie więcej niż w Warszawie mimo tego, że jest większe ale z czego to wynika oczywiście warto zwrócić uwagę na to, że jakby jest inny taki sposób myślenia o transporcie wmieście w sytuacji, gdy mieszkaniec miasta takiego jak Warszawa ma wyobrażenie, że wychodzi z domu zjeżdża windą do garażu podziemnego sprzedawał to dojeżdża do pracy, gdzie też zostawioną pod pracą w skrajność jest parking podziemny czy to jest jakiś chodnik tuż przed samym wejściem do firmy różnie zdobywa Warszawę Gdańsk Szczecin czy Kraków tak, bo to nie jest nowelizacja umożliwi to tylko TFI poluje chuliganami, bo park aktualnie też jest inna rzecz no, więc zgadza się, więc w baseball, ale nie znaczy PR jako alternatywę wybrałoby tę albo i jak ono dostępne, ale nie, ale do końca, bo jeszcze jest inna sytuacja chodzi o to, że takie auto mimo wszystko bywa wygodne tak, bo nawet, jeżeli ktoś spędza w tym samochodzie dużo czasu szukają z tego miejsca parkingowego nigdy nie zgodzi, a to jest taka anegdota z narzeczoną tak naprawdę to ludzie spędzają od 10 dniach od państw w Rio Colca kilowatogodzino, gdzie godzina godzina wcześniej na szukanie miejsca 45 lub dobra co możemy się zdarza tak natomiast myślę, że jednak nie jest to taka częsta sytuacja, ale wracając do rzeczy chodzi o to, że w bardzo wielu dużych miastach podróże są łączone, czyli osoby, które dojeżdżają z radości dzik np. tak przez innych tego typu ościennych miasteczek czy to jest dookoła Berlina Hamburga czy Frankfurtu czy Warszawy czy innych dużych miast wyjeżdżają na ogół x stawka to widać zresztą po tych stacjach kolejowych, które są w tych związkach miejscowość dookoła tych dużych miast dojeżdżają rowerem właśnie do tej stacji kolejowej wsiadają w pociągi dojeżdżają do centrum czy do dowolnej stacji w mieście, w którym pracują czy się uczą wysiadają na stacji Tarnów siadają na ogół rower jadą w tym rowerem ten ostatni kilometr 323 ile mają od tej stacji do swojego miejsca pracy to jest to jest taki standard oczywiście to sprawia wrażenie, że rowerzystów jest bardzo duże i faktycznie ich jest natomiast to nie jest tak, żeby cała podróż jest wykonana rowerem jest to o tyle istotne, że to wyobrażenie ludzi że, że się zmuszać do korzystania z roweru to niestety przed czy ktoś ma jechać 2030 km codziennie do pracy go raczej chodzi o to, że w momencie, kiedy mamy tak ogromne zagęszczenie ludzi i różnych celów podróży w środku miasta na to dojeżdżanie tam samochodem, który zajmuje w tej chwili przepisy wymagają 2 pół metra na 6 miejsca parkingowego plus przez większość swojego czasu stoi w żaden sposób mnie na mnie służy nikomu nic czemu tak poza tym, że przez jakiś czas kryzys i dojeżdża nim w 1 z drugą stronę zajmuje ogromną przestrzeń w centrum miasta, a jest to obecnie kopalnia węgla od osób, które np. wiadomo do tego Quantum plutonowego albo tylko muszą być w ciągu następnych 6 godzin na Żoliborzu domy towarowe albo Mokotów i metra metro tramwaj pewnie metro, ale nawet nie dochodzi, bo to nie jest powiedziane w taki sposób, że wszyscy muszą to niekorzystne i folk i Natalia Komperda Jakub Mytych Nobla pamiętaj tylko osoby takie, które po jak wykonują tego typu powoduje ona Chin nigdy nie proszono na rower, bo ich pogląd, by pomóc, ale takie osoby są tak samo w Kopenhadze i Amsterdamie jest jak my Lgota wielka mało osób mówi, ale np. w roku 2, a więc w latach 2 niepodzielnie tylko Jelenia to dla około godziny faktycznie Gogolin PL samolot, które może i embargo ich i taniec park im bezpłatne wiele osób dojeżdża codziennie baraku dolatuje jedynie do Kopenhagi odpala samochód u w miejscowości oddalone od od lotniska o 506070 km dróg i PiS nie dolatuje i faktycznie od kilku lat Omarem i kultury w oparach paliwa mogą legalnie pomiędzy Comarch kupuje kontroli, jaką mieli o nim nie o to, że od kogo chcieliby nie podano Wietnamu od felgi elementy, a zło absolutne tylko jej problem polega na jak mnie, ale równie dobrze lub globalnym rynku, aby przy ich lepiej, żeby nie umyła okna i najgorszy od osoby, które wybierają jednak 4 kółka i nie były mają w nich tylko dać im nie byłem, ale alternatywa albo nie wiem od mogą być płatne parkingi i inne jak na poziomie lokalnym budżetom obok mola zbudowanie parkingu podlanych ropą płatne może być ona MLS Chin może, ale złożymy sobie obelgi, ale można się tylko trzeba wiedzieć ile takie marki kosztuje, a kosztuje w tej chwili mniej więcej taki parking podziemny zależności od lokalizacji zarażanie się z legendarnym liderze uznał, że Ahonen Adam ceny od 50  000 do 100  000 za jedno miejsce postojowe to są takie pieniądze, że samo miejsce parkingowe kosztują więcej niż samochody latach od roku jeszcze raz Polbank EFG na tę okazję budowy miejsca parkingowe GOPR udało nam się osiągnąć tę sytuację właśnie, w której znajdujemy się zazwyczaj na co dzień w ramach dyskusji o przemieszczaniu się po mieście w różnych polskich debatach publicznych, więc może, jakbyśmy mogli na chwilę wszyscy cofnąć się o krok okrąg i zastanowić się i zastanowić nad tym co leży w gruncie rzeczy postaw, bo z tego co mówicie też tt tt tej dyskusji naszej, która już robi się napięta coraz częściej sobie przerywać emocje rosną w i zastanowić się co co z napędem, o czym tak naprawdę rozmawiamy z 1 strony Katarzyna opowiada o o tym, że bez samochodu i to też napisała w swoim felietonie w legendarnym nie da się jednak gdyby takie miejsce jak Warszawa przemieszczać normalnie samochody dla po pierwsze nie wszystkim, ale z drugiej strony rzeczywiście jest bardzo wiele miejsc, z których trup trudno jest dojechać też w różnych przypadkach i t d . i coś w tym rzeczywiście w na pewnych obszarach miasta czy też jego sobór był w jest z drugiej strony z drugiej strony, broniąc bardzo to bardzo szybko doprowadzili do 4 doprowadzi do tego, że od razu rozmawiamy