REKLAMA

Zuzanna Radzik opowiada o bohaterkach swojej książki "Emancypantki.Kobiety, które zbudowały Kościół"

Data emisji:
2018-10-03 14:40
Audycja:
Krakowskie Przedmieście
Prowadzący:
Czas trwania:
21:42 min.
Udostępnij:

Nauczały, podróżowały, tworzyły wspólnoty, były apostołkami, w razie potrzeby odważnie stawały w obronie wiary i swoich przekonań. Zostały jednak wyparte z historycznej pamięci katolickiej wspólnoty. Historię tych kobiet w swojej książce "Emancypantki. Kobiety, które zbudowały Kościół" opowiada czytelnikom Zuzanna Radzik, która jest gościem audycji Krakowskie Przedmieście. Rozwiń »
- Historię piszą zwycięzcy. Historię chrześcijaństwa też pisali zwycięzcy. To też nie jest taka tajemna wiedza. Święte kobiety sa wymieniane w podstawowym kanonie świętych. Natomiast pewnie nie patrzono na kobiety w chrześcijaństwie w ten sposób. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Maria z Magdali, Ryska, Egeria, Tekla Eustachy u Paula Egeri - zapamiętajcie państwo te imiona, imiona kobiet, które budowały wczesne wspólnoty chrześcijańskie. Historia Apostołek, podróżniczek, kobiet, które zajmowały się pielgrzymowaniem, które jako pierwsze poświęciły się ascezie, tych historii jest całe mnóstwo. Zebrała je i opisała Zuzanna Radzik w książce "Emancypantki. Kobiety, które zbudowały kościół". Książka ukazała się nie tak dawno nakładem wydawnictwa WAM. Rozwiń »
Ja nazywam się łukasz Wojtusik, a w studio w Warszawie Zuzanna Radzik, audycja Krakowskie Przedmieście, dzień dobry witam serdecznie czytając twoją książkę miałem takie jako mężczyzna nieodparte wrażenie, że wpisujesz historia wczesnego kościoła i kobiety, które zostały z tej pamięci kościoła w jaki sposób wyparte usunięte przez dominującą narrację męską dominującą także ze względu na późniejszych interpretatorów biblijnych zapisów z perspektywy czasów, w których żyli to jest także to są takie rzeczy, które dla teolożki są oczywistą oczywistością, które nam tutaj wykłada w książce trud tych rzeczy trzeba jakoś specjalnie docierać?

To zależy zależy w tekście interesuje i ciemnym albo rzeczywiście przede wszystkim historia piszą zwycięzcy historyk chrześcijaństwa też pisali zwycięzcy i teologowie chrześcijańscy pisali zwycięzcy, czyli ci, którzy w 0102. wieku byli 1 z frakcji 1 z opcji to jego całego spektrum się chrześcijaństwo bez szerokiego, a po co się okazało, że by to oni ustanowić CZU do chemii wszystko inne okazało się, że jest poza IT i tym sensie też, że będą to akurat z tej opcji która, która zwyciężyła z mgr. Jerzy powodów nie do końca rozumiem zawsze jakich to te test przywództwa kobiet nie było jedno 1 z priorytetów nie było tematem, który we wręcz przeciwnie było czymś z czego zrezygnowano tam czynni chciano w tej w tych krajach z tej opcji i w tym sensie to jest ich odzyskiwaniem i takie też czytanie pod włos z tych tekstów i patrzenie czytanym czegoś nie ma, ale mnie to też nie jest taka tajemna wiedza, bo takie postacie jak po etui Felice tato są święta wymienione w nos w kanonie świętych Eugenia Wilk myślę, że ufam, że jest czytana przez studentów teologii wszystkich jako ważne źródło inni bliscy z ważnym źródłem historycznym do opisywania historii chrześcijaństwa, więc podejrzewam, że znają natomiast może nie patrzyli na nią w ten sposób to znaczy jak się prawda biegnie przez historię używa tekstów nie dla nich samych tylko, żeby zawczasu sprawdzić to rzadko mamy czas zatrzymać pomyśleć właściwie kim była ta autorka czy to Grenia czy po tytułach, którą też się czyta, ale znowu rzadko ze złem z pytaniem, a właściwie co to za kobietę co to za historia to te pytania sobie zadajesz się przyznam szczerze jednostek historyk przed 4 emocjonalnie, dlatego że z tego co pamiętam w swojej poprzedniej książce kościół kobiet w postać również nowe Bemowo Tekli tak to jest historia Szanowni państwo trochę jak z romansu czy takich historii świętych kobieta, która wsłucha nabyła Pawła, a także pomoże mała, zanim przy nich chciała wszędzie tam gdzie, gdzie on podążała została właścicielką dobrej Nowiny, do której Paweł powiedział w końcu i dziś ich głos słowo Boże można je też takie przedmioty jak apostolstwo heroizm i czystość, dlaczego n p . taka postać kompletnie z racji kościoła wyparta czy to przez romantyczną narrację, by samej opowieści o jej życiu teraz ta narracja rzeczywiście słusznie zauważyła, że jest jak romans czy powieść to jest opowieść stylizowana na inną opowieść starożytną, a w powieści starożytnej zwykle jest dwoje bohaterów zwykli zakochani tutaj akurat ożenić się zakochani, ale ta grupa Polek Natalia tak jak to ciąży ku Pawłowi z innych powodów i rozdzielenie ich różne przypadki losu, ale w cudowny sposób udaje się potem połączyć na efekt dokładnie taka tak to można taką taką strukturę, więc w tym sensie jest dla swoich czasów wpisana w stylu, który jest de ba zużywanej w plener, a jeżeli chodzi o to w jaki są powody to, że nie znamy tak tej opowieści to 1 z nich może być pewny niezadowolenia ojców kościoła, którzy widzieli popularność Tekli obok bajek co bardzo popularne święta 1 z najbardziej popularnych świętych starożytności był czas, kiedy w Egipcie, bo w piątym wieku drugim nadawanym najczęściej imieniem była Tekla dziewczynką oponami, więc to pokazuje skalę skala popularności jak i mnóstwo przedmiotów, odwołując się do niej znajdujemy było coś narzeczy IR i też widzimy Szkot to, testując denerwuje, że ten pies pisma mieszają w głowie kobietom czy jest jakiś niepokój, że pragnienie Tekli, by głosić inne kobiety mogą się z nimi identyfikować i koniec finał jest szczęśliwy to znaczy, iż udaje zostać go głosiciel słowa Targ to i może inny też będą oczekiwały, że tak może się potoczyć historia to już jest kościół, który coraz bardziej ze mną jest takie przestrzenie dla kobiet, więc nawet niektórzy uważają, że tekst to tak klient jest takim krzykiem frustrację być może nawet kobiecych autorek, które czują, że tracą miejsce w kolejnym wątkiem jest wspomniana przez ciebie per tytułami Marcie i Super petów i ten obszar, który związany z jej wizjami runą jak dowodzi, iż w tym czasie jest to pewnego razu już w tym czasie jest to pewnego rodzaju ewenement, że to kobieta uzurpuje sobie prawo do tego, żeby mieć wizję co więcej opisuje jest taki sposób na bardzo mocną subiektywizm vany jest to jak piszesz pierwszy tekst starożytności napisany przez kobiety pierwszy tekst tego typu bo gdy po to, też jest bardzo charakterystyczny mamy wizję kompozycje, ale taki właśnie będzie literackie, ale to jest osobista opowieść autobiograficzna ja to refleksyjne to wolę niekoniecznie jest niespecjalnie go znamy dużo takich tekstów z należności, które nie są stylizowana literacko na takie GUS -u z taką właśnie powieścią tak po prostu i tata po repertuar rzeczywiście opisują swoje moce wizję dodaje autorytet w grupie, więc co to znaczy coś więcej niż tylko męczennicy Londyn związać się stanie Alone wcześniej w grupie pełni taką rolę ma wizję modli się stawię niczym za zmarłych z sukcesem co sobotę widzi w kolejnych wizjach czy nie ma jakąś bardzo ważną funkcję w tej grupie i ona też, jakby nic z tego nie robi to nie jest jakiś przyczynek do jakich wielkiej dumy, ale też nie musi się z tym jakoś to niezły problem w tym zakresie oczywiste, że żona Tomek ma ma zresztą jeszcze