w kontrze samochody rowery i znów zapominamy o tym, że jest tak naprawdę rozwiązaniem jest to, żeby wszystkim użytkownikom ruchu zapewnić lepszą marżowość w trzeciej strony jeszcze są piesi, którzy się pewnie na początku audycji dlatego też naszej rozmowy po prostu dlatego ja chciałam iść własną mówi do tego, żebyśmy wyszli na taki poziom właśnie opowiadania o potrzebach Enie różnych elementach problemu szuka infrastrukturalnych czy co co sprawia, że tyle, że nagle rozmawiamy o tym, że potrzebujemy trochę infrastruktury więcej dla rowerzystów czy też pieszych co z tym zrobić z tego wynika wyobraźmy sobie wyobraźmy sobie wielu mieszkańców, którzy zaraz już biorą udział w kampanii wyborczej zastanawia się na kogo głosować 1 mówi dam wam jeszcze więcej miejsca dla samochodów dodam pańscy jezdni co oczywiście jak wiemy z badań po prostu wielu dekad badań tylko zwiększa liczbę korków i natężenia korków liczby samochodów inni mówią zminimalizuje my liczba samochodów, bo nasze przyczynia do smogu i t d. 3 po pozostali mówią o nich niczym nie dojedziemy chcemy chcemy więcej jest nim pod miastami i nie potrzebujemy PKS-u na czym polega tak naprawdę problem gęby, skąd te emocje i skąd to ciągły przepychanie się rzec by kilku różnych opcji, a nie pojawienie się właśnie rozwiązań, które równoważą po prostu potrzeby możliwości różnych użytkowników ruchu w miastach polskich co myślę, że problemem jest dozwolone, ale tutaj o sekundę przepraszam, ale w audi jest typowo przestrzenny to znaczy mamy ograniczoną przestrzeń miasta i w tak ograniczonej przestrzeni, ale do wyboru jakiś sposób pomija przemieszczania się teraz, jeżeli mamy sytuację jako obecnie, kiedy większość przestrzeni zajęta jest na infrastrukturę przeznaczoną dla samochodów, czyli są to jest mniej lub miejsca parkingowe i bardzo trudno jest teraz pole rodzące parkingami park w Korei zastawia chodniki zastawione tak czy pieszo bardzo trudno się poruszać pieszo i co z tych badań, które w, które tutaj wspominaliśmy też wynika, które były robione początku lat dziewięćdziesiątych, gdzie ruch pieszy był 10 % większy niż aktualnie co jest dosyć ciekawe znaczy, że o 10 % spadł z ruchem pieszych o lekach Oracle wraz z tak radośnie wzbogaciliśmy kutych biegał po górach lokator nie nie wiedząc, że jest dobra ze, że ludzie zamiast chodzić pieszo jeżdżą tam mieć problem jest już od razu ambulatoria padło tutaj jak ma lub klientem marży brutto 8 oznakowanie na laurach właśnie problem polega na tym znowu wrócę do badań i jest to lot niestety też, jakby z wielu powodów innych też ważne dzieci zamiast chodzić pieszo jak było to jeszcze na początku lat dziewięćdziesiątych do szkoły są podważone przez rodziców samochodami efektem jest nieprawdopodobnie duże tempo zwiększania się otyłości wśród dzieci dzieci mają ruchu i to co jest dotarł AM błysnął Borys Szyc Maria, gdy głosowania liczby używała trans Orion, ale taką, że wszelkie badania dopuszczamy do projektu głośny dźwięk, ale dziki odwozimy do szkół i do przedszkoli, a nie mogłem ich sąsiadami, że to nam o nim kilka lub najbliższej szkoły, do której mogą dokonać pierwotny com PL tam nie ma miejsca jazdy wszystko jest przez żonę, ale nie zmienia faktu to, że do drugiej dzielnicy albo bardzo rzeczywiście też badania pokazują wiele dzieci jest dowożony do innej dzielnicy do żłobków czy przedszkoli, ale to nie zmienia faktu, że przy sprawnym transporcie publicznym nie tylko w tym problemem są obecne w naszym mieście, w którym znajduje się studia, ale też w wielu innych polskich miastach można te dzieci dowozić czym innym przy innych klubów SLD odejdzie z drzew jak jest TENIS ziemny czy miasto powinno tak jest własną firmą po raz do szkoły biegną one adekwatne wieją one też rozmawiał z sąsiadami pomagamy im badania Kubot ma pan, że był człowiekiem obok jasne ja rozmawiam z chorymi ludźmi sam jestem grzecznym człowiekiem też przypomnę, w których 16 edycji natomiast chciałem kopać się takiej decyzji mogą jednak dokończyć to to, że dzieci kiedyś chodziły same do szkoły wynikało to z tego, że było to bezpieczna, że nie było tak dużo samochodów, że nie było tak wielkich tak różowo na Mazurach, więc rodzice mieli poczucie takiego bezwiednie przerywa my mieli poczucie bezpieczeństwa wysyłając, wysyłając dzieci do szkoły miał się poczucie, że oklejone dojdą spokojnie sobie do szkoły teraz tym momencie jest także ruch jest tak duże jest on jest też generowany przez ludzi, którzy podwożą dzieci do szkół, że Rzym rodzic boi się puścić dziecko bowiem, że pod maską jest duży ruch m. in. generowany przez tych rodziców, którzy właśnie wyjeżdżającymi samochodami taka pętla się zamyka ni to nie jest korzystna tendencja myślę, że rolą miasta jest to, żeby sugerować pewne kierunki rozwoju i teraz to powiem coś bardzo trudnego i pewnie będzie to kontrowersyjne jednak pójść tym kierunku, który nie daje aż tak dużym i dużych ułatwień w poruszaniu się samochodem, czyli ja mam takie wrażenie i to jest poparte badaniami zresztą, że miasta wielu wielu miast polskich, ale też europejskich poszły w takim kierunku, że tak tej infrastruktury dla samochodów mimo tego, że jest, bo jest ona zawsze niewystarczające i zawsze można powiedzieć, że są korki i że nie ma gdzie zaparkować jest tak naprawdę za dużo w stosunku do tych wszystkich innych środków transportu, które też w mieście są potrzebne nie ma na nich miejsca, bo już niema, gdzie tak, jeżeli jest także ledwo 1,5 min maks metra dla pieszych się znajdzie, ponieważ mamy 34 pasy ruchu jeszcze parkowanie prostopadłe na chodniku to znaczy, że ta przestrzeń jest niedobrze dystrybuowana zdecydowanie rynków wynika z tego, że była bardzo duża presja ludzi, którzy mają też wpły w na działanie miasta, bo ludzie, którzy mieli, kiedy samochody no byli osobami które, w czym są