przez przed chrztem, bo sama jest ochrzczona z innymi kapłanami więzienia tuż przed męką, jakby przyznaję szczerze, że lubię rozmowy na temat języka zwracać uwagę były też w tych opowieściach na 1 rzecz związaną z pewną narrację w dokumencie ani z mężem kliknięciem stoi były kilka postaci prezentuje nasz natomiast ma jak chociażby po to, słowa trudno mówić o tym, że, że to mężczyźni nadają temu męczeństwo uwagę Święty Augustyn, mówi że one umierały śmiercią męczeńską, ponieważ nabrały cech męskich znaczy zmężniał był odważny tak jakby sama w sobie nie mogło być ja dlatego tym razem na stan czy męczennicę może być kobietą Johnowi również można w błoto wychodzi na to, że jak zostają męczennicy to dajmy się mężnie błyskawicznie i niechby niemalże jako mężczyzna albo, przekraczając słabość swojej płci i tak też często było mówione umiera w 100 to rzeczywiście dzięki takim nie do pomyślenia nagłym kobiety w starożytności wcześniej był uważany za te, które mogą taki Hart ducha i wytrzymałość fizyczną pokazać odwagę, więc one w tym sensie ulgi na znalezienie etatu i Felice ta jego godzą w ten stereotyp to pierwsze męczennice, ale jednocześnie jednocześnie autorem, bo po tekście Prefbetu jej dołączany lato lektury dopowiada sceny śmieci w tym tekście tak, jakie podobno widział i ona DG upewnia się, że będzie on będzie czynne są kobietami, czyli bez eksponuje ich walory ich ciał i o nich opowiada należy stacja nie była taka jednoznaczna, a to też podajesz takie historie, w których to kobiety przywdziewają na siebie ma mniejszy Captur męskiej po to, by się ukryć jakiś wspólnocie ma 1 z tych powodów może być to, że tylko wtedy mogą wreszcie być w jaki sposób sobą mogą odbyć się ascezie mogą być stać się później docelowo jest to nazywam matkami pustyni czy są matki Tusk nigdy nie były takie rzeczy jak przebieranie się tylko po prostu poszła na pustyni, że w wielkie ascezy zeznaje, jakie Tymiński prezes IQ, które mowie, bo to jest taki inwestor po po takiej taki nurt literatury mona stycznej, który opowiada o kobiecie przebrany za mężczyznę w męskim klasztorze się, chowając sej i też nie wiemy ile z tego też wystąpią w faktyczne postacie ile z tych to są fantazje mnichów, ale ze zwrotem, więc i 12 uciekają tak naprawdę bycie brzmiącą duchowością kobieta jest podwójną ucieczką wszyscy, którzy na pustynię uciekł uciekali przed światem i przed rozgrywającym swój radykalizm chrześcijaństwa okresowość miejskim i zwykłym prawda dla każdego obywatela nikt o nim, że jest w nich coś więcej przyjadą pustynie Afryki LAD karnej ascezy jak kobieta szła po scenie to nie wyrzuci go przed światem, jaki sens ucieka przed samą sobą swoją kobiecością słabością kobiecości i w tym sensie i Amosa jedno z tych aromaty pustyni, mówi że ona jest kobietą wg ciała, ale nie wg ducha Żydów Ks Chwaszczyno męski tak w sensie, że stać się na to żeby, żeby pracować nad na co może w nich padać to to jest bardzo męska w ich mniemaniu ówczesnym cecha, żeby pracować nad sobą kobiety po prostu są słabe, by również w takim sensie duchowym tak jak myślą i ona uciekają przed tymi przed tym teraz, skąd się biorą mniszki z wersalki o tym nie wiadomo nie wiadomo czy są prawdziwe, a przede wszystkim mogła także, że były prawdziwe imię i rzeczywiście wstępował do męskich zakonów, bo uważały, że właśnie tam, gdzie mężczyźni lepiej no bo to jest to miejsce, gdzie się prawdziwego ducha wykuwanie, ale możliwe też e-sądu takie sugestie, że to są właśnie fantazji mnichów, bo to mnisi, przepisując historię męskiej klasztory produkują te teksty MF dużej ilości chęć w momencie EMG to jest dziwne i to może służyć takiemu pouczanie