bardziej zamożne tak Staszczak kiedyś tak było, bo teraz auta są obecnie bardzo tanie są dostępne generalni, ale generalnie ludzie, którzy rządzili miastami przyrządzili krajalnicy czy generalnie były osoby z wpływowymi zdobyły media czy inne podejście często w ogóle takie było poczucie, że Homo samochód jest coś nowoczesnego w pewnym sensie jest nowoczesna jest nadużywane tak jest nadużywany sytuację właśnie takich jak ja gęsto zaludnione miasta no i wiele krajów poszło w innym kierunku już w wiele miast już w takim kierunku, żeby tę przestrzeń winny sposób dystrybuować i działo się do za pomocą pewnych restrykcji czy i że nie było już takich ułatwiłby poruszanie się samochodem przyznaje z po zaczęły się pojawiać strefy tempo 30 zaczęło się pojawiać takie sterowanie, które uniemożliwia bez samochodu przy prywatnym przejazd przez środek miasta przyjdzie trzeba pojechać na obwodnicy objechać z tą obwodnicą miasta, żeby dojechać jakiegoś punktu, a skrótem można było się dostać czy rowerem czy pieszo czy komunikację publiczną bezpośrednio to oznacza wtedy, że transport inny niż samochodem jest bardziej atrakcyjny, więc ten wybór się zaczął pojawiać, jakby ze względu na zmianę polityki miasta w tym w jaki sposób na ograniczenie daje niestety jest ograniczenie i jest to o tyle trudne, dlatego że kierowcy mają poczucie czy osoby, które zawsze używają aut i są bardzo do nich przyzwyczajone, że im się, jakby należy zawsze coś dać więcej, choć pojawia się właśnie chociażby tekst o tym, że praca podatki i t d. w problem polega na tym, że jeżeli mówimy o podatkach benzynie to akurat żaden sposób nie wspomagają samorządów w tym, więc one dotyczą tylko pokrywania kosztów budowy dróg krajowych n p . a nie dróg miejskich, a w mieście my wszyscy płacimy podatki niezależnie od tego czy mamy samochód czy nie z ich podatków pokrywane są wydatki na budowanie czy jest zniczy chodników czy dróg rowerowych i wracając do mojego pytania z początku naszej rozmowy, ale może on pojechał już do tego odnieść to on powiedział, bo przede wszystkim w PRL -u kąpać tylko po od początku moim dzieciakom powiedziałam kącik Rakoczy dokładania wszelkich, by od ideologicznego sporu auto w oczach mają kluczowe od Boga, a od nowa niedawno gmina ma przywilej korzystania z auta, bo tak, ponieważ taka wielka przyjemność, że mówi Morelli decyzję, by nasze mamy nadmiar jest Rossmann i materiały z tego rejonu po prostu marketing to Real kolejarzy taka, że jak myślą o utrudnieniach, ale ja nie wiem czy Warszawa ma długą i urbanistyka bombowe trudno zdefiniować kanwą domknięcie tam moja ponoć ponętnych panien pompa ma znajomych ogromnymi powierzchniami drobne mowa w Helsinkach baner z centrum Marszałkowska i t d. poprosili ją najpier w była temu na tzw. Waldemar Fornalik może nie obarczam jego samochodu fatalnie zaprojektowany wiecznie stoją jakieś domach jak zombie, jakkolwiek są kolejki doszłoby do pobliskiego kina i pojechali uciekł do domu i pościel to jest od godziny obawiamy się następnie dla małych i słabość budowania biurowców w okolicach ulic Emilii Tłumak i okolic Pm i Okęcia i po jeziorze w stanie wygrać pieniądze mówi po upadku banku wyniosła Górnik pokonał po Ka i jakoś zupełnie inne regiony i możecie nie podam taki pomiar do tego, by po lutym jeszcze do tego jak i nie będzie pilot od wikarego potem nie jest duża po to, bzdura bzdura, ale wracając ze znacznie bzdurne wzory te ogromne pytanie o bardzo ciekawy obraz ma nieodparte energii unikamy badań w UE, ale ja mieszkam na Służewiec rano widzę za to, że działają na nich Niderlandy EUR w głowach, ale do bardzo bardzo wdzięczna za wolno Halina Ciunel, a także to miejsce robi, że ten jest kilka linii tramwajowych tam się buduje metro w tej chwili budują się drogi dla rowerów będzie co można wstanie dojechać transportem publicznym rowerem dojść sobie do biurowca 3 stacji metra trzeba od przystanku tramwajowego i w tej chwili to rośnie wolno na Służewcu jest 20 % niewynajętej powierzchni oraz rating AAA i Warszawy chciałby pan Adam, ale bastion Tychy nic zrobić razem z Jagiellonią mecze z budowy ronda Dmowskiego na normalne skrzyżowanie NIK, żeby osoba, która chce przejść pieszo na drugą stronę skrzyżowania z wózkiem spacerowym mogła to zrobić z normalnie po ludzku bezpieczniej jak człowiek dokładnie ten sam problem występuje w Gdańsku przed dworcem głównym, gdzie też nie można normalnie znaną na głównego na zarządzaniu ma dojść, bo jest po prostu przejście podziemne i trzeba z walizką czy z wózkiem dziecięcym po schodach, bo nie ma innej możliwości jasne ile dokładnie to samo było we Wrocławiu Maria Nosek modernizmu trzeba naliczyłem tam razem albo rzucić modernizm na bon do niczego nie dobrego nie doprowadził on jest po prostu bardzo drogą koncepcją, która nie sprawdziła, ale nie zostawiaj telewizora jednakowych test niezależnie od tego czy dotyczy to modernizmu, które też ma wiele ciekawych rozwiązań, które można zadawać tendencyjne i żargonowe od wielu lat organizm zacznie sprawdzać w pewnych założeniach nie, ale pewne założenia MF są sensowne tak jakby związana, ale nie ma azbest, ale umowę zlecenia znał dorzeczy dostawienie zero-jedynkowy ja wcale tego nie robi też bardzo bym prosił wszystkich uczestników dyskusji, żeby taki cud nie stawiać, bo ja tutaj jest stawiać w kąt tylko chce pokazać, że w momencie, kiedy mamy sytuację, że 95 % przestrzeni w mieście, jeżeli chodzi o ulice to jest coś co jest w jakim sensie infrastrukturą dla samochodów dla transportu to w takim momencie nie można mówić o równowadze i że my co chcemy zabrać my chcemy coś zrównoważyć widać też możliwość innego sposobu poruszania się po mieście czy też ułatwić trochę wbrew ludziom poruszanie się lała pieszo albo, jeżeli mówimy o tym, ryzyko, gdy zakon być może to możemy poprosić Jacek do końca opraw możemy tylko tak, żeby dokończyć myśli tyle, więc jeżeli mówimy o czy to będzie przejście przed tak John Sebastian i dworcem w Poznaniu gdzie, gdzie brakuje przejścia dla pieszych np. przez jedno przez 1 z nitek ulicy jezdni czy czy to będzie czy to będzie Gdańsk, gdzie przed samym, gdzie przed samym dworcem jest głównym przy całym dworcu głównym nie ma przejścia dla pieszych to czas chodzić do podziemia co jest też niewygodny też intuicyjnie ludzie nawet tam się głównie uczniowie na dworcu centralnym w Warszawie, gdzie większość wysp pierwszy raz nie ma pojęcia, gdzie ma wejść jakiś sposób się ma tam poruszać to są takie rozwiązania, które kiedyś faktycznie w latach sześćdziesiątych siedemdziesiątych takie są w przemyśle o przestrzeni, że ta segregacja jest czymś co ułatwi czy będzie poprawić bezpieczeństwo rzeczywistość tak się nie dzieje idzie to jak w gorszym kierunku nic do dalszych konsekwencjach tres tres nagle wielu innych poziomach też zachodzą, więc to co myślę że, że jest Warty, gdy zauważenia też przez wszystkie strony tutaj tak osób, które w różny sposób na przestrzeń patrzą, kto to, że tu nie chodzi o 0 jednakowe, żeby nagle zamkniemy centrum absolutnie nie tylko chodzi oto żona nie będzie aż tak bardzo zdominowane przez samochody czy, jeżeli zamiast 4 pasów ruchu będą 3 to wciąż jest strasznie dużo tak, ale ten 1 pas będzie przeznaczony na skład, bo z dala od 3 będzie teraz znalazł się w 2, dlaczego nie można budować garaży i ekonomicznie lub po 89 lat rządów, sądząc po 8 oszczędzanie w gorącej zupy, a nikt nie chce zainwestować 100 to co jest właśnie ta ta przyczyna tak donośnie nie zwrócą, dlatego że że nikt nie będzie w stanie wydawać takich pieniędzy na realizację nie liczyłem ile kosztowało, o ile musiałoby kosztować godzina parkowania, żeby takiej taka budowa parkingu podziemnego się zwróciła mi wyszło około 10 zł za godzinę mniej więcej tak wygląda właśnie zimna, bo to tyle lat żyję tylko miejsca postojowe kosztuje nie mają może ja mogę mogę już bardzo konkretnie, jeżeli miejsce postojowe kosztuje takim parkingu 100  000 zł to przy 5 %o wej stopie zwrotu i czterdziestoletnim okresie życia parkingu, bo tak takie są doświadczenia światowe to ten inwestor musi mieć na koniec 300  000 zł z zwrotu z takiego 1 miejsca postojowego i jak się przeliczyć ile musi zarobić dziennie to wychodzi, że to parkowanie musiałoby kosztować 10 zł za godzinę proszę mi pokazać kierowców w Polsce, którzy po prostu wjadą do centrum zapłacą 10 zł za godziny trwały, jeżeli mamy teraz lin liang, jeżeli mamy parking zawodnika, ale proszę mi też zakończyć, jeżeli mamy parking pod złotymi tarasami i tam jest codziennie 500600 miejsc wolnych, a parkowanie kosztuje jest tam kosztują 3 zł 5 zł i on, więc w codziennie są codziennie za 1 z rozdzieliła 503 proc lira i na łamach tygodnika naj ważniej dama myje, a zaciekle gazu, ale mogą się dać dokończyć to on zawsze w tym parkingu podziemnym kilkaset miejsc wolnych jak się przejdziemy dookoła to wszędzie stoją po na chodnikach zaparkowane samochody jest ich nie 500 jest ich 100 i nie mogą piesi chodzić dookoła, że tylko miejsca parkingowe płatne dookoła buty, a dzięki, którym parkowych chodnikach, gdzie można się przejść na przystanek autobusowy dworzec centralny 18 tam Lech jest handel regularnie parkują samochody na parkingu na przełożenie referendum jest fanką Elvisa LM jest w okolicach 15 SA Lu 106 Holandia Niemcy niemal wszędzie są zaparkowane samochody naprawdę no bo możemy się przejść na spacer zaś, ale ja wyobrażam UE, a także ich wszystkich kierowców elka jedno 5 po, którzy lubią płacić mandat albo kalkulują ryzyko ulokowania toalet panuje parkuję nie powiem panu w regulaminie wolnych od paru chętnych nie ma globalnych firmach zapotrzebowanie to nie taki, że po tamtym momencie mógł jak pan mówi o papier lub lotu mamy taki, że żadnych zmian nie podejmuje planowi działań np. dość, że w niektórych krajach azjatyckich parkietach PLK nie do kilkudziesięciu lat dlatego nie zaniedbujemy żadnego parkingu mamy patriota Whirlpoola, a chwilę bar w perspektywie kilku lat w perspektywie 40 lat konsultanci 25 % osób powyżej sześćdziesiątego piątego roku życia, które w ogóle tak najprawdopodobniej nie powinny jeść poruszać samochodami, a więc w perspektywie nie ma w ogóle sens, czyli mamy kolejny element problemy miały do tej samej kategorii, która już sobie nazwaliśmy, czyli w razie jej i nie słyszysz mnie pani coś mówiła, ale coś przerwało nic nie pomógł wielu parkietach pierwszej ligi Lechia Lech po 60 latkowie i kultu Atona lobelia nie ma zużytych aut prawdopodobnie na chętnych właśnie oni no właśnie pytanie to jest kolejna bardzo ciekawa kwestia cały wątek, o którym rozmawialiśmy przed chwilą, czyli brak też infrastruktury podziemnych parkingów wylicza nam się z jazdy kategorii Truso narysowaliśmy jej problemy infrastrukturalne kolejna kwestia, z którą rzeczywiście na pewno będziemy mieli w najbliższym czasie do czynienia jest zresztą w wielu miastach już wyraźnie się na świecie przede wszystkim ras polskich też to myślenie się pojawia szykujemy na tę zmianę to są właśnie nim auta elektryczne, które w, które do ZUS dra wiele osób na świecie określa jako takie symptomy gigantycznej rewolucji transportowej w tym kontekście pojawiały się bardzo różne głosie dziękuję bardzo różne głosy wielu ludzi mówi jednak, że to nie jest żadne rozwiązanie problemów, bo problemem nie jest źródło zasilania tych tych pojazd kolejowy i złożone z aut elektrycznych będzie tak samo długi jak Arek złożony z aut benzynowych właśnie, więc w tej dyskusji o w tej dyskusji komedią on, że auta mają być rozmiarów elektryczna ognia lub kombi w nie pojawi może ulec jeszcze 1 bardzo znani ludzie będą one jeździli na zakupy do centrum handlowego albo wozili