tych taką dyscyplinę wanie mnichów, że pan wiedzieć jak kobieta wstąpiła też czy zostanę słynniejszy mnichem wyzywa z nią ogarnięci i obraża asceza to jest to nic niewarta pomyśl sobie o tym, także nawet kobietą być lepsza od was widzimy też takie zabiegi w innych w innych przypadkach Grzegorza opisuje swą siostrę Maggie, na które którą właśnie popisy pewnie po to, jako wieś Zbiczno wybitną nauką wcześniej w ogóle w kobiecie wielkiego ducha bardzo wątpliwe, żeby jego siostra czytała tych wszystkich starożytnych filozofów tylko pewnie chce zawstydzić swoich kolegów teologów to do tego dorzućmy rzeczy, które jak przyznaje się szczerze trochę nie jestem w stanie zrozumieć, bo jestem w stanie zrozumieć, że mało słyszymy od tych postaciach, o których mówisz to w przypadku umów, by zbadali sprawa jest skomplikowana, dlatego że każdy wie tnie się wydaje, szanując się ksiądz, który w niedzielę wychodzi na ambonę i mam coś mądrego do powiedzenia powinien wiedzieć i jawnie zaprzeczać temu, że Mariam smak Dalia jawność co była i ten stereotyp wokół niej cały czas rośnie jak i w ogóle nie mówi się o tym, jaką rolę w tym wczesnym powstającym kościele pełniła jak dowodzi, iż wprawdzie nie w pismach kanonicznych, ale w apokryfach Motorola jest znacząca mówi się oni jako o apostolskie, która była najbliżej Jezusa jest do pierwszą właścicielką dobrej Nowiny jako pierwszy przy zmartwychwstaniu jest jeszcze bardziej skomplikowana to, że widziała w oczywisty mamy maj Magdalena we wszystkich 4 ewangeliach w finale tak ona idzie pod jej zawsze przy krzyżu i zawsze jedzie do grobu tam są różne imiona kobiet zmienione, ale zawsze jest ona jest jakiś gigantyczny autorytarnej Magdaleny we wszystkich kościołach, które tworzyły te teksty Ewangelii w Elblągu powstała w środowiskach zaś uznajemy dane zmienione, czyli STK bardzo dominująca postać i i potem nie wiemy nic wzrost wycen nieduża, ale mnie nie dzieje się wokół nich dużo w tekstach północną interpretowana, ale nie jakiś taki też ani pozycja nie jest taka takież potem wyraźne tek takie było dno detali byśmy uwierzyli, że kobieta, która zawsze była przegrał we wszystkich tych opowieści, czyli pewnie była przy tym grobie po prostu poszła opowiedzieć uczniom apotem przestał mówić o wywiad z uczniami Apostoł kompostu fala prostokąt prostokąt taką zwykłą do zwykłych ludzi to już nie, bo pewnie się zdarza, że panowie opowiedzą sami to strasznie mało prawdopodobne mogły, więc wydaje się żona mogą mieć taką rolę w tych pierwszych kościołach w te spekulacje czy nie jest to, że ktoś stał na czele nie mamy dostępu do żadnej wiedzy na ten temat i jedynym się pomocą w tej kwestii, żebyśmy wiedzieli, że temat na Magdalenę się gotował w kościele w chrześcijaństwie ówczesnym dym cały mecz chrześcijaństwa są właśnie to tekst Ewangelii Marii Magdaleny czy tekst znaczka magii, które znaleźliśmy dopiero dwudziestym wieku wpływy z tego wieku na pustyni w Egipcie, a i to są teksty, które pokazują właśnie my Magdaleny jako uczennice i bardzo ważną w tej grupie kobiety ważną dla Jezusa teraz pytanie czy to jest także nasi oszukali AAA, czyli heterotopii przechowali prawdziwą ogłoszonej Magdaleny nie wiemy jednak to co wiemy z tego, że są te teksty to jest to i to załatwia tak powiedziało to jest taki prawdziwy norek jest taki, że my Magdalena wiemy, że życie hetero do Kcyni chrześcijanie być może bardzo świadomie specjalnie używali my Magdaleny po to, żeby drzewko w kontrze do ortodoksji być może, żeby być być może rzeczywiście go na nowym spoczywa na różne rzeczy no one też tam jest dokładnie ma taki motyw żona przekracza swoją kobiecą słabość, bo oni też uważają, że