narzędzia NATO będą potrzebowali takich samych samochodów jako wzmocnienie pojawił się jeszcze jedno bardzo ważne i fajny wątek rozwijający te dyskusje i popychając ją trochę w mianowicie wątek car-sharingu, czyli samochodów publicznych tzw. niektóre miasta w Polsce już w maju tego typu systemy prywatne dyskutują o nad wprowadzaniem systemów publicznych, w których miasto je pełnił bardzo ważną funkcję w co o tym, myślicie, bo to jest w dużej mierze rozwiązanie wielu problemów, które rysowali chce i we i i pani Katarzyna, czyli problemu z 1 strony takiego, który pani Katarzyna nazwała po prostu, mówiąc że do normalnego funkcjonowania w miejsce i tak duże n p . jak Warszawa jest niezbędne samochód mianowicie można przecież przyjechać do centrum z takiej radości przy idealnym rozwiązaniu właśnie wypożyczonym samochodem potem Pucciniego w obiektach z 1 strony czy to jest jakieś rozwiązanie, bo wiemy też badaniu, że car-sharing w na przestrzeni lat prowadzi do prowadzi do zmniejszania się w mieście Litwy samochodów, których właścicielami prywatnymi są mieszkańcy ataki takie doświadczenia ma bramę na 2008 roku, że tam system car-sharingu był wprowadzony w nas zupełnie zwykłych samochodach nie elektrycznym, bo tak jak tutaj Robert Kozioł to czysto elektryczny czy są benzynowe czy jeszcze jakikolwiek inny nawet nie ma tak naprawdę większego znaczenia z punktu widzenia zajętości przestrzeni natomiast to co jest dużo ciekawszą rewolucję moim zdaniem, która może tutaj się pojawić lada chwila to wraz z elektrycznymi samochodami może być nastąpi taka rewolucja jeśli chodzi o sposób korzystania z samochodu, bo przypomina aktualnie samochód przez 223 godziny stoi średnio przez 1 godzinę 2 w ciągu dnia jest używane średnio przez ludzi z Polski w efekcie w końcu w ogóle tak odbył badania, które w, który jasno protest nie mogę się przypomnieć dawno temu do tego zaglądałem wydaje mi się, że to były badania, lecz europejskie, ale nikt ale, ponieważ w każdym razie nasz dom w dosyć intuicyjne tak, jeżeli jest, że jedziemy jedziemy do pracy tarczy czy robienia ciśnienie duże zakupy codziennie pakt ten samochód jedno widać, że używany jest tak naprawdę godziny na morze 222 godziny czy bardzo dużą część czasu po prostu stoi zabiera miejsce, więc w takiej sytuacji pójście w kierunku szylingów to będzie taka to rodzaj Niewiem o uberyzacji takie, że mamy autonomiczne przede wszystkim auta czy są wojny sama, jeżdżąc bez kierowcy, który do rozwodzi się ludzi po różnych miejscach daje dużą szansę na to, że jest ich liczba się drastycznie zmniejsza także wtedy zyskujemy z 1 strony tę przestrzeń intruz uwolnić mam go pasy jezdni po prostu ukradli Księżyc reż Barbara chwilowo oczywiście Barbie z dnia dla tak dużo aut stojących, bo będąc w ruchu będą przewozić ludzi tylko te samochody będą pewnie wyglądać nasze tory tak jak pani Katarzyna mówi nie będę, gdzie będą dużo uprawnień pobrano też mogą być niemal sześcio ośmio osobowe w takiej sytuacji żeby, żeby w miarę sprawnie szybko przewieźć ludzi w różne miejsca, czyli że jest to trochę tak jak Taxi serc czy Lubelszczyźnie czy mogę podać jakiś tam konkretne rozwiązania to w tej chwili między w ten sposób wygląda także że, że jest jednak jakiś udzielenie i że w tym pojeździe jest więcej osób niż 1 po to jest bolączka aktualna 1 Coma 22 osoby na duże auto, które dziś porusza po mieście jeszcze w dodatku jest to problem w Polsce bardzo często są to samochody wzrost rozwiązań, które zaspokajają, który zaspokaja potrzeby z 1 strony ludzi przyzwyczajonych do przemieszczenia się samochodami, które nie mają innych złożoność nie mają innych kolegach Adaś nie chcę Boga, ale też z logo oraz potrzeby własne i innych użytkowników ruchu, uruchamiając nowe co potrzeba aborcji klika akcjach środowiskowych mogą być też osoby z dużymi graczami jak tak tak źle, ale on zarzut okradanie gaże dla takich sytuacji ta proporcja między ludźmi, którzy używają samochodu prywatnie takiego nawet zdalnie sterowanego tacy się sterowanego autonomicznie lub usługą wpisują miejsce docelowej sobie czytając książkę jadąc ma nikt nikogo nie mają pewnie takie samochody będą dosyć drogie, więc nie będzie dużo takich użytkowników natomiast takich, którzy będą współdzielić będzie na pewno więcej tak zbędne koszty, jeżeli pójdziemy w tym kierunku no to jest duża szansa że, że ten podział przewozowe tak jak mówiąc już językiem urzędowym w mieście zmieni się bardzo korzystnie jak będzie dużo mniej tych pojazdów, które przewożą 1 osobę tylko takie przypominam 1 Coma 2 osoby jeśli zapewnienia auta aktualnie z jego życia druga rzecz też dużo więcej przestrzeni publicznej w mieście będzie uwolniony, bo nie będzie tak dużo aut po prostu stojący na nie mówiąc już o kwestiach środowiskowych co nawet w kontekście elektrycznych samochodów mają dużo mniejsze znaczenie niż spalinowych, ale też, jakie postarają się jednak silnik i klocki pani Katarzyno, a do tego car-sharingu tam od nich Bogusław Kosiba dalej, ale dobra pierwsza taka, że górę Elbrus znacznie wzrosła znacznie sprzedaż aut małych i ponieśli także wśród tych ojej naprawdę o tym, profilu kucharz ma podobać, bo to wynik i tak nie ma od Hieronima ruty, że wiele od tubylców lamele o mało jest dla niego wykonać wykraczająca poza nią Hertel od małych i Kubot uległ ujęto po tak powiem, że ani nie kolejki chorych niezdolnych lub mogą być ponadto wiele osób decyduje się ataki na większą moc memoriałowe dopada dopłaty nie powiem tak mam większe, ale są od lat, ale wracając do car-sharingu do swoich nowych butach walczyli o bateriach pod warunkiem, że nasza liczba głodnych nie robi popularna jest na tyle szeroko dostępne w ramach małego biura można z niego pożytek każdego zakątka miasta to on opatrzony, który ma pomknie po topnienie nie mam nieosiągalnym dla jedno 3 i wielu milionach, które stoją Sobala związku z kompanią derogacji wizje przyszłości ich głowach Super baba nie ma nawet można ewentualnie piłki tylko do bagażnika obok i t d. tu pan panie mobilnych nie masz pytanie jak hotel albo kupon sprzętu specjalistycznego samochodu do czegoś tak mocno zmniejsza się liczba ofert PL natomiast, że im mniejsze dodaje, że źle, bo to myślę, że w ogniu odmiana o tego typu tego typu problem, że ludzie nie mają uda i renty albo alternatywę i panowie widzieli kiedykolwiek parking typu park and Ride liczne działania te ogórki kilogramom tak tak zapełniony niemal 100 % zgadza się tak było wszędzie tak jest nieźle było wiele tego typu rozwiązań w innych miejscach i przekłamań i lutego korzystali, ale oni ulgę, bo nie mają na coś zbudować drogi dla rowerów na giełdę na Syberię chcemy mieć alternatywę, ale jeśli chodzi o koszty transportu publicznego co trzeba pamiętać o tym czy niezależne od gęstości zaludnienia, jeżeli dziś jest mało ludzi my poszliśmy tam linię autobusową NATO w ME będą te koszty, ale napełnienia autobusów będzie niewielkie i takie autobusy też nie będzie jeździł często, więc będzie konkurencyjny jest transport publiczny opłaca się od pewnego poziomu, czyli musi być odpowiednio dużo mieszkańców, żeby było o sens puścić glinie, która będzie tych mieszkańców okolicznych ulic, ale też jest to kłopot z właśnie Wawra Białołęki Lesznowoli jak również wszystkich innych, ale w miejscowości Izy wokół dużych miast w Polsce no bo dokładnie to samo jest pod Szczecinem i pod Poznaniem i pod Krakowem i pod Lublinem, że nie można po prostu puścić autobusów co 15 minut oddolnym aż do Kołbaskowa przy granicy z Niemcami co tam robić, bo wiele badań też pokazuje, że w wielu dużych polskich miastach ta liczba samochodów codziennie wjeżdżających do miasta czy odpowiadających po prostu na duże o jakąś lukę właśnie w kontekście transportu publicznego jednak jednak jest jednak jest bardzo wyraźna i to nie tylko liczby zwiększają miar korzystne są wolne na wzrost tej chwili jesteśmy w takim trochę z rynkiem są 1 z gumowym zaczynamy być takim punkcie przełomowym, bo do tej pory było także tu dużo taniej dużo wygodniej było mieszkać pod miastem niż w mieście i zaczyna się to trochę zmieniać miasto zaczęło władze miast zaczęły zauważać, że jednak warto zachęcić ludzi do tego, żeby mieszkali w granicach, a ludzie też widzą, że jak mają daleko do szkoły to potem im nie starcza czasu na własne przyjemności daleko do szkoły daleko do pracy wszystko w każdym innym kierunku, czyli po lody z centrum Ależ ja znalazłam się noga ręka z Warszawą na czele nie mówimy teraz w Warszawie, ale zagrożone, gdyby upadają też PKS-y co ty coś jest problem co zrobili spory doktrynalne trzeba ja również jest związany z hoteli, gdzie wyborczym PiS w oczach czerwonym tylko winę na balkon, gdzie droga do mieszkania komunalne w granicach miast zagęścić to co jest obecnie, bo w tej chwili UE, a mamy odblokowują nowe rozwiązania co możemy robić, ale dla nich druga żona broni, w którą zamieniono więzienie albo turnieje długofalowe nowe mieszkania można zbudować w swoich kadrach 1 kadencji nie mówię o tym, żeby to od razu było 50  000, ale no, ale wielu ludzi się już nieźle pod tym miastem i będzie regionalnym oraz jeziora nie budować Jaguar oraz ich mamy kłopot z takiej przede wszystkim z miastami, ale się one mają RM dość Siemens to nieefektywnie zagospodarowaną przestrzeń, że niby mamy budynki nie na ulice nie mamy parki, ale mamy mnóstwo przestrzeni, które straszą można ją druga część z nich straszą tak można można po prostu do gęsi co robimy Andaluzji Granady i jak będzie kojarzony jest, że nie tylko w drodze kupna niegdyś na jaw jak teraz widzę, że połknął Smętka w kwestii dojeżdżania i różne możliwości jeszcze jest 1 rzecz, która jest bardzo istotna, bo takie, kiedy jest dziś polityków dawno powiedział, że nie patrzymy na państwo jako całość tylko patrzymy kawałkami niestety to trochę też w przypadku nawet dużych miast działa, dlatego że do granicy w skład AZS Poznań Wrocław czy Kraków Warszawa do granicy miasta w jaki sposób jesteśmy w stanie go samorząd co zrobić natomiast poza granicami i już nie stąd te ustawy o metropolii n p . są bardzo istotne właśnie po to, żebyśmy mogli całościową politykę, jeżeli chodzi o transport prowadzi bierze teraz jest także likwiduje się właśnie czy te PKS czy połączenia kolejowe są bardzo słaby nieatrakcyjny, że raz na godzinę pociąg albo po pełnej godzinie w ogóle nie ma i nie mają, gdzie jak wrócić n p . to faktycznie rządową to będą nas obciążać nas w sensie osoby mieszkające w ośrodku dużych miast będą obciążać te osoby, które jadą autem już tak naprawdę żywa jest także musiał być not AW autem tak tym, że jadą samochodem Cieszyn do Warszawy np. w czasie nie mam dla innych miast danych mamy pół 1 000 000 aut codziennie wjeżdża wyjeżdża ze strasznie dużo teraz, jeżeli spojrzymy na to z punktu widzenia całego państwa NATO można byłoby pokusić się o takie myślenie, że policzmy te koszty, bo może się okazać, że wcale nie jest taki straszny nieatrakcyjny ten transport szynowy co 15 minut tak jak w takcie bywa do miast pod Berlinem np. tak było do mnóstwa miasteczek dookoła Berlina dojeżdżają pociągi bardzo przyzwoitym tak co 15 co pół godziny uda się to zrobić to jest realizowane i dodatku opłacalne dla nich, bo oni liczą całościowe i cały rok zyski tak, że policzyli to, że dzięki temu, że wydadzą te pieniądze na to, żeby ten pociąg dojeżdżał tak często mi tego, że może na początku nie będzie także bardzo wypełniony to dzięki temu, że będzie tak często będzie atrakcyjny na, tyle że te osoby nie wsiądą samochód nie wjadą do centrum nie zakorkują, bo nie będą znów wymagać miejsca parkingowego i t d. ale nie ma szans na kosztach środowiskowych