kobieta jest bardzo słaba duchowo, ale mają do nakład przekroczył swe słowa często nie jesteś taki pochlebne zupełnie bezkrytyczne obecnej Magdalena natomiast jest to dowód na to, że coś się gotuje w tej sprawie my Magdaleny i w związku z tym przywództwa autorytetu kobiet w tym czasie w kościele w chrześcijaństwie my unikamy kościele, bo to rodzenie w domu, w którym kościele tam w różne są groby chrześcijańskie bardzo szerokim nacieszyć się zatem ludzie się jeszcze wspierającym to chrześcijaństwo ma być ich o to kim mają być kobiety w tym chrześcijaństwie też i to są takie okruszki tej dyskusji teraz dotarły cudem Zakopanego ze stanem tych pustynnych bibliotekach do tej narracji, która teraz z kolei jest także w Polskim kościele i funkcji roli kościoła relacji kościoła kościół państwo w samej idei kościoła jako instytucji dorzucę kamyczek postaci był jednak swoich opowieści, a w zasadzie twoich bohaterek Marcela Paula i Stoch już nie, które pod wodzą Marceli z tego co przeczytałem na Awentynie zakładają, że wspólnota charakterze mona stycznym, ale nie takie stricte klasztornym, ponieważ każda z nich mieszkał u siebie studiują na euro, by pismo studiom Biblia jak piszesz one udowadniają że, aby wspierać kościół nie trzeba budować instytucji jak to możliwe to są być może patronatu patronki biblista każdy inwestor rzeki wodę myśliciela w butach, bo to jest z 1 strony właśnie ten jest kościół z kamieniem rzuconym budujące zbudują bardzo wpływową grupę bardzo mądrych kobiet, które głęboko przeżywają swoje chrześcijaństwo z 1 strony właśnie za media te Kanawa Stelvio oddają swoje majątki tam kilka z nich zakłada, iż potem przytułki i całe swoje majątki NATO poświęcają, więc rzeczywiście daleko zachodzą w takim postanowieniu, że aż to wszystko jest także w razie, że żądają wszystko, ale innym, a jednocześnie są bardzo uczony w piśmie one świetnie znają hebrajski ostał się parafianie mówienie, że z doskonale zna hebrajski tak samo i to w West moment to on znał on się uczyć hebrajskiego Boga przez grecki łacinę znają mocno panienki z dobrego domu mojej pani z nowego domu, więc już bazują na bardzo porządnym wykształceniu Rosjaninowi też zadają pytania, które spędzają sen z oczu to my celi tak powie, czyli one zbudowały wspólnota kobiet, które w 2 z wybitnymi badaczami pisma Świętego w tym czasie włącznie z badają go w językach oryginalnych co wcale zachodnim kościele jest takie oczywiste także imię i dokładając do tej troski o to, żeby żyć, żeby Ziobro, żebym pisał postulowane wnikliwiej dobrze i to pokazuje, że nie zawsze trzeba być instytucją takich jak sam tylko czasem wystarczy krąg kobiet wzmacniający się, bo tutaj w wyraźny wzrost w stół wspólna modlitwa wspólne dyskutowanie wspólne czytanie tekstów, które w każdej z nich rodzi zupełnie inny z powołania do różnych rzeczy 1 jadą zakładają zaś kolejne zostają w Rzymie inny zakładam, że tu jeszcze nas, że Gminnego, ale on w każdą z nich to dziś prowadzi do wsłuchania się od takiej nauki nona nad takim bardzo naukowym poziomie, więc jest, więc czasem wystarczy w prostokąt myśli witał się zbudowanie czegoś goście marzą władzy bez bez pieniędzy, że cudzoziemiec w miarę jak jest szansa na to, że będzie ten kościół budowane współcześnie na właśnie na tych kobiecej narracji dużo się w myśl dzieje mam nadzieję, że coś się zmieni teraz były dużą siłę pozmieniać w kościele to coraz wyraźniej widzimy jesteśmy w środku kryzysu związanego z ponownym aresztowaniem ukrywaniem niewinnością niewydolność konstruktorem tego patriarchalnego on prezesem monarchii absolutnej, którą mamy do dzisiaj w kościele już są pewne, gdy Mięciel już słowo