i zdrowia odważnych, ale uwaga zły czas, który na dzień w związku z Łagowa w rękach i to, że tracimy jako mieszkańcy zdrowie, że tracimy czas to wszystko jest do podliczenia sprawdzenia listy aktorsko się pod uwagę może się okazać, że ten pociąg jest jednak opłacalny nawet mimo tego, że początkowo może być czy nawet nie początkowo nawet może w ogóle nie być zapełnione fakt pani Katarzyna w przesiadł się pani do pociągu, bo jak go tam od nich, ale los ominął ich bać to w punktach, bo klamki klamki lampy i rozliczenia albo ich bić, ale przesadą jest rajem inż. Alan Jar moc i mama i Pierre, a i tak, że nie pomógł komfortowy dobry jak ja mogłabym mieć do odwiedzenia, ale po kilku latach polio pakowanie i szukaniem upadła obok popiersia ogumienie, ale przyjemna i Conte jednak, że tak lubi pan poczuł pan budownictwo socjalne, które w osobnym tematem na kolejną godzinę lekarzom socjalne komunalne od ZUS uzupełni ona, że może, ale wynik, choć są teraz bloki socjalne na Bornholm liczy, bo nie ma szans, bo natomiast choroba dużo ważniejszą rzecz mianowicie urbanistykę miała na Mokotów tutejsze odnosimy do Warszowa nie tylko do Warszawy, ale i Lechia utopię i Kopenhagi Amsterdamu, ale nie ma majątku, którego schowaną, że dług ulatniał się sytuacją jak dotąd Hammond, ale lekko dodawano u nas od opowiedzieli o aktorze jest bardzo duża liczba takich norm nie ma niezagospodarowanych niby takie wolne od roku można, by też zrobić unik, ale nie wykorzystali go tak źle zagospodarowane i biologia i my nie możemy ciągle używa i odnosić się do drugiego dnia, które miały, po której kontami Kamil pałac zniszczona ani boję nie ani opel combo elektoratem, który był nieraz są porównywalne z Torunia do Warszawy o dobnie 3 jedno 100 km z worków na fakt, że ktoś dzisiaj dodaje pytanie, gdzie będziemy z lat 2203045 oczywiście tak dajemy sobie codziennie w samorządzie pracując nad nasz układ polityką mieszkaniową 2030 czy w ogóle nad projektem Warszawa 230 np. tak, ale jest ono dla nich tylko to nie tylko Warszawa o tym, myśli Szczecin ma już od pana 10 lat strategię do 2050 roku, która polega na tym, żeby zagospodarować dzielnice w centrum miasta, która została zniszczona w czasie drugiej wojny światowej, gdy jest długofalowa polityka jesienią koncerty Antonia z Le Monde bramkowym trwale niezdolna zrozumieć znaczenie szacuje, że wyjątkowy region tak samo było zamieszczone są szczególnie na bardzo długie lata ucina bardzo dużo niezagospodarowanych przestrzeni w centrum Kołobrzegu był zniszczony jak hołd pomordowanym zostali w działach zawiśnie nad chodnikiem za kilka lat po roku przez komisję Lincoln Center jest za każdym razem z jakichkolwiek sporów czy różnice zdań o ideologicznych nie poparł broszura o tym, kraju nie dać czas obalić normalnej debaty po prostu każdy dokłada on ideologiczną realizujemy z akt KIO Kd, jeżeli tak jak ja wybieram komputer po mocnym, jaki ma ogromne każdego pierwszego zabiją jeśli Ol, a nic takiego w ogóle nic takiego nie sugerowaliśmy też jasności ni LO Chechło albo Julię o ogniu i okolic generalnie się pojawia nie ma żadnych merytorycznych rozmów na przykładzie ma być o uruchomieniu kolejki o utrzymanie rozmawiamy merytorycznie, a on jak oficjalnie odszedł pupil Gałczyńskiego i innych gminach po ulicach Berlina mówimy o klikaniu, ale nie liczą, że to osoby będą mogły być lepsza partie będą płacić wyższe podatki PL wartość w Tarvisio ogromny billboard, chociaż rura nie dla samego miasta, bo podatki płacą wtedy stały w swoich gminach, ale to oczywiście z punktu widzenia całego państwa jest to korzystne społeczeństwa PSL będziemy się zbierać do końca to co mnie cieszy to coś jednak tytułu, by jakaś część tej rozmowy opierała się na faktach danych i właśnie miały charakter merytoryczny bardzo się z tego cieszę i bardzo wam za to dziękuję mu chciałabym jeszcze na koniec wrócić do pytania, które postawią na początku może byśmy zrobili taką podcast KW rundkę, bo zauważyłam, że gdzieś tam uspokoi nas wszystkich na niej był takim symptomem jakiegoś konsensusu właśnie car-sharing Edyty i moment, w którym o tym, rozmawialiśmy, że się, gdyby ten car-sharingu szeroko dostępne nam powie na nas na przestrzeni całego miasta jej okolic tego miasta, które po jakąś funkcję ważną dla dla jego życia codziennego to to w zasadzie nawet pani Katarzyna z Unią uniosły powiedział, że także przesiadła się, gdyby tylko miała, gdzie jeszcze po drodze zaparkować swój samochód podpory pod swoją radością tu swoje radości, a label, czyli uniosła nieuczciwi księża żartuje w tle dodaje Bornholm i Rosji oczywiście i 1 remis też dojazd jest bardzo ciekawy moment, iż to takie pytanie, które warto podnosić w czasie różnych dyskusji w ramach kampanii i zadawać swoim swoim kandydatom, bo rzeczywiście może się okazać, że car-sharing jest takim lekarstwem, które na wiele problemów przestrzennych środowiskowych zdrowotnych polskich miast może się okazać skuteczny, a przynajmniej pierwszym krokiem do rozwiązania 1 z głównych problemów, bo uwolniony nam potencjalny przestrzenie na inne różne rzeczy, by wreszcie mają rozwijać nie może już niestety dokończone 8 minuty, ale mi bardzo zależy na tym, żeby jeszcze wejść właśnie pod powierzchnię tej naszej rozmowy i żebyście jednak wzorowali odpowiedź na pytanie, który na początku postawiłam, czyli czy to jest także każdy z nas w kontekście mobilności ma ma ma prawo do Teodora swoich autonomicznych decyzji czy też jednak czy też jednak po prostu ze względu na różne koszty tych decyzji tak nie jest tak odpowiada najpier w pani Katarzyna krótko gryzie a dlaczego ponownie metali pierwotnych oni kontynuują ludzkiej pozornie proste w razie grożą, że tak będziemy tyle odprowadzać wzrokiem malarzy, a klient, który każdy ma prawo do tego, aby 51 i czy jednak jakaś doza odpowiedzialności, jaka to środowisko własne zdrowie koszty, jakie społeczeństwo ponosi tego, że siedzimy w tych korkach albo, że oddychamy powietrzem z korków i t d . czy też właśnie to, że się, że moja babcia przechodząca chodząca z chodzikiem nie jest w stanie przejść od domu do supermarketu, bo bazarek zlikwidowali, ponieważ chodniki są zastawione czy to jest jednak jakaś kwestia, która powinna schodzić i w kontekście myślenia o tym jak sam się po mieście przemieszczać czy też właśnie tak jak pani napisała czy też z sugerowała co też cenię to jest kwestia nie powinna być kwestia etyki wybór niezależnych decyzji o jurorzy powinien być szczególnie ważne decyzje mamy nie tylko nie przebije się on będzie go obawiać, że będzie to człowiek niepełnosprawny czy ktokolwiek inny Machniak, który jaj na najbardziej godna, by ekologiczne nie tylko o to co mnie u niej importu społeczeństwa umiejętnie do tego, by dać odpocząć umiejętnie kinie, a to nie nakazują nie wykluczają kolejnych lat tyle tylko chodzi o nazwach jak ma wygodniejszą alternatywę my naprawdę ich przekonać nie tylko ja, a tylko stała ma powód jest korzystna alternatywa problemy mamy gigahercach lub nie mogą, a ich oczy i wiemy, jakie TUI PL tak powiem panu analogie nie jest nie wykluczano zwykłego chleba, choć nie lubią, bo on i niepokój i obiad z Moniką kapelą no i Chinach w oczy ja powiem tak, jeżeli teraz mogę tak i tyle dobra to w takim razie ja już Wajda z mego punktu widzenia jest tak, że oczywiście wolność powinna być jasna za tę wolność trzeba zapłacić w tym momencie jest to ta trudna sytuacja, kiedy kierowcy absolutnie z podnoszą znikomą znikome koszty swojego funkcjonowania i jest to trudna rzecz, bo pani mówi o tym, że nie powinno to uderzyć z portali tak daleko w tej sytuacji jesteśmy w obwodzie kompletnego przegięcia sensie przestrzeń jest niemal za darmo jest udostępniona kierowcom, kto i, żeby ani ze względów środowiskowych oraz rent z ligi opłakuje za darmo w Warszawie naprawdę nie miał on bardzo dużo osób i zatonęła no tak bardzo była ona Jaros niemal do nawet nie w tym, że rzecz jest tym, że płaci się nieproporcjonalnie mało bo gdyby przypłaciło za te miejsca dużo toby to inaczej wyglądało Widzew roboty mają też do tego daleko za chorych wozimy za studiowanie jest n p . o ile głos ma ich zachodni, badając niż inne rzeczy tak czy czy psucie tych chodników za pomocą wjeżdżania samochodami i t d. czy nie chodzi o to, że oczywiście wolność tak natomiast samorząd czy rząd tak samo powinien w taki sposób reagować, żeby te koszty się równoważy, bo w tym momencie jest także ogromna rzesza ludzi, którzy nie używają samochodów ponosi koszty tego, że inni tych samochodów używają to jest po prostu niesprawiedliwe w związku z tym powinniśmy to trochę zmienić teraz ruszenie tego tematu ruszenie w ogóle tego tej tej sprawy powoduje protesty kierowców, bo są przyzwyczajeni do tego, że płacili 3 zł maksymalnie do tego, że parkowali jak popadnie właściwie szansa na to, że byli ludzie schorowani dostali mandat jest niewielka tak naprawdę Reutersa wynika z Elbląga i motywuje to one być pouczany nie wracajmy już obowiązuje mówi o tym, że NRL apeluje filmowców kultury w kopalniach zgodnie z szykanami nie wszyscy wiedzieli, ale i na chodniku parkuje lub rzekomo na miejscu parkingowym i motele miejsca parkingowe są bardzo często wyznaczanych na chodnikach co zawęża przestrzeń dla pieszych to jest uniemożliwia to też można powiedzieć po części także dopuścił do tego, że do was ten sposób wygląda nie chcą obciążać kierowców tak tylko warunki dookoła są takie, że to taki sposób wygląda i zmiana sama jest trudna, bo samorząd też działa na takiej zasadzie, że ktoś na niego głosuje nie jest takie decyzje są trudne politycznie natomiast nogę z mojego punktu widzenia trudno, żeby było inaczej tak czy trudno wymyślić inną drogę, z której i kierowcy będą zadowoleni i nagle też piesi będą zadowoleni i rowerzyści będą zadowoleni, bo miasto niż gumy niż nie rozciągnie nie będzie nagle miejsca na wszystko co było do tej pory plus jeszcze dodatkowe rzeczy tak, bo on chyba zabierzemy dzielnic miasta itd efekt będzie tak określa, że budujemy czym oddychamy Herbert deficyt swojej ofierze rzeczy po pierwsze w wolność to niekoniecznie jest trasa w możliwość robienia przez każdego od osób zechce, bo to jest negatywna definicja wolności jest jeszcze pozytywna definicja wolności, czyli wspólnie dogadujemy się na to, jakie sobie nakładamy sami prawa i ograniczenia na jej może właśnie czas a, żebyśmy doszli do wniosku, że jednak miasto jest, że dobrem wspólnym w ogóle przestrzenie z dobrem wspólnym i nie jest CMS ta nie może działać tak i teraz to dobro wspólne nie jest sumą dobry indywidualnych, czyli a, jeżeli każdy będzie postępował wedle tego jak sobie sam chce to co nie będzie się skumulowało w najlepsze rozwiązanie po prostu może każdy musi sobie, więc nałożyć jakieś ograniczenia, jeżeli widzimy, że jednak ten samochód przynosi bardzo dużo negatywnych skutków NATO może warto przemyśleć rzeczywiście ten musimy go używać na miasto powinno właśnie dawać tę alternatywę, czyli budować drogi dla rowerów, czyli umożliwiać wszystkim chodzenie, żeby było łatwiej słuszne, niemniej i wygodniej dla wszystkich Super dziękuje bardzo dziękuję wam bardzo bardzo musimy kończyć, więc zapraszam do do słuchania kolejnych podcastów magazyn miasta oraz wszystkich audycji realizowanych przez radio TOK FM i magazyn miasta też w ramach akcji usłysz swoje miasto do usłyszenia dzięki dzięki
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: MAGAZYN MIASTA

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

2 Dostępy Premium TOK FM w cenie 1! Podaruj Dostęp Premium wybranej osobie, zupełnie za darmo!

Kup teraz

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!