papież Franciszek w tym tygodniu przed synodem wprowadziło nowy dokument mówiący z młodej w bazie włączający biskupów z całego świata decyzje, więc czekamy z hasłem odbędzie się włączy kobiety, ale że nie było wątpliwości biskup się zbierana synod o katyńskich mińskiego co de Mono demonstrował w tej sprawie nie jest także, że nikt o tym nie myśli nikt nie zabiega nikt go nie śledzi nas bardzo dużo na całym świecie e-commerce, które pracując na tym, żeby przy co najmniej księża nie zapomnij w kościele, że ziemia dalej mamy też inne aspiracje chciałyśmy dać swobód utworzyć kości jasne tylko pytanie zawsze tak jest to się powinny zmieniać od góry czy od dołu czy od tej najmniejszej komórki wspólnoty w instytucji, czyli osoby byłyby parafii było groźnie, że był też często jest problem, że kobieta jest dziś tak usadowiona jako ta, która stoi na Hożej tam do śpiewu ja, a mniej jest dopuszczana do takiego codziennego myślenia o o życiu tej wspólnoty, że absolutnie ja w obawie, że zmiany od dołu jodły naraz w plenerze bo jakby jest też taka oddolna jakbym, zanim MNB łatwi łatwiej z nimi coś na dole i jego uważa, że mniej praw jest spoko, ale dość, ale nie zmieniło wszędzie jest ważne, żeby zmieniały się globalnie w kościele te rzeczy nie tylko siądziemy z systemu wynegocjować jakiś powodów na średnie zachodnich Rafako, by tego bez używania to po prostu księżnej i albo niżej niż w moim życiu także żonę Ewę dużo elektroniki niekoniecznie natomiast, że w i w tym sensie też by, pisząc taką książkę jak w segmencie banki i kobiety, gdyby Nawałka zbudował kościół to co myślę sobie, że żyją piszą też do tego, żeby wzmocnić takie poczucie, że mam prawo do swego kościoła, że one miały jak też, że był podmiotowi lecz, żeby same kobiety też uwierzę w to, że mają i powinny zabiegać o to, że my, żeby być włączone w kościele pod należałoby dodać tutaj zaczyna dołączy do studia zaoczne, żeby w ogóle uwierzyć, że ja spotkam tak dużo osób, które uważają, że nie mają prawa, że stoją gdzieś tam za filarem, że rzezie jakich powodów czasem rodziny czy z takich czy nie mają wszystkie pokona go ganić przycina się wychylać w kościele nie może bez ich kościoła ze skocznią bardzo kochają to jest jednak problematyczne, bo jeśli każdy ma prawo do własnego kościoła to pytanie jest takie czy istnieje 1 kościół liczony właśnie powinien własnego 2 miast na prawo do tego 1 w sensie każdy dodają radni mieli swój udział takich w tym sensie Niejestem ani nie zamierzamy z klientką w kościele rzymskokatolickim tak w sensie Biblia nie dostawać docentem środa wiek to niezwykły sposób w jaki zamierza w nim być, ale też Widzew dobrze patrzy wstecz i patrzę na na tę właśnie kobiety i mam wrażenie, że Paula też nie chce być klientką Eleanor nie mają dna na pewno nie tak na pewno imienia i na pewno niebieska i jemu i jego myślę, że jestem dobrym towarzystwie uważam, że rzecz, że mogę i coś dać coś więcej wziąć i gałęzie to jest jakby jestem u siebie historie kobiet, które są mam wrażenie, bo jestem przekonany ważnym dla historii wspólnot chrześcijańskich dziś z tej narracji współczesnego kościoła często są wypychane opisuje Zuzanna Radzik w książce emancypantki kobiety, które zbudowały kościół książka niedawno ukazała się nakładem wydawnictwa wam wielkie dzięki uznano za rozmowę dzięki nim, a w radiu TOK FM ma najwyższa pora państwo
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KRAKOWSKIE PRZEDMIEŚCIE

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

2 Dostępy Premium TOK FM w cenie 1! Podaruj Dostęp Premium wybranej osobie, zupełnie za darmo!

Kup teraz

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!